• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9455
+
-

داغ‌های فراموش‌نشدنی

مرور مهم‌ترین حوادثی که در سال 96 در ایران رخ داد

حوادث
داغ‌های فراموش‌نشدنی

سال 96 سال حادثه بود. حوادث مختلف از سیل و زلزله گرفته تا سقوط هواپیما و آتش‌‌سوزی یکی پس از دیگری روی تلخشان را نشان ‌دادند و خانواده‌های زیادی را داغدار عزیزانشان کردند. این حوادث جدا از خساراتی که داشتند پر از درس و هشدار هم بودند. هشدارهایی که اگر به آنها توجه نشود، ممکن است در آینده نیز شاهد چنین حوادثی باشیم اما مهم‌ترین حوادث سال 96 چه بودند؟

   فروردین 


سیل بهاری
تعطیلات نوروز تمام‌شده بود و بارش باران بهاری نوید سالی پرباران را می‌داد که سیل هولناک در غرب کشور 43نفر را با خود برد. خبر عجیب بود و غیرمنتظره. 17نفر از قربانیان کسانی بودند که در رودخانه‌ای در مسیر اتوبان تبریز- آذرشهر غرق شدند. آنها به‌دلیل مسدود بودن دوربرگردانی که در این اتوبان بود مجبور بودند از زیرگذر استفاده کنند. اما این زیرگذر، مسیری بود که از داخل رودخانه و زیر پل می‌گذشت و هنگامی که قصد عبور از زیرگذر را داشتند گرفتار سیل شدند. 20نفر از قربانیان هم اهل روستای چنار عجب‌شیر بودند؛ روستاییانی که کنار رودخانه زندگی می‌کردند و اگر مسئولان محلی به جای اکتفا‌کردن به هشدارهای معمولی و تماشای حادثه، دستور تخلیه خانه‌هایشان را صادر کرده بودند، هرگز قربانی این حادثه نمی‌شدند. وقتی سیل آمد بسیاری از روستاییان غافلگیر شدند و این غافلگیری به قیمت جان 20نفر از آنها تمام شد.



   اردیبهشت 

شهادت سربازان وطن

خاک پاکستان، باز هم محلی شد تا اعضای گروهک تروریستی جیش‌العدل(جیش‌الظلم) عملیات تروریستی مرگباری را علیه مرزبانان کشورمان به اجرا درآورند. به‌دنبال درگیری مسلحانه مرزبانان با تروریست‌های تکفیری، 10مرزبان شهید، یک نفر مجروح و یک نفر ناپدید شدند. این درگیری هولناک حدود ساعت 19عصر چهارشنبه 6اردیبهشت‌ماه امسال در نقطه صفر مرزی و زمانی رخ داد که تیم گشتزنی پاسگاه مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان راهی نوار مرزی شده بودند اما هدف تیراندازی تروریست‌ها که در خاک پاکستان کمین کرده بودند قرار گرفتند. ساعتی پس از این حادثه گروهک تروریستی جیش‌العدل (جیش‌الظلم) با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت این حادثه را به‌عهده گرفت. در این حادثه یکی از سربازان به نام سعید براتی ربوده شد که تلاش برای نجات او ادامه دارد.





مرگ در زمستان یورت

خاطره تلخ شهادت مرزبانان از ذهن مردم پاک نشده بود که کیلومترها آن‌طرف‌تر و این بار در استان گلستان حادثه‌ای مرگبار رخ داد. 13اردیبهشت، انفجار گاز و ریزش تونل در معدن «زمستان یورت» در شهرستان آزادشهر جان 43معدنچی را گرفت. بیشتر از یک هفته طول کشید تا تیم‌های امدادی موفق شدند اجساد قربانیان را از زیر آوار بیرون بکشند. ماه‌ها بعد از این حادثه بازرس پرونده، شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق را به‌عنوان کارفرمای کارگاه به علل نبود سیستم تهویه مناسب و کافی در تونل، نبود مسیرهای کمکی برای کمک به تهویه تونل، ارائه ندادن آموزش‌های لازم و کافی نبودن نظارت بر کارگران به‌منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شعله یا جرقه داخل تونل، مجهز نبودن لکوموتیوها به تجهیزات رادیاتور اگزوز و نبود تشکیلات امداد و نجات و مدیریت بحران در معدن، صد در صد مقصر شناخت.





دستگیری قاتل زنان 

پرونده قتل‌های‌ سریالی زنان گیلان، مهم‌ترین پرونده جنایی بود که اردیبهشت امسال به سرانجام رسید. عامل جنایت مردی به نام فرزاد بود که 3زن را بین سال‌های87 تا 88 به قتل رساند و پس از آن توبه کرد که دیگر دست به جنایت نزند اما در سال 95 توبه‌اش را شکست و دوباره دست به جنایت زد. او در نهایت در اردیبهشت امسال از سوی پلیس دستگیر شد و به قتل 8زن اعتراف کرد. متهم بیشتر قربانیانش را هنگام مسافرکشی شناسایی و پس از ریختن طرح دوستی با آنها به قتل رسانده بود. این مرد قرار است به‌زودی در دادگاه کیفری استان گیلان محاکمه شود.




خرداد


حمله به مجلس

بی‌شک مهم‌ترین حادثه‌ای که خرداد امسال رخ داد، حمله تروریستی به حرم مطهر امام ‌خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی بود که به شهادت 17نفر و مجروح شدن 46نفر از هم‌وطنانمان منجر شد. این حادثه هفدهم خرداد رخ داد و صبح آن روز ابتدا 2تروریست داعشی درحالی‌که مجهز به سلاح و موادمنفجره بودند وارد محوطه حرم شدند. این دو قصد ورود به صحن حرم را داشتند که با تیراندازی نیروهای امنیتی، یکی از آنها کشته شد و دیگری نیز خودش را منفجر کرد. دقایقی پس از این حادثه نیز 3تروریست از در مراجعان مردمی مجلس، وارد آنجا شدند و با تیراندازی قصد حمله به صحن را داشتند که موفق نشدند. آنها که خود را به ساختمان دفاتر نمایندگان رسانده بودند پس از چند ساعت درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی و پلیس به هلاکت رسیدند.


   تیر 


مرگ تلخ آتنا



قصه تلخ آتنا اصلانی را کمتر کسی است که به‌خاطر ندارد. 28خرداد، وقتی آتنا گم شد، مردم شهرستان پارس‌آباد دست به‌دست هم دادند تا هر طوری شده او را پیدا کنند اما 20روز بعد و با پیدا شدن جسد دختربچه 7ساله در پارکینگ خانه مردی به نام اسماعیل، اسرار این جنایت هولناک فاش شد. اسماعیل اعتراف کرد روزی که آتنا گم شد، قصد داشته او را در مغازه رنگرزی‌اش مورد آزار و اذیت قرار دهد اما وقتی با مقاومت دختربچه روبه‌رو شده او را به قتل رسانده و طلاهایش را دزدیده و سپس جسدش را به پارکینگش برده و در آنجا مخفی کرده است. این مرد علاوه بر آتنا به قتل 2زن دیگر هم اعتراف کرد و در نهایت سحرگاه 29شهریور به دار مجازات آویخته شد.

تور مرگ در دز 


29تیرماه اعضای گروه 19نفره‌ای از گردشگران برای رفتینگ به منطقه چال‌کندی دزفول رفتند اما در رودخانه دز دچار حادثه شدند. قایق آنها به‌دلیل برخورد با صخره‌ها واژگون شد و هر چند 14نفر از آنها نجات یافتند اما 5نفر دیگر جانشان را از دست دادند که پس از چند روز جست‌وجو اجساد 4نفر از آنها از رودخانه بیرون کشیده شد.

   مرداد 


وقتی بنیتا گم شد


سال 96 پر بود از خبرهای تلخ و شیرینی که درباره کودکان گمشده منتشر شد. هر چند بسیاری از این کودکان با کمک مردم و پلیس پیدا شده  و به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند اما برخی دیگر سرنوشتی دردناک همچون آتنا داشتند. یکی از آنها دختر 8ماهه‌ای به نام بنیتا بود. بنیتا در یکی از روزهای گرم تابستان زمانی که در صندلی عقب خودروی پراید پدرش بود و پدر برای بستن در پارکینگ از ماشین پیاده شده بود توسط سارقان خودرو دزدیده شد. سارقان پس از سرقت لوازم داخل خودرو، آن را به همراه دختربچه در منطقه‌ای در پاکدشت رها کردند و همین باعث شد تا دختربچه 8ماهه به‌دلیل گرمای زیاد جانش را از دست بدهد. اوایل مرداد و با پیدا شدن جسد بنیتا، عامل اصلی جنایت دستگیر و پس از محاکمه‌ای جنجالی به قصاص محکوم شد.




یک ماجرای عجیب 

یکی دیگر از حوادث جنجالی که مرداد امسال رقم خورد، کشف 2سر بریده در زمینی متروکه در خیابان شیخ بهایی بود. این ماجرا تا چند روز همچون معمایی پیچیده، ذهن پایتخت‌نشینان را درگیر کرده بود تا اینکه با دستگیری عامل جنایت، گره کور پرونده باز شد. قاتل پیرمرد 75ساله‌ای بود که اعتراف کرد یکی از قربانیان پسرخوانده‌اش بوده که به مواد‌مخدر اعتیاد داشته و دیگری نیز همسر وی بوده و به‌دلیل اختلافاتی که با پسرخوانده‌‌اش داشته آنها را به قتل رسانده است.



اتهام سنگین خواننده معروف 


مرداد به پایان نرسیده بود که این بار نام یک رپر معروف سر زبان‌ها افتاد. جوانی به نام حمید که متهم است ناپدری‌اش را به قتل رسانده است. این حادثه 28مردادماه رخ داد و بسیاری از طرفداران این خواننده را شوکه کرد. حمید پس از دستگیری مدعی شد: روز حادثه وقتی به خانه مادرم رفتم، فهمیدم که او و شوهرش با هم درگیر شده‌اند. با ناپدری‌ام بحثم شد و پس از درگیری با او از خانه خارج شدم تا اینکه فهمیدم او در بیمارستان جان باخته است.  اظهارات متهم در حالی بیان می‌شود که پزشکی قانونی اعلام کرده مقتول به‌دلیل اصابت ضربه جسمی سخت به سرش جان باخته است و رسیدگی به این پرونده در دادسرای جنایی تهران همچنان ادامه دارد.


   شهریور


جنایت در خیابان یخچال 

بدهی میلیاردی از مهندس جوان قاتلی ساخت که یکی از تلخ‌ترین جنایات سال پایتخت را رقم زد. مهندس جوان که بیشتر از 6میلیارد تومان بدهی بالا آورده بود در تصمیمی هولناک ابتدا پدر و مادرش را در دفتر کارش به قتل رسانده و پس از آن به خانه رفت و با قتل همسر و پسرش، به زندگی خود نیز پایان داد. به‌دست آمدن سرنخ‌هایی از بدهی میلیاردی او و پیام‌هایی که وی برای دوستش فرستاده بود نشان داد که این بدهی انگیزه اصلی او برای عملی کردن تصمیم هولناکش بوده است.


   مهر 


پایان زندگی اهورا



22مهرماه برای مردم گیلان روز تلخی بود. آن روز پسربچه‌ای 31ماهه به نام اهورا زمانی که با ناپدری‌اش در خانه تنها بود توسط او مورد شکنجه قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد. انتشار این خبر نه مردم گیلان که همه کشور را شوکه کرد. متهم پس از دستگیری به ارتکاب این جنایت اعتراف کرد و مدعی شد که در زمان حادثه شیطان به جلدش رفته بود. او که در جلسه‌ای فوق‌العاده در دادگاه محاکمه و به قصاص محکوم شده بود با تأیید حکمش در یک قدمی طناب دار قرار گرفته است.

   آبان 


آخرین مرخصی


شامگاه جمعه 12آبان‌ماه از آذربایجان‌غربی خبر رسید بار دیگر تعدادی از مرزبانان کشورمان در راه دفاع از وطن جان خود را از دست داده‌اند. آنها از نیروهای هنگ مرزی خوی بودند که بعد از هفته‌ها خدمت در مناطق مرزی قرار بود به مرخصی بروند. به همین دلیل سوار بر یک خودروی نظامی عازم شهر بودند که در کمین تروریست‌ها گرفتار شدند. هیچ‌یک مسلح نبودند و در منطقه‌ای دور‌افتاده حوالی چالدران در تله تروریست‌های گروهک پژاک افتادند. تروریست‌ها ابتدا راننده خودروی مرزبانان را هدف گلوله قرار دادند و وقتی خودرو واژگون شد خود را به آن رسانده و بقیه مرزبانان را نیز به شهادت رساندند و یک‌بار دیگر مردم کشور را در غم از دست دادن مرزبانان عزادار کردند.

زلزله هولناک کرمانشاه 


21آبان‌ماه، عقربه‌های ساعت روی 21:48 توقف کرده بود که زمین‌لرزه‌ای 3/7ریشتری ازگله کرمانشاه و مناطق اطراف را لرزاند. شدت زلزله به حدی بود که برخی از روستاها کاملا تخریب شدند و بیشتر خسارت به شهرستان سرپل‌ذهاب وارد شد. 620نفر در این زمین‌لرزه جانشان را از دست دادند و صدها نفر مجروح شدند و حالا و با گذشت ماه‌ها از این حادثه، بسیاری از مردم همچنان در کانکس و چادر زندگی می‌کنند.


   دی‌ 


قصاص؛ تاوان قتل ستایش




یکی از مهم‌ترین پرونده‌های جنایی سال‌های اخیر پرونده قتل دختر 7ساله افغان به نام ستایش بود. عامل این جنایت کسی نبود جز پسری به نام امیرحسین که در همسایگی آنها در خیرآباد ورامین زندگی می‌‌‌کرد. امیرحسین وقتی از سوی پلیس دستگیر شد اعتراف کرد که روز حادثه، زمانی که ستایش برای بازی به خانه آنها رفته بود، وسوسه شده و با کشاندن او به اتاقش وی را مورد آزار قرار داده و برای مخفی کردن راز جنایتش، او را به قتل رسانده است. او که از فروردین سال گذشته دستگیر شده بود در دادگاه به قصاص و اعدام محکوم شد و سرانجام حکم اعدام او 15دی‌ماه در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.



آتش سانچی



17دی‌ماه، برخورد نفتکش ایرانی سانچی با یک کشتی چینی در آب‌های شرق چین مردم ایران را شوکه کرد. در این برخورد نفتکش سانچی با 30دریانورد ایرانی و 2بنگلادشی آتش گرفت و 9روز تلاش نیروهای امدادی برای خاموش کردن آتش به نتیجه‌ای نرسید و در نهایت کشتی ایران غرق شد و همه 32سرنشین آن جانشان را از دست دادند.

   بهمن 


سقوط آسمان در دنا 




سریال حوادث تلخ امسال در نهایت با سقوط هواپیمای تهران- یاسوج کامل شد. این حادثه صبح 29بهمن رخ داد و هواپیمای ای‌تی‌آر شرکت آسمان که با 66سرنشین از تهران راهی یاسوج بود در چند کیلومتری فرودگاه در ارتفاعات دنا سقوط کرد تا نه‌تنها خانواده قربانیان، که همه مردم ایران را عزادار کند. هر چند تا‌کنون تلاش زیادی برای کشف اجساد قربانیان و انتقال آنها انجام شده اما شرایط سخت جوی در ارتفاعات دنا باعث شده تا جست‌وجوگران موفق به کشف و انتقال پیکر همه قربانیان نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید