• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9396
+
-

ترند

چندسالی است که شبکه‌های اجتماعی، از رسانه‌های رسمی جلوتر حرکت می‌کنند. آنها حالا تبدیل به منبع قابل توجهی برای برخی از رسانه‌ها شده‌اند و خیلی از موضوعاتی که در شبکه های مجازی داغ می‌شود، روزهای بعد به صفحه اول روزنامه‌ها راه پیدا می‌کند. باهم 19هشتگی را که در سال 96 بیشتر از همه مشهور، یا اصطلاحا «ترند» شدند مرور می‌کنیم.

آتش‌به‌اختیار

در اواسط خردادماه، سخنرانی رهبر انقلاب درباره افسران جنگ‌نرم باعث شد تا این هشتگ داغ شود. کاربران شبکه‌های اجتماعی روزهای زیادی درباره این موضوع نوشتند و توییت کردند.

زلزله کرمانشاه

سال 96 پر بود از حادثه‌های طبیعی و انسانی که جان بسیاری از هموطنان‌مان را گرفت اما هیچکدام به اندازه زلزله کرمانشاه، جانکاه نبود. این حادثه بیشتر از همه بلایای سال 96 ترند شد.

خوزستان هوا ندارد

وضعیت نامساعد هوا در خوزستان، سال‌هاست که پایش به شبکه های اجتماعی باز شده اما شاید امسال به دلیل شعار «با اینکه هوا نداریم، ولی هواتو داریم» در حمایت از حسن روحانی در روزهای منتهی به انتخابات، بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفت. خوزستان امسال روزهای زیادی هوا نداشت.

خیابان گلستان هفتم پاسداران

کمتر کسی فکر می‌کرد یک خیابان فرعی در منطقه اعیانی‌نشین پاسداران، تبدیل به یکی از ترندهای فضای مجازی شود اما ماجراهای تلخ رخ داده بین دراویش و ضابطین قضایی باعث شد پای این خیابان به توییتر و اینستاگرام باز شود.

مناظره

سال 96 سال انتخابات ریاست‌جمهوری بود و ترند شدن کلمه مناظره قابل پیش‌بینی. روزهای بسیاری در بهار 96، این هشتگ وقت کاربران شبکه‌های اجتماعی را از آن خود کرده بود.

تا ۱۴۰۰ با روحانی

هشتگ محبوب هواداران حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 همین بود. شعاری که پایش حتی به سخنان رییس جمهور هم باز شد.

حملات تهران

در روزهای گرم تابستان، تهران یک حادثه تروریستی خاص را تجربه کرد. چند نفر در یک حمله مسلحانه وارد محوطه مجلس شورای اسلامی شدند و تا روزهای زیادی فضای خبری و سایبری ایران را معطوف به خود کردند.

به عقب بر نمی‌گردیم

یک شعار مفهومی در کمپین‌های انتخاباتی حسن روحانی که در شبکه‌های اجتماعی هم حسابی مورد توجه قرار گرفت و کاربران زیادی درباره دوران قبل از روی کار آمدن روحانی توییت کردند و پست گذاشتند.

کلیشه برعکس

یکی از هشتگ‌های دوست‌داشتنی سال 96 همین کلیشه برعکس بود. کاربران خوش‌ذوق توییتر و تلگرام با طنازی کلیشه‌های ذهنی ما ایرانیان را به چالش می‌کشیدند و برعکس‌شان می‌کردند.

چسب هل

در مردادماه سال 96 به یکباره کارخانه کم نام و نشانی به نام چسب هل تبدیل به ترند اول کاربران فضای مجازی ایران شد. دلیل این ماجرا قوانین سخت‌گیرانه و عجیب و غریب مدیریت کارخانه در قبال کارگران بود.

آزارجنسی

این هشتگ احتمالا مهم‌ترین هشتگ سال 2017 میلادی بود که در ایران هم حسابی مورد توجه قرار گرفت. آزار جنسی و حواشی آن در آمریکا باعث باز شدن پرونده‌های زیادی شد.

ژن خوب

قطعه کوتاهی از مصاحبه حمیدرضا عارف، پسر بزرگ محمدرضا عارف، نماینده مجلس در تیرماه باعث شد تا واژه جدیدی به ادبیات سیاسی ایران اضافه شود. واژه‌ای به نام «ژن خوب» که پسر عارف تاکید زیادی داشت آن را دارد.

فرقه زنبیلیه

محمود احمدی‌نژاد و یارانش در سال‌96 کم حاشیه‌ساز نبودند. آنها ابتدا کاندیدای ریاست جمهوری شدند و بعد ردصلاحیت. بعد هم شروع کردند به نامه‌نگاری‌های خارج از انتظار اما شاید عجیب‌ترین کارشان زنبیل قرمزی بود که با خود به دادگاه بردند و این نام روی‌شان ماند.

اگر انقلاب اسلامی نبود

یکی از هشتگ‌های داغ زمستان این هشتگ بود که افسران جنگ نرم در پاسخ به هشتگی مشابه از سوی منتقدین نظام ساختند و درباره محاسن انقلاب اسلامی توییت کردند.

عوارض خروج از کشور

بودجه سال 97 بحث‌های زیادی را در جامعه بوجود آورد اما هیچکدامش به اندازه «عوارض خروج از کشور» داغ نشد. کار به جایی رسید که مجلس در واکنش به اعتراض کاربران فضای مجازی، نرخ‌های درخواستی دولت را کمی تعدیل کرد.

ناموس کفتار

این یکی از عجیب‌ترین هشتگ‌های سال 96 بود. هشتگی که در ویژه برنامه نود درباره جادوگری در فوتبال داغ شد. برخی از بازیکنان فوتبال در آن برنامه درباره عضو جنسی کفتار ماده صحبت کردند که ظاهرا از نظر جادوگرها شانس می‌آورد.

زنان ورزشگاه

شاید طولانی‌ترین ترند سال همین باشد. هشتگی که ماه‌های فراوانی مورد توجه کاربران بود. گفته می شود در سال 97 گشایش هایی در اینباره قرار است صورت بگیرد.

دختران خیابان انقلاب

خیابان انقلاب در زمستان امسال شاهد یک رخداد غیرقابل انتظار بود. اعتراض برخی دختران به قانون حجاب که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و کاربران زیادی در حمایت یا انتقاد از آن توییت کردند.

سمپاد

بهمن‌ماه امسال برای چند روزی، سمپاد یا همان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تبدیل به اولین ترند ایران شد. ماجرا از این قرار بود که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که آزمون دوره اول(همان دبستان به راهنمایی نظامی آموزشی قبل) حذف شده و مدارس سمپاد دیگر دانش‌آموزان سال هفتم را پذیرش نخواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید