• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9424
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NLl8
+
-

رؤیای من؛ شهر هوشمند

رؤیای من؛ شهر هوشمند

محمد علیخانی-رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل |

در دنیای امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی به‌خصوص پیشرفت گسترده در زمینه فناوری اطلاعات،با و پدیده‌ای به نام «شهر الکترونیک و شهر هوشمند» روبه‌رو هستیم که ایجاد آن مزایای زیاد و غیرقابل انکاری به‌دنبال دارد. چنین شهری بر اساس 3محور مهم ساخته می‌شود؛ اطلاعات، تکنولوژی و مردم. این محورها شامل  تمرکز در مدیریت نوین اطلاعات است و باعث فراهم‌آمدن یک تعادل بهتر بین مدیریت اطلاعات وتکنولوژی می‌شود. رؤیای من تحقق شهر الکترونیک و هوشمند است که می‌تواند منجر به توسعه تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، استفاده از کارت‌های اعتباری، کاهش کاغذ‌بازی، کاهش هزینه ارائه خدمات، ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی شود.

 

 از سوی دیگر ارائه خدمات بهنگام به شهروندان موجب افزایش رضایتمندی آنها بابت استفاده از خدمات عمومی می‌شود. در زمینه‌های فرهنگی نیز اجرای شهر الکترونیک تأثیرات زیادی در شفاف‌سازی‌، اطلاع‌رسانی، آموزش مجازی شهروندان، امکان انتشار رسانه‌های دیجیتال و اخبار و اطلاعات بهنگام دارد.

 

به‌طورکلی چنین شهری محیطی مطلوب برای کار و تلاش مردم خواهد بود. آرزوی من برای تحقق شهر الکترونیک از آن روست که در چنین شهری رشد اقتصادی و بهره‌وری بیشتر از شهرهای سنتی خواهد بود و از تردد بی‌رویه و زاید مردم درشهر و افزایش آلودگی هوا، ترافیک، هدر رفت سوخت و اتلاف وقت شهروندان جلوگیری خواهد شد و مردم زمان بیشتری برای رسیدن به خانه و خانواده و امور فراغتی خود خواهند داشت و حتی در شهرهای الکترونیکی می‌توان امیدوار به حل مشکل بیکاری با ایجاد مشاغل بیشتر بود. 3 نمونه از شهرهای مجازی و الکترونیک پیشرو جهان شامل شهرهای تورنتو، وین و چین تایپه هستند. مدیریت شهری می‌تواند با توجه به نیاز‌ها و همچنین شرایط خاص اقتصادی، سیاسی و زیرساخت‌های هر شهری اقدام به استفاده از این فناوری کند.  پیاده‌سازی‌ شهر‌الکترونیک نیازمند بسترهای مناسب همچون آمادگی و آموزش شهروندان و مدیران و همچنین ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب در سطح شهر است که امیدوارم در شهر من- تهران- به وقوع بپیوندد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید