• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93474
+
-

تعیین تکلیف باغ‌ها در شورا

17ملک در یکصد و نود و دومین جلسه شورای شهر تهران از نظر باغ یا غیرباغ بودن تعیین تکلیف شدند

گزارش
تعیین تکلیف باغ‌ها در شورا

محمود مولایی- خبر‌نگار

اعضای شورای شهر تهران به باغ‌ بودن تعدادی از املاک ثبتی در شهر تهران رأی موافق دادند. در یکصد و نود و دومین جلسه شورای شهر تهران 17ملک را از منظر باغ یا غیرباغ بودن تعیین تکلیف کردند. نخستین پرونده یک قطعه زمین 700متری با کاربری مسکونی در خیابان شریعتی بود، درحالی‌که نظر کمیسیون ماده 7در سال 97مبنی بر باغ بودن این ملک با داشتن 15اصله درخت باغ بوده است، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در تشریح این پرونده گفت: «از نظر کمیسیون با این استدلال که در سند ملک غیرباغ ثبت شده و همچنین حدنصاب درختان را نیز ندارد، این ملک باغ نیست.»
سید ابراهیم امینی در مخالفت با نظر محمد سالاری درباره تعیین تکلیف ملک مذکور گفت: «حساسیت اعضای شورای شهر تهران قابل تقدیر است اما این دلیل نمی‌شود که حقوق مالکین نادیده گرفته شود و با تصمیماتی بخواهیم حقوق مکتسبه آنان نادیده گرفته شود. این ملک فقط یک اصله درخت دارد درحالی‌که برای باغ تلقی شدن نیاز به 71اصله درخت است. دیوان عدالت اداری هم رأی بر باغ نبودن داده است. طبیعی است که اگر چنین تصمیمی اتخاذ کنیم باز مالک به دیوان مراجعه می‌کند، دوباره دیوان رأی می‌دهد و باعث تزلزل تصمیمات شورا می‌شود. با توجه به وضعیت این ملک نباید این را باغ تلقی کنیم.»
ناهید خداکرمی نیز با تأکید بر معیارهای معرفی باغ، فضای سبز مطلق و درخت‌هایی که از بین رفته است، گفت که از این به بعد باغ‌هایی که درخت‌هایشان قطع شود، به دیوان می‌روند تا رأی بگیرند. بدین‌ترتیب، اعضای شورا به‌نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن این ملک رأی مثبت دادند.
دومین پرونده که محمد سالاری به تشریح مستندات آن پرداخت ملکی در منطقه یک شهرداری تهران بود. مالک بنیاد مستضعفان معرفی و کاربری قدیمی آن نیز مسکونی اعلام شد. او با تأکید بر اینکه ملک مذکور پوشش انبوه گیاهی دارد، گفت: «نظر کمیسیون مبنی بر باغ‌بودن این ملک است.» بدین‌ترتیب، آنها به باغ بودن این ملک نیز رأی مثبت دادند.
همچنین سالاری در تشریح پرونده دیگری که ملک آن به مساحت ۶۷۰ متر در محله شهید باهنر در منطقه یک قرار دارد، عنوان کرد: «در سند آن شش دانگ خانه و باغچه متصل به آن ثبت شده است. همچنین کمیسیون ماده 7 این ملک را باغ اعلام کرده است و هم‌اکنون این ملک ۱۴ اصله درخت دارد اما حدنصاب آن ۳۴ اصله است که به‌نظر ما این ملک باغ نیست.» این پرونده با رأی اعضای شورا به باغ نبودن این ملک به تصویب رسید.
در ادامه پرونده یک زمین ۳۰۰۰ متری در محله اقدسیه به جریان افتاد که کمیسیون ماده ۱۲ و ۷ آن را باغ تشخیص دادند و هم‌اکنون ۱۴۵ اصله درخت در این ملک وجود دارد. سالاری در این رابطه گفت: «نظر ما نیز این است که این ملک باغ است.» و اعضای شورا نیز به باغ بودن این ملک رأی مثبت دادند.
پرونده دیگر مربوط به ملکی در خیابان ولی عصر بود که این ملک ۳۰۰۰ متری کاربری قدیمی و فعلی آن مسکونی بوده است. در سال ۷۳، کمیسیون ماده 7 اعلام کرده این ملک با داشتن ۸۷ اصله درخت باغ است و شورای شهر نیز آن را تأیید کرده است اما در سال ۸۰ دیوان عدالت اداری این رأی را ابطال می‌کند و هم‌اکنون در این ملک یک بنای ۱۱ طبقه با 2 زیرزمین ساخته شده است.
ابراهیم امینی در این‌باره گفت: «رای دیوان برای این ملک سال 80صادر شده  و شهرداری نیز براساس همین رأی پروانه ساخت صادر کرده است. این در حالی است که مالک این زمین ساختمانش را ساخته و حتی چند دست آن را فروخته و حالا در این ملک حقوق مکتسبه ایجاد شده است. بعضی مواقع برخی اظهارنظر‌ها و رای‌های صادر شده باعث تزلزل معاملات شهروندان می‌شود که باید به اینگونه موارد هم توجه داشت.» در نهایت نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن به تصویب نرسید و ملک مذکور باغ اعلام نشد.

 تخریب طبیعت روددره تهران، تخریب پایتخت است
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ساختار طبیعی تهران از سرمایه‌های مهم این شهر است، درباره عملکرد شهرداری در رود دره فرحزاد هشدار داد. احمد مسجدجامعی در صحن جلسه صبح دیروز شورای شهر گفت: « در این عملکرد جای نگرانی است که اقدامات تخریبی گذشته همچنان ادامه یابد. شهر تهران بیش از 165گونه پرنده مهاجر و مهمان دارد که رود دره‌های تهران از سکونتگاه‌های طبیعی آنهاست. تبدیل این رود دره‌ها به بوستان‌های شهری و تغییرات فراوان کالبدی در آنها نه‌تنها به احیا و حفظ این سرمایه‌های طبیعی نمی‌انجامد، بلکه به فرسایش و تخریب آنها سرعت می‌بخشد.» او ادامه داد: «ساماندهی اجتماعی روددره فرحزاد نیازمند فعالیت‌های پیرامونی و سازمانی دیگری نیز هست، فعالیت‌های عمرانی نباید شکل طبیعی این روددره را که طی قرن‌ها شکل گرفته و محیط  متمایزی را شکل بخشیده دچار دگرگونی‌های مصنوعی کند و باعث صدمه رسیدن به آن شود. همین ساختمان‌های بلندمرتبه که در اطراف دره ساخته شد به سرازیر شدن زباله‌ها و نخاله‌ها به داخل دره انجامیده است. رود دره فرحزاد از پوشش گیاهی خاصی برخوردار است. زمانی اسپند، توت و درختچه سماق آن بسیار معروف بود و مردم ضمن گذراندن اوقات فراغت و تفریح، از آنها می‌چیدند و استفاده می‌کردند.» او با اشاره به اینکه تجربه ساماندهی روددره‌ها نشان از نابودی و تخریب میراث طبیعی آنها دارد تأکید کرد: «فرحزاد یکی از منابع مهم تامین آب‌های زیر زمینی است و تخریب آن یعنی آسیب رساندن به وضع آب حداقل 2 منطقه از مناطق تهران. گفته می‌شود تغییر در رود‌دره فرحزاد اجتناب‌ناپذیر است چون مثلا محل گردآمدن معتادان شده است، اما باید پرسید مگر با تخریب رود دره اعتیاد از بین می‌رود. همان معتاد جای دیگری را پیدا می‌کند. بنابراین چرا برنامه‌ای اجرا می‌شود که ثمره‌ای جز نابودی طبیعت و میراث طبیعی تهران ندارد.»

سهم شهرداری‌ها و دولت در مالیات ارزش‌افزوده، برابر شد
مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته شورا خبر داد: با تلاش صورت گرفته و با دو سوم رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی سهم دولت و شهرداری‌ها به‌صورت مساوی از مالیات ارزش افزوده تعیین شد. او گفت: «همان‌طور که می‌دانید لایحه مالیات ارزش افزوده مدتی است در دستور کار مجلس است. یکی از مهم‌ترین مواد، ماده41 این لایحه است که سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را از مالیات ارزش افزوده مشخص می‌کند. بدین‌ترتیب سهم شهرداری‌ها از مالیات ارزش افزوده 4درصد و سهم دولت نیز 4درصد از 9درصد مالیات ارزش افزوده خواهد بود.» او ادامه داد: «در گذشته از 9درصد مالیات ارزش افزوده، سهم دولت 5درصد و شهرداری‌ها 3درصد بود  و یک درصد هم سهم بهداشت و سایر موارد درنظر گرفته شده بود که با توجه به اهمیت منابع پایدار پیشنهاد شد سهم شهرداری‌ها و دولت به‌طور مساوی باشد.»

ضرورت حمایت شهرداری تهران از جشنواره فجر
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه برگزاری یکصدونودودومین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: «اعضا درباره پرونده‌ها بحث می‌کنند و اختلاف نظر طبیعی است. بخشی از باغات حقوق خصوصی و بخشی دیگر هم حق عمومی است. از آنجا که باید هم حقوق خصوصی و هم حقوق عمومی مورد توجه قرار گیرد لذا تصمیم‌گیری برای این موضوع کمی سخت است.» او در پاسخ به این پرسش که چرا شهرداری   بدون لایحه اسپانسر جشنواره فیلم فجر می‌شود، گفت: «قبلاً به این موضوع پاسخ داده‌ام؛ مسئله جشنواره فیلم فجر یک موضوع کشوری است و اهمیت ویژه‌ای هم برای انقلاب اسلامی دارد و در دهه فجر به آن پرداخته می‌شود. به‌نظر می‌رسد همه ما نسبت به این جشنواره مسئولیت داریم و این در حالی است که شهرداری‌ها در کل کشور اسپانسر فعالیت‌های فرهنگی می‌شوند و این موضوع طبیعی است. ما سالانه بیش از 1400میلیارد تومان به حوزه فرهنگ بودجه اختصاص می‌دهیم. این عدد 8میلیارد تومان در مقابل آن حجم از بودجه فرهنگی بسیار ناچیز است. به‌هیچ‌وجه این تخریب‌ها صحیح نیست و اتفاقا به‌نظرم می‌آید که این اقدامات  برای رشد فرهنگی شهر هم لازم است چراکه معمولا در جشنواره‌ها اهداف فرهنگی شهر تهران هم مورد بررسی قرار می‌گیرد و دنبال می‌شود و شهرداری می‌تواند حین برگزاری این جشنواره‌ها موضوعات فرهنگی و شهری را هم به شهروندان آموزش بدهد.» هاشمی همچنین درباره لایحه درآمدهای شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده، عنوان کرد: «درآمد ما (شهرداری ها) در حد 20هزار میلیارد تومان در کل شهرهای کشور بالاتر می‌رود و سهم شهرداری تهران به عدد ۴درصد می‌رسد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید