• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95656
+
-

بازگشت به لیست سیاه

گروه ویژه اقدام مالی FATF دیروز سرانجام نام ایران را در لیست سیاه پولشویی قرار داد - نخستین واکنش مقام‌های ایران، همتی: اتفاقی نمی‌افتد -واعظی: وضع بدتر می‌شود

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی، موسوم به (FATF) دیروز سرانجام تصمیم خود را گرفت و نام جمهوری اسلامی ایران را به‌خاطر اینکه به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم نپیوسته، در لیست سیاه قرار داد و به همه کشورهای جهان توصیه کرد به اجرای کامل اقدام‌های احتیاطی در ارتباط با ایران بازگردند. بازگشت ایران به لیست سیاه در آستانه تشکیل مجلس جدید رخ داده؛ باید منتظر ماند و دید مجلس آینده، که اغلب حاضران احتمالی آن، تا پیش ازاین خود بیشترین موانع را در تصویب لوایح پالرمو وCFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام  به‌کار بسته‌اند، چه تدبیری برای خارج کردن اقتصاد ایران از این وضعیت به‌کار خواهند بست.

 به‌گزارش همشهری، پیش‌تر دولت حسن روحانی، پس از اجرای برجام، گام‌های مهمی را برای خارج کردن نام ایران از لیست سیاه و سپس لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی برداشت، برهمین مبنا 2لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم مالی سازمان‌یافته (پالرمو) و مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) پس از ماه‌ها کشمکش بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، این نهاد هم با پیوستن ایران به این 2کنوانسیون موافقت نکرد. همین موضوع اصلی‌ترین علت بازگشت نام ایران به لیست سیاه بوده است. البته کارگروه ویژه اقدام مالی در بخشی از بیانیه‌اش تلاش کرده تاحدی در‌ها را به روی ایران باز نگاه دارد چنان که در بخشی از بیانیه این نهاد آمده است: «کشورها باید قادر باشند خودشان اقدامات تقابلی را صرف‌نظر از هرگونه درخواست FATF اجرا کنند.»
«گروه ویژه اقدام مالی» در پاییز امسال، مهلت ایران برای پیوستن به 2کنوانسیون مهم این سازمان، در ارتباط با مبارزه با پولشویی و جرایم سازمان‌یافته را، برای بار ششم تمدید کرده بود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، هفته گذشته، در آخرین واکنش خود به عواقب تصویب نشدن لوایح مربوط FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد و ناامیدانه گفت: دولت او هرچه که توان داشته‌ است برای پیوستن ایران به کنوانسیون‌های «گروه ویژه اقدام مالی» انجام داده و در این مرحله دیگر کاری از دولت بر نمی‌آید.

بیانیه گروه ویژه اقدام مالی
گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه‌ رسمی‌اش اعلام کرده؛ قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه، پس از 3سال هشدارهای پیاپی کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی بر تصویب لایحه تامین مالی تروریسم در ایران اتخاذ شده است چنان که قبلا به ایران هشدار داده شده بود، اگر تا قبل از بهمن‌ماه این 2کنوانسیون نهایی نشوند، همه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهند شد و عملا وضع ایران به پیش از خرداد سال۱۳۹۵ باز خواهد گشت.

همتی: اتفاقی نمی‌افتد
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین واکنش به این تصمیم با اشاره به اقدام‌هایی که ایران در زمینه عمل به تعهدات خود درباره مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی انجام داده، اعلام کرد: بار دیگر دشمنی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس با مردم ایران خود را در قالب مخالفت با توصیه‌های کارشناسان مجموعه FATF درمورد ایران، به‌نمایش درآمد. او با اشاره به گام‌های ایران برای عمل به تعهدات گروه ویژه اقدام مالی تأکید کرد: نظام پولی و مالی ایران توانسته ارتباطات تحریم‌ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب FATF برقرار کند و تا حد زیادی تهدیدهای آمریکا را مهار کرده است. همتی افزود: بانک مرکزی مسیر خود را، برای برآورده ساختن نیاز تجاری کشور، بدون وقفه ادامه می‌دهد. عملکرد بانک مرکزی این اطمینان خاطر را ایجاد کرده که چنین وقایعی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

واعظی: وضع بدتر می‌شود
در مقابل محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، ساعتی پیش از انتشار بیانیه رسمی گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد: براساس آنچه تا الان به من اعلام شده، عملا از تعلیق خارج می‌شویم و شرایط از آنچه امروز هست، بدتر می‌شود. او تأکید کرد: اما براساس آخرین اخبار، اکشن پلنی که در گذشته وجود داشته همچنان باقی می‌ماند و همچنین برخی بندهایی که ما اعتقاد داشتیم باید باقی بماند همچنان باقی خواهد ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید