• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95185
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/823EW
+
-

درآمدهای پایدار شهرها روی دور افزایش

سهم شهرداری‌ها از درآمدهای تضمین‌شده در بودجه سال‌99 به نسبت سال‌های قبل رشد داشته است

مجید جباری _ خبرنگار

سهم بودجه شهرهای بزرگ از درآمدهای پایدار به نسبت سال‌های قبل روی دور افزایش افتاده؛ این شهرها که بیشترین تمرکزشان بر توسعه حمل‌ونقل عمومی است، سال آینده می‌توانند از یک‌سو منابع بیشتری را برای نوسازی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی خود اختصاص دهند و از سوی دیگر، یک گام به تحقق بودجه‌شان نزدیک‌تر شوند. بررسی بودجه شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و همدان نشان می‌دهد که اتکای بودجه این شهرها به درآمدهای پایدار بیشتر است و این شهرها به نسبت سایر شهرهای بزرگ کشور در این زمینه از وضعیت بهتری برخوردارند. در این میان اما تهران با 37درصد، بیشترین سهم را در بخش درآمدهای پایدار به‌خود اختصاص داده و همچنان در میان کلانشهرها، به لحاظ تکیه بر درآمدهای پایدار در سال‌99 پیشتاز است. ضمن اینکه اصفهان و مشهد هم در این زمینه رشد نسبتا مناسبی در مقایسه با سال قبل داشته‌اند.

رضا خواجه نائینی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد در این‌باره به همشهری می‌گوید: «در بحث درآمدهای پایدار شهرداری‌ها 2‌لایحه به‌طور همزمان در مجلس شورای اسلامی در جریان بود که تصویب لایحه درآمدهای پایدار در مجلس، هرچند اندک اما به هر حال کمکی به افزایش سهم شهرها از درآمدهای پایدار است.»
او ادامه می‌دهد: «بودجه سال‌99 شهرداری مشهد که شامل لایحه 5400میلیاردتومان بودجه اقتصادی و 4900میلیارد تومان هم بودجه عمومی است، در مجموع به رقم 10هزار و 300میلیارد تومان رسیده است. البته این بخش از قانون که مربوط به درآمدهای پایدار شهرداری‌هاست، به‌تنهایی نمی‌تواند کمک قابل توجهی به مدیریت شهری بکند اما به هر حال درآمدهای تضمین شده شهرداری‌ها را هرچند اندک، افزایش می‌دهد.»
این کارشناس شهری با بیان اینکه سهم شهرداری مشهد از درآمدهای پایدار در سال‌جاری 350میلیارد تومان معادل 3درصد بودجه بوده است، بیان می‌کند: «پیش‌بینی می‌شود این رقم در ‌سال‌99 به 6 تا 7درصد کل‌ برسد. درست است که این مبلغ هنوز هم تحول آنچنانی در منابع درآمدی ایجاد نمی‌کند، اما امیدواریم در سال‌های آینده این قسم از درآمد شهرداری‌ها با مساعدت دولت و مجلس افزایش یابد.»
او همچنین می‌گوید: «افزایش سهم شهرداری‌ها از درآمدهای مربوط به بهای سوخت، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و... در لایحه‌های مجلس پیش‌بینی شده است. اما با این حال، مشکل اصلی شهرداری‌ها در بحث زیرساخت‌ها مانند مترو‌ست؛ چرا‌که هزینه هر کیلومتر ساخت مترو 650 تا 700میلیارد تومان است و در شهری مانند مشهد باید سالانه 10کیلومتر مترو ساخته شود که بتوانیم در 10سال آینده به نقطه مطلوب برسیم. این در حالی است که در همه کشورها، دولت است که هزینه احداث چنین زیرساخت‌هایی را متقبل می‌شود. بنابراین به باور من اگر بودجه زیرساخت‌ها در شهرهای بزرگ از بودجه شهرداری‌ها خارج و بر عهده دولت گذاشته شود، کمک زیادی به درآمدهای شهرداری‌ها می‌شود.»
به گفته خواجه‌نائینی، تهران به‌عنوان مرکز کشور در بحث درآمدهای پایدار وضعیت بهتری در مقایسه با دیگر شهرها دارد، چرا‌که عمده شرکت‌ها دفترشان در تهران مستقر هستند و مالیاتشان را در این شهر می‌پردازند. بنابراین تا وقتی که سهم درآمدهای مالیاتی کشور افزایش پیدا نکند، نمی‌توان از این بخش توقع بیشتری داشت. این در حالی است که جهش درآمدهای مالیاتی می‌تواند درآمد شهرداری‌ها را افزایش دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید