• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95391
+
-

رئیس‌جمهور در آیین پایانی جشنواره بین‌المللی خوارزمی:

افتخارات کشور را دوقطبی نکنیم

افتخارات کشور را دوقطبی نکنیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور با برشمردن پاره‌ای از پیشرفت‌ها و توانمندی‌های علمی کشور، گفت: برای اینکه این توانمندی را افزایش دهیم، نخستین مسئله، مسئله امید جامعه ما به آینده و فضای مناسب در دانشگاه‌ها‌ست. اگر فضای دانشگاه علم باشد و فضای تنازع نباشد و علم را تقسیم نکنیم، علم و هنر و همه‌‌چیز در جامعه ما را نمی‌شود دوقطبی کرد.

رئیس‌جمهور که در ‌آیین پایانی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی سخنرانی می‌کرد، گفت: می‌ترسم کم‌کم ساندویچ‌فروشی‌ها، بقالی‌ها و لباس‌فروشی‌ها هم دوقطبی شوند و یکی بشود این جناح و یکی آن جناح ‌و هر‌کس این جناح است، وارد این مغازه شود و هر کس آن جناح است، وارد آن مغازه شود. من می‌ترسم میوه هم تبدیل به دوقطبی شود، پرتقال جناح راست، پرتقال جناح چپ، هر چیزی را در جامعه دوقطبی نکنیم. چه خبره؟ به چه سمت حرکت می‌کنیم؟ می‌خواهیم چه کار کنیم؟
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی گفت: دانشگاه را ما برای علم و دانش درست کردیم والا یک کلوپ درست می‌کردیم، یک مرکزی درست می‌کردیم به نام خانه احزاب، دانشجو به دانشگاه آمده باید علم بیاموزد و یاد بگیرد در عین حال در مسائل سیاسی هم حضور پیدا کند. در عین حال هم در انتخابات فعال باشد. همیشه دانشگاه‌های ما در ایام انتخابات از فعال‌ترین گروه‌ها در جامعه بودند. حضور‌شان در مسائل سیاسی و انتخاباتی بسیار خوب است و اشکالی ندارد، اما یادمان نرود آن نکته اول که ما دنبال علم و دانش رفتیم و علم و دانش را نباید تقسیم کنیم.

روحانی افزود: یک وقتی گفتم بعضی‌ها نقد کردند، گفتم فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و غیراسلامی نداریم. بعضی‌ها گفتند نه، داریم. خب، شاید ما این چیزها را بلد نیستیم که چگونه می‌شود 2+2 در جناح راست 4 و در جناح چپ 6 بشود. 2+2 می‌شود‌4 برای هر جناحی می‌خواهد باشد، فرقی نمی‌کند، علم، علم است. ریاضیات، ریاضیات است.
رئیس‌جمهور گفت: فضا را یک مقدار مناسب و آرام کنیم. از دو‌قطبی‌کردن فضا در همه موضوعات فاصله بگیریم و بگذاریم در علم و دانش پیشرفت شود. بحمدالله وضع ما خوب است و باید به آینده امیدوار باشیم. امروز امیدوار هستیم. اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ما را بشکند و نتوانسته ما را عوض کند، این افتخار بزرگی برای ماست.
روحانی در ادامه سخنرانی خود گفت: ما بیش از آنچه به جغرافیای‌مان افتخار کنیم، به تاریخ‌مان افتخار می‌کنیم؛ خداوند اندیشمندان و دانشمندان و استعداد‌های خوبی را به ما داده است؛ در این منطقه ما دمکراسی را در خاورمیانه در مشروطیت پایه‌گذاری کردیم. قبل از اینکه کسی در این منطقه پارلمان داشته باشد، ما پارلمان به‌وجود آوردیم و انتخابات درست کردیم و مردم را پای صندوق آرا‌ آوردیم. یک ملت بزرگی هستیم؛ ملت اندیشمندی هستیم؛ البته نخوت و غرور هم نداریم و علم‌مان را در اختیار همه قرار می‌دهیم و از علم دیگران هم استفاده و بهره‌برداری می‌کنیم.
وی تأکید کرد: اگر اینچنین شد، مسیر ما مسیری است که امروز می‌توانیم برای رفاه مردم و برای زندگی بهتر مردم تلاش کنیم و مشکلات جامعه‌مان را حل و فصل کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نباید افتخارات کشور را دو‌قطبی کنیم، گفت: سردار سلیمانی افتخار ماست، جناح راست و چپ نمی‌شناسد. اتفاقا سردار سلیمانی کسی بود که اصلا جناحی نبود. اصلا در این جناح‌بازی‌ها نبود، با همه جناح‌ها و با همه خوب بود و اصلا تفکرش، تفکر جناحی نبود. اساسا این چیزها جناحی‌کردن نیست، معنی ندارد که ما افتخارات ملی‌مان را تقسیم کنیم. این برش، برش ناصحیح و نادرست ایجاد‌کردن است. اگر درختی هم که میوه دارد از وسط نصف کنید و بگویید ما دو جناح هستیم، در این صورت هر دو خشک می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید