• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95864
+
-

عضو هیأت مدیره انجمن تولید‌کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان اعلام کرد

ایده‌های نو برای مدیریت شهری

گفت‌و‌گو
ایده‌های نو برای مدیریت شهری

پریسا امیرقاسم خانی- خبر‌نگار

در زمانی که کشور و شهروندانش دوران سخت اقتصادی و تحریم‌ها را پشت می‌گذارند، استفاده از سیستم‌های نوین اقتصادی و مقرون به صرفه می‌تواند در مدیریت اقتصادی شهرها تأثیر بسزایی داشته باشد. سال‌های اخیر طرح استفاده از سیستم تهاترکارت به‌عنوان راهکار اقتصادی نوین درکشور و در قالب معامله غیرنقدی و پایاپای در مدیریت کلانشهرها مطرح شده است و جهت کاهش و تسهیل در پروژه‌های شهری ازجمله بافت فرسوده اجرایی می‌شود. در همایش طرح مسکن ملی و به بهانه ایجاد تفاهمنامه بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازار تهاتر ایرانیان با علاءالدین ختایی، عضو هیأت مدیره انجمن تولید‌کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان درباره این تفاهمنامه و استفاده از تهاترکارت در حوزه کلانشهرها گفت‌وگو کردیم:
انعقاد تفاهمنامه بین وزارت راه و شهرسازی و بازار تهاتر ایرانیان چه تأثیری بر وضعیت ساختمان‌های شهر خواهد گذاشت؟
برای طرح مسکن ملی تفاهمنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و بازار تهاتر ایرانیان منعقد شده است که براساس آن به روش تهاتری و با استفاده از منابع ارزان قیمت ساختمانی به تامین مصالح و تجهیزات صنعت مسکن کمک شود. به این صورت قیمت مسکن پایین‌تر خواهد آمد. در این روش بازار تهاتر ایرانیان از طریق اقساط و به‌صورت تهاتری در مقیاس هزار واحد مسکونی برای انبوه سازان و نهادهایی مانند بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تامین‌کننده مصالح و تجهیزات ساختمانی است. بدین‌ترتیب تولید‌کننده را وارد چرخه اقتصادی می‌کنیم و به اشتغال هم کمک خواهیم کرد. پیش‌بینی می‌شود با سیستم نوین تهاترکارت بین 12 تا 30درصد قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند.
مدتی است که از ارائه طرح استفاده از تهاتر کارت به شورای شهر می‌گذرد ولی هنوز این طرح تصویب نشده است تا چه اندازه این طرح از طرف شورای شهر یا شهرداری تهران حمایت می‌شود؟
طرح ماندگاری برای شورای شهر تهران در این زمینه ارسال شده است. این طرح درخصوص تسهیل در امر توسعه پروژه‌های شهری است. در این طرح از تهاترکارت به‌عنوان وسیله تسویه حساب پیمانکاران و مالکان املاک داخل طرح شهرداری استفاده می‌شود. در مقابل انبوه‌سازان ساختمان می‌توانند عوارض‌شان را با شهرداری تسویه کنند. از طرفی شهرداری می‌تواند املاک اضافه‌اش را به‌عنوان درآمد ارائه بدهد و مابا زایش حساب پیمانکاران و مالکان املاک داخل طرح‌ها را تسویه کند. البته این طرح هنوز تصویب نشده است. منتظر جواب آن از طرف رئیس شورای شهر هستیم. تهاترکارت می‌تواند در تمام طرح‌های مدیریت شهری مانند توسعه فضاهای فرهنگی، توسعه فضاهای سبز، پل‌ها، معابر و... استفاده شود. سال گذشته تهاترکارت در حوزه بافت فرسوده با شهرداری قرارداد داشت، ولی امسال هنوز هیچ قراردادی در این زمینه منعقد نشده است، این الگو می‌تواند به سایر کلانشهرها نیز ارائه شود. اکنون در حال مذاکره با سایر کلانشهرها مانند قزوین، مشهد، اراک، تبریز و... هستیم که مورد استقبال هم قرار گرفته است.
در بافت فرسوده چه مناطقی از تهران از این شیوه استفاده کردند؟
ما می‌توانیم مصالح و تجهیزات ساختمانی با قیمت ارزان را در اختیار باز آفرینی شهری قرار بدهیم. اکنون پیش نویسی با وزارت راه و شهرسازی در این زمینه منعقد کردیم و برای احیای بافت فرسوده در سال‌های گذشته مناطق 2، 11، 15و 19از شیوه تهاترکارت استفاده کردند.
دلیل اینکه تصویب و اجرای طرح در مدیریت شهری با کندی انجام می‌شود، چیست؟
یک دلیل عمده نبود قوانین خاص در زمینه شیوه جدید مبادلات مالی در مدیریت شهری وجود دارد. در شورای شهر یا شهرداری‌ها، قانونی به‌عنوان تهاتر پیش‌بینی نشده‌است. البته راه‌حل ارائه شده است؛ اینکه در معاملات اقتصادی مدیریت شهری به جای چک از تهاتر کارت استفاده شود. یک دلیل عمده‌اش هم این می‌تواند باشد که در مدیران ذی‌ربط شجاعت لازم در پذیرش طرح‌های نو وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید