• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93815
+
-

پاسخ به ابهامات مدرسه سازی در سوریه


فهیمه طباطبایی ـ خبرنگار

توییت وزیر آموزش و پرورش ایران درباره سفر به سوریه و امضای تفاهمنامه همکاری برای بازسازی مدارس مناطق جنگ‌زده این کشور توسط سازمان نوسازی مدارس ایران از چهارشنبه هفته گذشته تا دیروز آنچنان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های کشور و فضای مجازی به همراه داشته که مسئولان این وزارتخانه اقدام به برگزاری یک نشست خبری برای توضیح اتفاقات رخ‌داده در این سفر و تشریح مفاد تفاهمنامه کرد. مهرالله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، 2نفری بودند که به نیابت از محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره آنچه در سفر به سوریه توافق شده، توضیح دادند و از نحوه بازسازی مدارس گرفته تا چاپ بخش از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سوری در ایران و آموزش 2هزار نفر توسط نهضت سوادآموزی صحبت کردند. غلامرضا کریمی در ابتدای این نشست تأکید کرد که تفاهمنامه بین وزارت آموزش و پرورش ایران و آموزش سوریه عاری از مفاد مالی است و ایران هیچ تعهدی نسبت به اجرای آن ندارد. او سپس توضیح داد: «کشور سوریه 22هزار و 500مدرسه داشته که در جریان جنگ 9ساله، 10هزار و 700مورد آن تخریب می‌شود. ما عنوان کردیم که تجارب خوبی در بحث ساخت مدرسه از جمله معماری، سازه و مقاوم‌سازی‌ داریم که می‌توانیم در اختیار شما بگذاریم که آنها هم پذیرفتند. بعد هم توافقاتی درباره انتقال تجارب دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی، مرکز استعدادهای درخشان، آموزش 2هزار نفر در سوریه توسط سازمان نهضت سوادآموزی و... داشتیم که در متن تفاهمنامه آمده است.»
سپس مهرالله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس ایران در پاسخ به پرسش روزنامه همشهری که «ادعای وزیر آموزش سوریه مبنی بر بازسازی 250مدرسه با مبلغ 12میلیارد لیر که در روزنامه دولتی الوطن سوریه منتشر شده از کجا نشات می‌گیرد؟»، گفت: «ما هیچ درخواستی برای ساخت مدرسه و هزینه‌کرد اعتبارات طی این 2روز از طرف سوری نداشتیم و متن دقیق تفاهمنامه هم وجود دارد که در بند نهم آن آمده سازمان نوسازی مدارس ایران آمادگی خود را برای انتقال تجارب و دانش فنی مرتبط با ساخت و مقاوم‌سازی‌ مدارس و همچنین طراحی فضای آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی اعلام می‌دارد.» او در پاسخ به اینکه پس وزیر آموزش سوریه چطور آنقدر دقیق به تامین رقم 12میلیارد لیر و تعمیر 250مدرسه اشاره کرده، گفت: «این را باید از خودشان بپرسید.» سپس کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش به پرسش بعدی همشهری مبنی بر اینکه «شما می‌گویید انعکاس سخنان وزیر آموزش سوریه به‌طور کل اشتباه بوده است، آیا متن تکذیبیه برای روزنامه الوطن سوری ارسال کرده‌اید؟» اینطور پاسخ داد: «نه، ما تازه امروز این گزارش روزنامه سوری را دیدیم و می‌خواهیم از طریق سفارت آن را پیگیری کنیم.»
خبرنگار همشهری سپس درباره گزارشی که شبکه العالم سال گذشته از مدارس ساخته‌شده با مشارکت ایران در سوریه پخش کرده از معاونان وزیر آموزش و پرورش پرسید، که کریمی اینگونه پاسخ داد: «بحث ما این است که وقتی سوریه برای ایران از لحاظ سیاسی و نظامی آنقدر مهم است که حاضر می‌شود جوانان خود را برای مبارزه با گروه‌های تکفیری بفرستد، بنابراین اگر پتانسیل و ظرفیتی وجود داشته باشد هیچ ابایی نداریم که کاری برای آنجا انجام بدهیم تا جلوی یک جریان انحرافی را در سوریه بگیرد. این استراتژی کلان نظام است. اما وزارت آموزش و پرورش هیچ تلاشی و پروژه‌ای برای ساخت مدارس در خارج از کشور ندارد. بنابراین اگر شبکه العالم گزارشی در این‌باره گرفته است، ربطی به وزارت آموزش و پرورش ندارد. ما هیچ بودجه پنهانی نداریم که در کشورهای دیگر هزینه کنیم.» . یکی دیگر از نکاتی که در این نشست توسط رئیس مرکز امور بین‌الملل مطرح شد، بحث چاپ کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سوریه در ایران بود. کریمی در این‌باره گفت: «در بندی از تفاهمنامه اشاره شد که ایران آمادگی چاپ بخشی از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سوریه را در ایران دارد که آنها از آن استقبال کرده و پذیرفتند.» او در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او پرسید چطور این امکان وجود دارد وقتی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرده برای چاپ کتاب‌های سال تحصیلی بعدی دچار کمبود کاغذ است، گفت: «در ارتباط با کمبود کتب درسی و بحث کمبود کاغذ این مشکل حل می‌شود. اتفاقا مبادله کاغذ آن هم حل می‌شود. شاید بخشی از مشکل ما هم حل بشود.» در بخش دیگری از نشست، کریمی از پوشش تحصیلی 2هزار نفر در سوریه توسط سازمان نهضت سوادآموزی ایران خبر داد و گفت: «در این زمینه توافقاتی صورت گرفته که بیشتر این افراد مهاجران افغانستانی در سوریه هستند که تحت پوشش نهضت سوادآموزی ایران قرار می‌گیرند.»
در اینجا باز هم خبرنگاری پرسید که چطور تعهداتی همچون آموزش 2هزار بی‌سواد یا چاپ کتاب درسی بار مالی برای آموزش و پرورش ایران ندارد که کریمی گفت: «اینها مواردی است که در تفاهمنامه، چگونگی آن آمده است.» او سپس درباره توافقات در حوزه آموزش عالی گفت: «850دانشجوی سوری در ایران درس می‌خوانند که 750نفر آنها بورسیه هستند. وزیر آموزش عالی سوریه از ما خواست که امکان تحصیل دانشجویان سوری بیشتری را در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایران پیگیری کنیم و از وزیر علوم کشورمان بخواهیم که این دسترسی را تسهیل کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید