• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9401
+
-

2خط مترو در سال97 راه‌اندازی می‌شود

علی امام، مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران مترو، برنامه‌های متروی تهران برای توسعه را در سال آینده با همشهری در میان گذاشت. اولویت‌های راه‌اندازی خطوط 12گانه مترو شامل خطوط اصلی و خطوط اکسپرس و همچنین خطوط 5گانه قطار سبک شهری در گفت‌و‌گو با او در پی می‌آید.

2خط مترو در سال97 راه‌اندازی می‌شود

در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهر تهران که آخرین‌بار در سال86 مصوب شد، تهران باید 8خط اصلی، 4خط اکسپرس و 5خط قطار سبک شهری (LRT) داشته باشد. البته با توجه به تغییر شرایط در مناطق مختلف شهر تهران این طرح از یک سال پیش در حال بازنگری است. اما هم‌اکنون این طرح به‌عنوان سند بالا دستی ما برای فعالیت است. از این 8خط، متروی تهران خطوط یک تا 4 را در دست بهره‌برداری دارد. یک خط اکسپرس هم در سال‌های گذشته ساخته شده و با عنوان خط5 آماده و در حال بهره‌برداری است. 4خط اصلی شهر تهران همچنان در حال ساخت هستند و هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند. خطوط 6، 7، 8 و 9 در دست ساخت هستند. خط7 چند ‌ماه پیش بهره‌برداری شد، اما به لحاظ نقص تجهیزات ایمنی در آبان‌ماه96 تعطیل شد و در حال تکمیل این خط هستیم و امیدواریم در سال آینده به بهره‌برداری برسانیم. خط6  را هم در دست ساخت داریم و در فاز اول 10کیلومتر از مسیر ‌آن در بخش جنوبی حدفاصل ایستگاه دولت آباد تا میدان امام حسین که شامل 4ایستگاه است تا شهریورماه1397 به بهره‌برداری خواهد رسید. این خط 32کیلومتر است با 27ایستگاه که در چند فاز در نهایت در نیمه اول سال98 در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. برای خطوط 8 و 9 که تکمیل‌کننده 8 خط اصلی شهر تهران هستند، باید با توجه به شرایط اعتبار شرکت مترو، به‌دنبال سرمایه‌گذاری خارجی باشیم. در سال97 سرمایه‌گذار آن مشخص خواهد شد و در صورت تحقق امیدواریم کار ساخت یکی از این خطوط را در نیمه دوم 97 شروع کنیم.

 

خطوط چهارگانه اکسپرس و 5خط قطار سبک شهری منوط به پایان بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران است و تا پیش از پایان مطالعه و بازنگری نمی‌شود تصمیم خاصی در این‌باره گرفت.

 

خطوط یک تا 4 هم نواقصی دارند، با توجه به مشکلاتی که در آن دوره بود مشکلاتی در آنها وجود دارد. ازجمله این نواقص پایانه‌های ابتدایی و انتهای خط4 مترو  ونیز تعمیرگاه‌های این خط هنوز تکمیل نشده است. اگر این پایانه‌ها و تعمیرگاه‌ها تکمیل شود، شرکت بهره‌برداری مترو می‌تواند به اهداف کاهش سرفاصله‌های معین برسد. امیدواریم تا پایان سال97 این دو پایانه را هم تکمیل کنیم.

 

در خط3 هم پایانه آزادگان هم به‌طور کامل به اجرا درنیامده است و باید در ابتدای سال آینده پیمانکار آن را انتخاب کنیم. البته تکمیل این خط در 2فاز خواهد بود و امیدواریم در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز تا آخر سال97 به پایان برسانیم و پایانه این خط تا انتهای سال98 وارد مدار بهره‌برداری بشود. البته خطوط یک تا 4 نواقصی دیگری هم دارد و برخی ایستگاه‌های ما فقط دارای یک ورودی هستند که ورودی‌های دوم آن باید ساخته شود یا برخی جاها پله ‌برقی یا آسانسور وجود ندارد که اینها متناسب با اعتباری که تخصیص داده شود در دستور قرار خواهد گرفت تا 2سال آینده به‌تدریج آنها را در دستور کار قرار دهیم و به بهره‌برداری برسانیم. امیدواریم در هفته آینده خروجی جنوبی ایستگاه ابن سینا را نیز افتتاح کنیم و در اختیار شهروندان قرار دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید