• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 20 بهمن 1398
کد مطلب : 94709
+
-

میانبر امیدی‌ها برای حضور در بهارستان

برخی نامزدهای اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید، حوزه انتخابیه خود را از تهران به شهرستان‌ها تغییر می‌دهند تا شانس بیشتری برای حضور در مجلس داشته باشند

انتخابات
میانبر امیدی‌ها برای حضور در بهارستان

فرزانه آئینی- خبرنگار

دور یازدهم مجلس شورای اسلامی و بحث و ضرورت حضور اصلاح‌طلبان در آن، معمای پیش روی این جریان در روزهای اخیر است. رد صلاحیت بی‌سابقه چهره‌های اصلاح‌طلب در سراسر کشور به‌صورتی است که در اطلاعیه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تأکید شده آنان در 208حوزه انتخابیه امکان رقابت ندارند؛ از سوی دیگر نا‌امیدی و یأس پشتوانه اجتماعی اصلاحات از صندوق‌های رأی 2 فاکتوری است که قدرت میدانداری و تأثیر‌گذاری را از اصلاح‌طلبان سلب کرده است.
در یک نگاه کلی عیان است که از 290کرسی مجلس و روشن بودن تکلیف 208کرسی آن از همین حالا، اکثریت بهارستان را باید در اختیار اصولگرایان دانست و 82کرسی دیگر که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و دیگر طیف‌ها و نمایندگان مستقل فرصت رقابت دارند. تصاحب کرسی‌ها برای حیات دیگر جریان‌های سیاسی اهمیت قابل‌توجهی دارد.
از این 82کرسی 30کرسی متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات است و از آنجا که معمولا مردم پایتخت با‌ منش و دید سیاسی رأی می‌دهند و آنطور که از جو سیاسی این روزهای کشور هویداست، پشتوانه اجتماعی اصلاحات تضعیف شده و به‌دلیل شرایط دشوار معیشتی و اقتصادی و انفعال دولت و فراکسیون امید بر سر پیشبرد شعارهای انتخاباتی‌شان، رأی‌دهندگان ‌انگیزه‌ای برای حضور پای صندوق‌های رأی نمی‌بینند و اصولگرایان شانس اصلی این رقابت‌ها در انتخابات دوم اسفندماه را در اختیار دارند. بنابراین، 52حوزه برای اصلاح‌طلبان قابل رقابت است؛ 52حوزه‌ای که برای رقابت بر سر آن، هر کاندیدای اصلاح‌طلب باید با لشکری از اصولگرایان و نمایندگان مستقل رقابت کند.
هرچند رقابت در این 52کرسی فشرده است و حالت استقامتی دارد اما از آنجا که جنس این رقابت در حوزه‌های انتخابیه شهرستانی فارغ از جدل‌های سیاسی است و بیشتر، حسن عملکرد کاندیداها و معروف بودن آنها نزد مردم حوزه‌های انتخابیه در انتخاب شدنشان اثر‌گذار است، رقابت برای گرفتن این کرسی‌ها سهل‌تر از رقابت سیاسی بر سر کرسی‌های تهران است.
 در کنار این مهم و با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان این بار به اقلیتی مؤثر و شناسنامه‌دار در مجلس دهم دل‌خوش کرده‌اند؛ نمایندگان دارای رزومه مشخص و غیرتهرانی عضو فراکسیون امید استرات‍‍ژی جدیدی در پیش گرفته‌اند و قصد دارند با تغییر حوزه‌های انتخابیه‌شان از تهران به شهرستان‌هایی که در آنجا صاحب رزومه و عملکرد مثبت هستند، فرصت حضورشان در دور بعدی مجلس را تقویت کنند.
شیراز، قزوین، گرگان و اراک حوزه‌هایی است که تاکنون برخی از نمایندگان فعلی تهران برای تقویت شانس حضورشان در مجلس بعدی روی آنها تمرکز کرده‌اند و قصد دارند بر این اساس راه میانبری به حفظ جایگاه‌شان در بهارستان بزنند. براساس قانون انتخابات نمایندگانی که تمایل دارند حوزه انتخابیه‌شان را تغییر دهند باید رزومه‌شان را مجدد به هیأت نظارت استان مقصد ارائه و اعلام کنند و هیأت نظارت استان مقصد رزومه آنها را دیگر بار برای آن استان بررسی می‌کند و اگر احراز شود کاندیدای مذکور کاندیداتوری‌اش از تهران یا استان اولیه سلب می‌شود و استان دوم حوزه انتخابیه قطعی او خواهد شد. از 30نماینده فعلی تهران در مجلس 23تن برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم اعلام کاندیداتوری کردند که از این جمع صلاحیت 16تن تا‌کنون احراز شده است. محمود صادقی، علی مطهری، فاطمه سعیدی، طیبه سیاووشی، بهروز نعمتی، الیاس حضرتی و علیرضا رحیمی ازجمله نمایندگانی هستند که صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان رد شده است.
فردا – دوشنبه – آخرین فرصت اظهارنظر هیأت‌های نظارت استان‌ها برای اعلام کاندیداتوری نمایندگان درخواست‌کننده برای تغییر حوزه انتخابیه‌شان است و تا فردا مشخص می‌شود که کدام نمایندگان تهران در سودای حضور در مجلس یازدهم مسیر ورودی‌شان به بهارستان را تغییر داده‌اند و وزنه فراکسیون اصلاحاتی که قرار است در مجلس آتی تشکیل شود در دست چه کسانی خواهد افتاد و چه انتظاری می‌توان از عملکرد آن جمع داشت.

  52حوزه برای اصلاح‌طلبان قابل رقابت است؛ در این 52حوزه، هر کاندیدای اصلاح‌طلب باید با لشکری از اصولگرایان و نمایندگان مستقل رقابت کند
  اصلاح‌طلبان این بار به اقلیتی مؤثر و شناسنامه‌دار در مجلس دهم دل‌خوش کرده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید