• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95625
+
-

مردم انتخاب کردند

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز نمایندگان خود را می شناسد

انتخابات
مردم انتخاب کردند

انتخابات مجلس یازدهم و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری روز جمعه در 208حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد و همزمان با شروع کار شمارش آرا، 290صندلی مجلس از امروز صاحبان جدید خود را خواهند شناخت. جمعیت حاضر در پای صندوق‌های رأی اگرچه به مشارکت انتخابات مجلس دهم نرسید، اما براساس برآوردهای اولیه توانست به تراز انتخاباتی مشارکت مجلس هفتم دست یابد. براساس آمارهای وزارت کشور تا نیمه روز رأی‌گیری جمعیتی حدود 9میلیون نفر از واجدان شرایط پای صندوق‌های رأی رفتند ولی در ساعت‌های پایانی بعدازظهر دسته‌های گسترده‌تری از مردم به شعب اخذ رأی مراجعه کردند. این استقبال باعث شد ساعت ‌رأی گیری در شعب اخذ رأی تمدید شود. رهبر معظم انقلاب، سران 3قوه و برخی چهره‌ها و فعالان سیاسی شناخته‌شده در همان صبح رأی‌گیری پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی، رئیس‌جمهور پس از شرکت در این دوره از انتخابات و در جمع خبرنگاران ‌به‌موقع برگزار‌شدن انتخابات را جزو افتخارات کشور یاد کرد و گفت: امروز (جمعه) با دست و سلیقه و آرای مردم توانگر ما، مجلس یازدهم تشکیل می‌شود؛ مجلسی که مردم انتظار دارند فعال‌تر و پرشورتر در مسیر حل مشکلات آنان تلاش کند.

همه مجالس بسیار خوب بودند
روحانی با بیان اینکه خوشحالیم یازدهمین مجلس شورای اسلامی به‌دست ملت توانگر ما با رأی‌های بسیار ارزشمند آنها تشکیل می‌شود، تأکید کرد: ان‌شاءالله امیدواریم بهترین‌ها به مجلس شورای اسلامی یازدهم راه پیدا کنند و آنچه خواست مردم هست، اینکه مجلسی فعال‌تر، پرشورتر و مجلسی که مردم شاهد باشند مشکلات زندگی آنها را بهتر حل می‌کند، قوانینی که ضروری است به سرعت تصویب می‌کند، نظارت خود را انجام می‌دهد، نسبت به نظارت و اجرای قانون مقید به قانون اساسی و آیین‌نامه است. ان‌شاءالله ما شاهد یک مجلس بسیار خوبی در مجلس یازدهم خواهیم بود. همه مجلس‌های ما فراز و نشیب داشته ولی مجالس بسیار خوبی بوده؛ از مجلس اول که به اعتقاد من بهترین مجلس ما بوده تا امروز و ان‌شاءالله امیدواریم مجلس یازدهم ما هم مورد رضایت خداوند و هم مورد رضایت مردم باشد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز با حضور در ستاد انتخابات کشور گفت: خوشبختانه براساس خبرهایی که از سراسر کشور داریم، حضور مردم در انتخابات در ساعات اولیه رأی‌گیری مشابه انتخابات گذشته خوب و معنادار است. مجلس یکی از نهادهای مهم و مؤثر کشور است که نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مشکلات مردم دارد. دولت و مجلس با همکاری یکدیگر می‌توانند در این زمینه قدم‌های بزرگ بردارند. علی لاریجانی، رئیس مجلس و نماینده مردم قم که از رقابت‌های مجلس انصراف داد، در همین شهر آرای خود را به صندوق انداخت. او پس از شرکت در انتخابات با تبریک به ملت ایران برای برپایی این روز بزرگ در کشور، گفت: مردم با رأی خود سازمان کشور را برای اداره‌شدن تقویت کرده و یک پشتیبانی سیاسی و امنیتی از کشور دارند. لاریجانی با بیان این مطلب که در روزهای اخیر آمریکایی‌ها به‌دنبال این بودند که مردم را از شرکت در انتخابات مأیوس کنند، افزود: علت تلاش آنها این است که از این ظرفیت بتوانند استفاده کرده و فشارها را روی ملت ایران افزایش دهند. او با ذکر این مطلب که حضور حداکثری مردم از یک‌سو کارآمدی سیستم حکومت برای حل مسائل کشور را افزایش داده و از سوی دیگر افراد شایسته مدنظر ملت نیز انتخاب می‌شوند، گفت: وقتی رأی مردم در پای صندوق‌ها افزایش یابد، به همین میزان طرف مقابل مجبور است که از خواسته‌های خود صرف‌نظر کرده و یا آن را کاهش دهد.

همه به رعایت حق‌الناس حساس باشند
همچنین براساس گزارش میزان، رئیس قوه قضاییه با حضور در یکی از مساجد قدیمی پایتخت، مسجد شیشه در خیابان شیخ هادی تهران، در انتخابات شرکت کرد. حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی پس از انداختن رأی خود به صندوق در جمع خبرنگاران‌، انتخابات را مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی و جلوه رأی و اراده ملت دانست و تأکید کرد: انتخابات بهترین پادزهر در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن است.
 او با بیان اینکه کشور ما مبتنی بر اراده مردم است و مردم دین‌باور و متعهد مهم‌ترین مولفه قدرت هستند، افزود: هر چه این قدرت بیشتر نماد و نمود داشته باشد، دشمن را بیش از پیش ناامید می‌کند. رئیسی با بیان اینکه انتخابات دوم اسفند هم مثل همه انتخابات‌ها در ایران اسلامی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت مردم دارد، گفت: در این شرایط که آمریکایی‌ها حرف‌هایی را برای ناامیدی و ایجاد یأس و سست‌کردن اراده ملت می‌زنند، مردم با حضور در انتخابات باید نشان دهند امیدوار و پایبند به نظام و انجام وظایف هستند. رئیس دستگاه قضا با تأکید بر ضرورت صیانت از آرای مردم، افزود: همه مسئولان چه در حوزه اجرایی و چه ناظران باید از رأی مردم مراقبت کرده و به‌ویژه در شمارش و قرائت آرا حتما حقوق مردم را رعایت کنند. او با بیان اینکه سازوکار انتخابات در ایران اطمینان‌بخش است، به برگزاری انتخابات‌های متعدد و مختلف در کشورمان اشاره و در عین حال تأکید کرد: همه باید نسبت به رعایت حق‌الناس حساس باشند. حجت‌الاسلام رئیسی در پایان ابراز امیدواری کرد که با رأی خوب و ارزشمند ملت شاهد شکل‌گیری مجلسی قوی و کارآمد و خدمتگزار باشیم که علاوه بر دغدغه‌مندی برای انقلاب، نظام و کشور، درد مردم را بداند و گره‌گشا باشد.

جای خیلی‌ها در انتخابات خالی بود
شهردار تهران نیز روز جمعه پس از حضور در شعبه اخذ رأی و انداختن رأی خود به صندوق، با بیان اینکه رأی‌دادن بهتر از رأی‌ندادن است، گفت: همه ما باید رأی بدهیم و در سرنوشت خودمان دخیل شویم. حتی ممکن است ایده‌آل ما هم نباشد، اما باید در همین فضایی که وجود دارد، تأثیر بگذاریم. پیروزحناچی با بیان اینکه جای خیلی‌ها در این انتخابات خالی است، افزود: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا دیگران هم بتوانند در انتخابات آتی شرکت کنند. هر چقدر انتخابات رقابتی‌تر و پرشورتر باشد، قطعا نتایج آن نیز بیشتر به نفع مردم خواهد بود و در این شرایط هم که کشور در معرض تهدیدات جدی قرار دارد، به تعبیر مقام معظم رهبری هیچ‌چیزی مانند انتخابات نمی‌تواند کشور را بیمه کند. شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که نتایج انتخابات در سراسر کشور امیدوار‌کننده باشد.



    حضور رهبرمعظم  انقلاب پای صندوق رأی 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی (ره)، آرای خود را به صندوق انداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در سخنانی، روز انتخابات را روز جشن ملی خواندند و با تبریک این جشن به همه هم‌میهنان گفتند: روز انتخابات روز احقاق حق مدنی ملت است که می‌خواهند با رأی دادن، شرکت خود در اداره امور کشور را که حق آنهاست به‌دست آورند، ضمن اینکه رأی دادن یک تکلیف شرعی است. رهبر انقلاب اسلامی انتخابات را متضمن منافع ملی دانستند و افزودند: بنابراین هر کسی که به منافع ملی علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت می‌کند. ایشان با توصیه عمومی به حرکت با همت ملت برای رأی دادن گفتند: توصیه همیشگی ما این است که مردم رأی دادن را هر چه زودتر و در نیمه اول روز انجام دهند و آن را به ساعات پایانی شب موکول نکنند. حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: مردم در هر شهر به تعداد نامزدهای مورد نیاز آن شهر رأی بدهند، مثلاً در تهران به ۳۰ نفر رأی بدهند چرا که این کار کمک زیادی به تشکیل مجلس قوی خواهد کرد. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با آرزوی اینکه انتخابات مایه برکت الهی برای ملت ایران شود، از عناصر رسانه‌ای فعال در برگزاری با شکوه انتخابات، تشکر کردند.

حاشیه‌های روز رأی‌گیری 

دیروز سرانجام بعد از هفته‌ها رقابت و جدل‌های سیاسی احزاب و گروه‌های سیاسی متمایل به حضور در رقابت‌های یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، این انتخابات برگزار شد.
انتخابات مجلس یازدهم با حال و هوایی متفاوت از دیگر انتخابات ماندگار شد، رقابت پرقدرت اصولگرایان و حصول اجماع حداکثری میان طیف‌های این جریان برای نخستین‌بار و حضور نه‌چندان پرانگیزه اصلاح‌طلبان با 2لیست کارگزاران و ائتلاف برای ایران (ائتلاف 8حزب اصلاح‌طلب). شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که همواره محور اجماع اصلاح‌طلبان است در این دوره از انتخابات در انتقاد به رد صلاحیت 70درصدی کاندیداهایش فهرست انتخاباتی نداشت؛ اصلاح‌طلبان در این دوره از رقابت‌ها در 150حوزه انتخابیه کاندیدا نداشتند.
غیر از غیبت چهره‌های اصلاح‌طلب و میدانداری‌های همیشگی آنها در فضای انتخابات که سبب شده بود سبک رقابت‌های کاندیداها در این دوره از رقابت‌ها روی خط صاف استمرار یابد و فضای ویژه و فراز و فرودهای انتخابات مجلس دهم را نداشته باشد، تأیید شیوع ویروس کرونا در کشور نیز بر حال و هوای انتخاباتی کشور تأثیرگذاشته بود؛ آنچنان که پیش از ظهر دیروز در توافقی میان وزارت کشور و شورای نگهبان پروسه استامپ‌زنی رأی‌دهندگان برای کاهش ابتلا و شیوع کرونا اختیاری شد.
در همین راستا بود که انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در نشست خبری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری خبر داد: استفاده از اثر انگشت اختیاری است، توصیه می‌کنم شهروندان به‌علت شیوع کروناویروس از استامپ استفاده نکنند. دستگاه‌های احراز هویت ما در شعب اخذ رأی پرقدرت به‌کار خود ادامه می‌دهند این دستگاه‌ها هوشمند بوده و اجازه اخذ دوباره رأی را به شهروندان نمی‌دهند. با وجود این دستگاه‌های هوشمند، استامپ زدن محلی از اعراب ندارد.

آمریکا خر است
  واکنش آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان به تحریم برخی اعضای شورای نگهبان از سوی آمریکا هم جزو خبرهای داغ دیروز بود که در حاشیه اخبار انتخاباتی مکرر دست‌به‌دست می‌شد، او پس از انداختن رأی خود به صندوق، در جمع خبرنگاران با اشاره به تحریم اعضای این شورا از سوی آمریکا گفت: «بله، ما را تحریم کردند. من دارم به این فکر می‌کنم این همه پول‌هایی که ما در صندوق‌های آمریکا می‌ریزیم را چه‌کار کنیم؟! این‌همه در بانک‌های آمریکا پول ریختیم، حالا نمی‌شود آنها را برداشت کنیم، بعد هم نمی‌توانیم آنجا به جشن کریسمس برویم و شرکت کنیم! واقعا خریت، ارثی نیست. این آقا باید یک آرم خریت در پیشانی‌اش بزند تا هرکس می‌آید ببیند که این خر است. من نمی‌فهمم چه فکری می‌کند! آخر ما چه ضرری از این تحریم می‌کنیم؟ حال تحریم می‌کنند که اگر مسافرت می‌خواهند بروند محدود می‌شوند. آنهایی که می‌خواهند بروند فکری به‌حال خود کنند ولی چند نفر از شورای نگهبان که حقوقدان هستند را تحریم می‌کنند اختلال فکری دارند.» این واکنش جنتی با خنده خبرنگاران مواجه شد.

برکناری معاون سیاسی یک فرماندار 
 برکناری یک معاون سیاسی در روز انتخابات هم خبر دیگری بود که در میان خبرهای دیروز قابل توجه بود. ولی‌الله حیاتی، رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی در این‌باره به ایسنا گفت: معاون سیاسی فرماندار جاجرم، به دستور استاندار خراسان شمالی و به‌علت ورود و دخالت غیرقانونی در عرصه انتخابات، برکنار شده است. به گزارش ایرنا، وی افزود: فعالیت‌های انتخاباتی غیرقانونی و طرفداری از یک نامزد در روز انتخابات، علت برکناری این مسئول است. پیش‌تر معاون عمرانی فرماندار شیروان هم به‌علت طرفداری از یک نامزد انتخاباتی و ورود غیرقانونی به انتخابات، با دستور استاندار برکنار شده بود.

ته دلم راضی نیست ولی شرکت کردم
حضور چهره‌های رد صلاحیت‌شده در میان رأی‌دهندگان نیز از حواشی قابل توجه روند انتخابات مجلس یازدهم بود. الیاس حضرتی، بهروز نعمتی و علی مطهری ازجمله نمایندگانی بودند که به‌رغم ردصلاحیت در انتخابات شرکت کردند. در این‌باره مطهری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما بابت رد صلاحیت در این دوره از انتخابات گله‌مند هستید، به ایسنا گفت: بالاخره ته دلم خیلی راضی نیستم اما به‌دلیل مصلحت کشور باید در انتخابات شرکت کنیم و خود بنده هم مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده‌ام.

مردم نمی‌گذارند واشنگتن برایشان تصمیم بگیرد
از دیگر موضع‌گیری‌های قابل توجه، سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بود. او هم پس از انداختن رأی خود در صندوق حسینیه جماران، در جمع خبرنگاران گفت: ممکن است مردم برخی گلایه‌هایی داشته باشند اما کماکان سرنوشت خودشان را می‌خواهند خودشان تعیین کنند و نمی‌گذارند یک نفر در واشنگتن بنشیند و برای آنها تصمیم بگیرد.

انصراف 90کاندیدای انتخابات تهران
همچنین دیروز و در لابه‌لای برگزاری انتخابات بیش از 90کاندیدا از حضور در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس انصراف دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید