• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94632
+
-

فصل مشترک وظایف مدیریت شهری و وزارت آموزش و پرورش

محمود مولایی _ خبر‌نگار

در بیست‌وهشتمین اجلاس عمومی شورای‌عالی استان‌ها تفاهمنامه همکاری میان این شورا با وزارت آموزش و پرورش امضا شد. وزیر آموزش و پرورش میهمان ویژه آخرین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها بود و مرتضی الویری در صحبت‌های خود تأکید کرد:« با توجه ویژه به فصل مشترک وظایف مدیریت شهری و وزارت آموزش‌وپرورش امیدوار هستیم بتوانیم قدم‌های مؤثری در جهت همکاری‌های مشترک برداریم.» محسن حاجی‌میرزایی هم گفت که این تفاهمنامه‌ قبلا نیز وجود داشته، اما اکنون در جهت بهره‌گیری بهتر مورد بازنگری قرار گرفته است.»
پیش از برگزاری مراسم تفاهمنامه شورای‌عالی استان‌ها و وزارت آموزش و پرورش، مرتضی الویری در ابتدای برگزاری اجلاس عمومی از عدم در اختیار گذاشتن پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده کشور توسط سازمان برنامه‌وبودجه انتقاد کرد. رئیس شورای‌عالی استان‌ها گفت: «لایحه بودجه باید از سوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار شورای‌عالی استان‌ها قرار گیرد تا نمایندگان مردم در شورا نیز نظرات خود را در مورد بودجه اعلام کنند. این سازمان طبق بند۵ ماده۸۸ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور موظف است نسخه‌ای از پیش‌نویس لایحه بودجه را در اختیار شورای‌عالی استان‌ها قرار دهد.» او ادامه داد: «متأسفانه به این وظیفه قانونی هیچ توجهی نشده است. مهم‌ترین وظیفه شورای‌عالی استان‌ها کمک به رفع تبعیض و ایجاد عدالت منطقه‌ای در کشور است و این الزام قانونی نیز در متن قانون قید شده است، لذا انتظار داریم در روند بررسی تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی این دو مسئله مهم موردتوجه قرار گیرد.» 
 
یک‌هزارم بودجه برای معلولان
رئیس شورای‌عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران روی همکاری با وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد. مرتضی الویری گفت: «ما همواره به آموزش و پرورش کمک می‌کنیم و در مقابل این کمک توقعاتی نیز داریم که می‌خواهیم آموزش و پرورش برای ما انجام دهد. انتظار ما از آموزش و پرورش، تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر است و این هدف از این نهاد برمی‌آید، زیرا در دنیا تربیت کودکان برای پسماند، گرافیک و مسائل اجتماعی از مهدکودک‌ها آغاز می‌شود. با وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامه‌ای امضا کردیم که براساس آن آموزش و تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر محقق شود.»  در اجلاس شورای‌عالی استان‌ها طرحی دوفوریتی مورد بررسی قرار گرفت که براساس آن از شهرداری و شورا‌ها خواسته شد تا در فصل بودجه دست‌کم یک‌هزارم بودجه را برای معلولان اختصاص دهند و به کمک آن معابر برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه مناسب‌سازی شود.

وزیر آموزش و پرورش نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در مجلس تصویب شده که دشمن‌شناسی در کتب درسی آموزش داده شود و روند اجرایی این مصوبه چگونه است، گفت: «هم‌اکنون مراحل تولید کتاب درسی فرایند کندی دارد اما قطعا همه احکام در دستور کار ما و در جریان تألیف کتب درسی وجود دارد.» او درخصوص مهارت‌آموزی دانش‌آموزان یادآور شد: «۳۵درصد دانش‌آموزان در بخش کارودانش و فنی و حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند و در هدف‌گذاری و برنامه‌ای که پیش‌رو داریم مقرر شده این میزان به ۵۰درصد افزایش پیدا کند. ۵۰درصد مابقی نیز حتما باید در دوره‌های تحصیلی یک مهارت را کسب کنند تا در آینده بتوانند از آن استفاده کنند.» حاجی‌میرزایی درباره برچیده‌شدن مدارس خشت و گلی در کشور گفت: «تا پایان سال‌جاری مدارس خشت‌وگلی جمع‌آوری می‌شوند. در تمام کشور مدارس خشت‌وگلی هم‌اکنون جمع‌آوری شده و تنها در سیستان و بلوچستان تعدادی از این مدارس باقی مانده که در اوایل اسفند جشن برچیده‌شدن این مدارس را برگزار خواهیم کرد.»  او با اشاره به سیاست‌های آموزش و پرورش در حوزه کاهش تنوع مدارس عنوان کرد: «۱۱درصد مدارس کشور غیردولتی و ۸۹درصد دولتی هستند و در برخی از عشایر مدارسی وجود دارد که این مدارس با آهنگی متوسط در حال تغییر هستند.» وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت استخدام معلمان حق‌التدریس نیز یادآور شد: «پیش از سال۹۱ برای تبدیل وضعیت معلمان حق‌التدریسی اقدام کردیم و اوایل سال آینده ۲۶هزار نفر جذب می‌شوند.»

چهره واقعی جامعه با تحول در یادگیری شکل می‌گیرد

پیش از آنکه وزیر آموزش و پرورش برای سخنرانی در صحن مجلس قدیم شورای اسلامی در جایگاه قرار بگیرد، برخی از نماینده‌های شورای‌عالی استان‌ها نسبت به وضعیت آموزش و پرورش در شهرهای خود توضیحاتی را ارائه دادند. پس از آن محسن حاجی‌میرزایی گفت: «شاید بتوان با تزریق منابع مالی چهره ظاهری شهرها را تغییر داد، اما چهره واقعی جامعه را تنها با تحول در یادگیری می‌توان دگرگون کرد. مأموریت مشترک شورای‌عالی استان‌ها و وزارت آموزش و پرورش، تلاش برای پیشرفت کشور است و پیشرفت به‌عنوان دغدغه مشترک، مورد مطالعه اندیشمندان مختلف قرار گرفته است.» او ادامه داد: «اگر بخواهیم دلایل پیشرفت را واکاوی کنیم، با استفاده از فرهنگ قرآنی متوجه می‌شویم که رمز تعبیر جوامع، تغییر انسان‌هاست، چنانچه خداوند می‌فرماید: سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهیم، مگر آنکه مردمان آن سرزمین تغییر کنند و هیچ نعمتی را از مردم نمی‌گیریم، مگر اینکه خودشان بگیرند، لذا نقش اساسی خود آدم‌ها هستند، بر همین اساس مخاطب انبیاء، انسان‌ها هستند و خداوند برگزیده‌ترین افراد را برای تحول آنها می‌فرستد. اگر می‌خواهید تصویر روشنی از آینده جامعه داشته باشید، باید ببینید که وضعیت مدارس آن جامعه چگونه است.»  مرتضی الویری نیز در صحبت‌های خود تأکید کرد: «دانش‌آموزان می‌توانند با بهره‌مندی از آموزش‌های به‌روز در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی سفیران آموزشی ما در خانواده‌ها باشند و مصونیت‌پذیری در زندگی شهری باید از سنین دانش‌آموزی و کودکی به جامعه تزریق شود؛ ازاین‌رو مدرسه کانون مهمی برای پرورش شهروندان مسئول و مشارکت‌جو است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید