• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9399
+
-

تصویری از تهران هوشمند

تصویری از تهران هوشمند

بعد از روی کار آمدن تیم جدید مدیریت در شهر تهران، بیش از هر رویدادی درباره «شهر هوشمند» صحبت شده است. حتی محمدعلی نجفی، شهردار تهران در روز ارائه بودجه سال 97بخش قابل توجهی از سخنان خود را در شورای شهر تهران به موضوع شهر هوشمند اختصاص داد. شهرهای مختلف در نقاط مختلف کره زمین با درک اهمیت هوشمندسازی شهرها در این زمینه ایده‌های کاربردی برای شهروندان اجاره کرده‌اند. محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری، اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران درباره این موضوع توضیح می‌دهد: «پیش‌بینی می‌شود 60درصد جمعیت دنیا تا سال 2045در شهرها زندگی کنند. حدود 20ابر شهر‌ در دنیا وجود دارد که جمعیت آنها بالای 10میلیون نفر است. تا سال 2025تعداد این شهرها به 30مورد می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود تهران هم به این ابر شهرها‌ ملحق شود. بیشتر شهرها به‌دنبال راه‌هایی رفته‌اند که دریابند چگونه می‌توان شهرها را مدیریت کرد و در نهایت همه راه‌ها به سمت هوشمندسازی شهرها ختم شده است.»

در آستانه شروع زندگی در سال 1397مهم‌ترین پرسش برای اهالی تهران این است که پایتخت ایران در سال جدید چه قدم‌هایی در این زمینه برمی‌دارد؟ اصلا مفهوم واقعی شهر هوشمند چیست و قرار است چه اتفاق‌هایی در تهران رخ بدهد؟

محمد فرجود می‌گوید: «شهر هوشمند صرفا به‌معنای شهری بر مبنای فناوری نیست و امروز تعاریف مختلفی در شهر هوشمند ارائه می‌شود. البته محور تمام بحث‌ها حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات‌ است. در دوره جدید مدیریت شهری یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها هوشمند‌سازی بوده است. تهران فعالیتی جدی را در این مورد آغاز کرده و قرار است این راه را به‌طور جدی بپیماید. تلاش می‌کنیم‌ تا با سایر بازیگران‌ تعامل کنیم و گام‌های اولیه را قوی‌تر برداریم. زیرساخت‌های اولیه برای دسترسی داده‌های شهروندان تهرانی ایجاد شده است. به‌زودی حساب شهروندی راه‌اندازی می‌شود و پروفایل‌ شهروندان در آن تکمیل خواهد شد تا نسبت به ارائه‌ سرویس‌ و خدمات مناسب اقدام شود.» 

پیش از این مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران از چالش‌های شهر صحبت کرده بود. او گفته بود بخش‌های حمل‌ونقل، ترافیک، آلودگی و بحران‌های شهری استحکام ساختمان‌های‌ شهری از مهم‌ترین چالش‌های پایتخت ایران هستند. اینطور به‌نظر می‌رسد که در پروژه هوشمندسازی شهر تهران فرصتی ایده آل برای استارتاپ‌ها فراهم شود. آنها می‌توانند با ارائه ایده‌هایی برای رفع مشکلات تهران وارد چرخه هوشمندسازی تهران شوند. فرجود توضیح می‌دهد: با نگاه‌ به مسائل‌ شهری به‌دنبال این هستیم‌ که موضوعات جدید را تبیین و تعریف‌ کنیم‌ و در این زمینه از تجارب سایر کشورها هم استفاده خواهیم کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید