• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9548
+
-

شهر در رسانه ها

ادعای کاهش راهبران قطار شهری

روزنامه «جوان» در گزارشی مدعی شده که مدیران ارشد راه‌آهن شهری با ارائه طرحی تصمیم دارند راهبران قطار شهری را کاهش دهند و محل استقرار راهبران کمکی در کنار راهبران اصلی یا همان لکوموتیو ابتدایی باشد؛ موضوعی که به ادعای این روزنامه، خلاف قانون و غیرکارشناسی بوده و مخاطرات امنیتی و غیرامنیتی را در پی خواهد داشت: «تصمیم‌گیری درخصوص حذف یکی از 2راهبر کمکی ذیل استانداردهای جهانی ازجمله توافقاتی است که ظاهرا در سال 89بین شرکت بهره‌برداری مترو با راهبران مترو صورت می‌گیرد تا با حذف یکی از 3راهبر، به جای سرمایه‌گذاری در آموزش و گزینش نیروی انسانی جدید، از همین نیروها در خطوط جدید مترو استفاده شود.»

شهرداری‌ظرفیت شادی بسازد

 روزنامه «اعتماد» با اشاره به آیین شب چهارشنبه سوری، یکی از وظایف مدیریت شهری را انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در جهت تزریق شادی و نشاط در شهر دانسته است. این روزنامه با یک عضو شورای شهر تهران در این‌باره گفت‌وگو کرده است. به گفته زهرا نژاد بهرام، شهرداری موظف است همانگونه که به فکر ساخت پل و خیابان و گذر است، به فکر فراهم کردن بهانه و خوراک روحی شهروندانی که می‌خواهند از روی این پل و خیابان‌ها عبورکنند نیز باشد. این آدم‌ها باید حس خوبی داشته باشند. وی همچنین با اشاره به آیین آتش‌بازی ایرانیان در شب چهارشنبه سوری گفته که «چه اشکالی دارد اگر شهرداری ترقه ایمن توزیع کند یا بفروشد؟ حتی اگر می‌تواند بین مردم آجیل شب یلدا و شیرینی و... توزیع کند و... برنامه‌هایی که می‌تواند واقعا روح جوامع شهری را جلا دهد و به آن شادی و نشاط تزریق کند.»

مسکن مهر جدید در راه است!

روزنامه «قانون» در گفت‌وگویی از طرح «عجیب» دولت برای نوسازی بافت فرسوده پایتخت خبر داده است که براساس آن دولت درنظر دارد در زمین‌های باز شهری اقدام به احداث ساختمان‌هایی برای انتقال جمعیت ساکن در بافت فرسوده کند. محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نقش مردم و سازمان‌ها و نهادهایی که در فرایند نوسازی و بهسازی بافت فرسوده مداخله و حضور دارند، در این طرح مشخص نیست، می‌گوید: «این طرح دولت مشابه طرح مسکن مهر است. به اعتقاد من اجرای این پروژه‌ بازگشت به گذشته است.»

چالش اصلاحات در ساخت‌و‌ساز

روزنامه «دنیای اقتصاد» نوشته که آیین‌نامه کنترل ساختمان که توسط کمیسیون زیربنایی دولت مورد جرح و تعدیل قرار گرفته است دارای اشکالات اساسی همچون عدم‌شفافیت و چندپارگی مسئولیت کنترل ساختمان میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی است. به نوشته این روزنامه، اولین مسئله‌ای که در عدم‌توفیق اصلاحات در ساخت‌و‌ساز قابل طرح است عدم‌ارتباط متقابل نهاد تدوین‌کننده مقررات(وزارت راه و شهرسازی)  و نهاد مجری آن(شهرداری زیرنظر وزارت کشور) است: «به این صورت مجری مقررات در تدوین آن نقشی نداشته، چرخه انجام و اصلاح مقررات براساس تجربیات به درستی شکل نمی‌گیرد. »

این خبر را به اشتراک بگذارید