• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94938
+
-

گردهمایی 20هزار مدیر شهری جهان

حناچی در مجمع جهانی شهری ابوظبی با شهردارانی از کشورهای دیگر دیدار کرد

گردهمایی 20هزار مدیر شهری جهان

محمد سرابی _ خبر‌نگار

همایش چندروزه مجمع جهانی شهری در ابوظبی فضایی برای گفت‌وگو وتبادل نظر میان 20هزار تن از مدیران شهری جهان فراهم کرده است. این 20هزار تن، مدیریت شهر‌هایی را برعهده دارند که در شرایط امروز جهان دچار مشکلات مشترکی مانند حمل‌ونقل، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی، تأمین نیاز‌های شهروندان و مانند آن شده‌اند. به گزارش همشهری، انتقال فناوری و راه‌حل‌های نوین از کشو‌ر‌های توسعه‌یافته و تبادل نظر بین مدیران شهری کشور‌های در حال توسعه در این همایش راهی برای کنترل این مشکلات است. هیأت اعزامی از شهرداری تهران نیز با وجود اینکه با کارشکنی ابوظبی در زمینه صدور ویزا روبه‌رو شد، اما توانست در این همایش حضور پیدا کند و شهردار تهران در نخستین سخنرانی خود بر این موضوع تأکید کرده بود. پیروز حناچی همچنین در صحبت‌های خود از اهمیت «نو‌آوری» در مدیریت شهری برای کاهش فاصله طبقاتی و تقویت چندفرهنگی تأکید کرده بود. شهردار تهران در حاشیه مجمع جهانی شهری تهران به همراه چند تن از اعضای شورای‌شهر و مدیران شهری پایتخت از غرفه پایتخت‌های فرانسه، کره‌جنوبی و روسیه بازدید و با مقامات و نمایندگان این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد. حناچی در بازدید از بخش نمایشگاهی این رخداد بین‌المللی، با سفیر فرانسه در امارات نیز گفت‌وگو کرد.
حناچی در این دیدار که در غرفه فرانسه انجام شد، از انجام مطالعات ابتدایی متروی تهران توسط شرکت‌های فرانسوی گفت و پیشینه روابط 2 کشور در زمینه اقدامات شهری را قدیمی خواند.
لودوویک پویل در امارات نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با شهردار تهران، تأکید کرد که شرکت‌های خصوصی فرانسوی را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در پایتخت ایران تشویق خواهد کرد.

دیدار با شهرداران تونس و کابل
سعاد  عبدالرحیم که پیش از این مدیر یک شرکت دارویی بود نخستین شهردار زن تونس در قرن گذشته است. برخی از شهروندان شهرهای تونس در انتخابات محلی شهرداران زن را برگزیده‌اند. سعادعبدالرحیم، کاندیدای حزب اسلام‌گرای نهضت است که یکی از اعضای دولت ائتلافی تونس بعد از بهار عربی به شمار می‌رود.
شهردار تهران در دیدار با عبدالرحیم ضمن تحسین تونس برای گذران دوران سخت پسا انقلاب، از حضور پررنگ زنان در نظام مدیریت این شهر اظهار خوشحالی کرد و گفت: موفقیت زنان در عالی‌ترین سطوح حکمروایی محلی علاوه بر دلگرم‌کننده و امیدوارکننده بودن، نشان بازگشت سریع آرامش به کشور تونس است. سعاد‌عبدالرحیم نیز در این دیدار اظهار امیدواری کرد تا تهران و تونس بتوانند به بهترین شکل تجربیات و دانش خود را دراختیار هم بگذارند.
شهردار تهران همچنین در دیدار با احمد‌ذاکی، شهردار کابل از آمادگی تهران برای انتقال تجربیات به مدیریت شهری پایتخت افغانستان سخن گفت.
حناچی تأکید کرد که تهران می‌تواند دانش لازم برای ساخت خطوط زیرزمینی حمل‌ونقل شهری را در اختیار کابل بگذارد. احمد ذاکی نیز اظهار کرد که تهران در حوزه‌های بسیاری می‌تواند برای کابل چراغ راه باشد و شهر او نیازمند تجربیات تهران به‌‌ویژه درمورد توسعه حمل‌ونقل عمومی است.
احمد ذاکی سرفراز، قبل از این رئیس امور شهرسازی وزارت شهرسازی و مسکن بود که سال پیش به‌عنوان شهردار کابل از طرف رئیس‌جمهور افغانستان انتخاب شد.
شهرداری تهران در حاشیه این مجمع ۴رخداد جانبی «نقش فرهنگ در زیست‌پذیری»، «فرهنگ و نوآوری در مدیریت شهری تهران»، «ایجاد شهرهای مشارکتی در کشورهای در حال توسعه» و «مشارکت برای توسعه شهری پایدار» را برگزار می‌کند. مجمع جهانی شهری ابوظبی روز 24بهمن به پایان خواهد رسید.

مسئله امروز تهران، سازگاری میان فرهنگ و توسعه پایدار است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در مجمع جهانی شهری در ابوظبی با اشاره به مسائل مهم پایتخت گفت: مهم‌ترین مسئله امروز شهر تهران ایجاد سازگاری میان فرهنگ و توسعه پایدار است. یعنی همزمان با توسعه پایدار، حاشیه‌نشینی، فقر و مسائل این‌چنینی گسترش نیابند.
به گزارش شهرنوشت، سید محمود میرلوحی در مجمع جهانی شهری WUF10در میزگرد دولت‌های محلی و منطقه‌ای به تشریح مهم‌ترین مسائل شهر تهران پرداخت و اظهار کرد: تهران شهری است که 10میلیون جمعیت را در خود جای داده که 60درصد آنها به دلایل متفاوت مانند خشکسالی، جنگ و ... 35سال پیش به تهران آمده‌اند.
او با تأکید بر اینکه مسائلی مانند آلودگی هوا، فضای سبز و به‌خصوص کودکان اهمیت بسیاری دارند، اضافه کرد: به‌دلیل موقعیت جغرافیایی تهران امکان پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از ویلچر در آن به‌خصوص برای کودکان و بزرگسالان دشوار است.
میرلوحی با بیان اینکه شرایط برای این دسته از مردم باید به‌گونه‌ای فراهم شود که هم فاصله بین شمال و جنوب افزایش پیدا نکند و هم ایمنی و پایداری شهر حفظ شود، گفت: در تقسیم کاری که بین دولت ‌ملی، دولت محلی و شهروندان در شرایط کنونی ایجاد شده است تصمیمات کلان در دست دولت و مجلس ملی قرار دارد.
عضو شورای شهر با اشاره به تدوین برنامه 5‌ساله سوم شهر تهران عنوان کرد: شورای شهر تهران در اداره شهر به‌خصوص در مسائلی مانند توسعه فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی، ایجاد شرایط مناسب زندگی در سطح شهر و کمک به اقشار ضعیف و حاشیه‌نشینان، برنامه‌های مناسبی را تدوین و تصویب کرده است.
او با بیان اینکه در این برنامه تلاش شده تا تعارض در بخش‌های مختلف کاهش پیدا کند و توسعه همزمان با فرهنگ رخ دهد، تصریح کرد: در این برنامه تلاش شده تعارضی بین فرهنگ جامعه به‌دلیل مهاجرت شهروندان از شهرها و استان‌های مختلف که با زبان، آداب و رسوم و اقوام مختلف هستند به‌وجود نیاید.
میرلوحی با بیان اینکه شهروندان باید به شکلی در تهران زیست کنند که شهری برای کودکان و بزرگسال تلقی شود، اظهار کرد: همچنین امکانات و خدماتی که شهرداری ارائه می‌کند باید طوری بین بخش‌های مختلف توزیع و تقسیم شود که زمینه برای ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها کاهش پیدا کند. شهر تهران با 700کیلومتر وسعت، امروز در شرایطی است که درمنطقه خاورمیانه به‌عنوان یک کلانشهر با 10میلیون جمعیت در روز و 5/8 میلیون زیستگاه در شب اهمیت بسیاری دارد.

حناچی در دیدار با سفیر فرانسه در ابوظبی، از انجام مطالعات ابتدایی متروی تهران توسط شرکت‌های فرانسوی گفت و پیشینه روابط 2 کشور در زمینه اقدامات شهری را قدیمی خواند

این خبر را به اشتراک بگذارید