• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93344
+
-

کاهش واردات لوازم الکترومکانیکی

کاهش واردات لوازم الکترومکانیکی


طی یکی دو سال اخیر پیشرفت خوبی در زمینه  تولید قطعات و لوازم الکترومکانیکی و آسانسور  صورت گرفته است. با علی‌اکبر ایلخانی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران - گفت‌وگو کرده ایم.

سهم تولید داخل از بازار آسانسور چقدر است؟
در زمینه آسانسور، تولید داخل با رشد همراه بوده و بیشتر قطعات در داخل کشور تولید می‌شود، البته این تولید هنوز به میزانی نرسیده که تامین‌کننده کامل نیاز بازار باشد و برخی قطعات و لوازم از خارج تامین می‌شود اما هم‌اکنون حدود 60تا 70درصد بازار در تمام زمینه‌ها برعهده تولیدکنندگان داخلی است. در بخش تولید اتاقک و ریل، تولیدکنندگان داخلی پیشرفت زیادی داشته‌اند، ساخت موتور هم در تعدادی از کارخانه‌ها آغاز شده اما جوابگوی تقاضا نیست و باید 40تا 50درصد نیاز بازار از خارج تامین شود. تا پیش از افزایش نرخ دلار، آسانسور از اسپانیا، آلمان، ایتالیا و ترکیه به‌صورت پکیج وارد می‌شد که اکنون این واردات محدود شده اما همچنان برای آسانسورهای 7طبقه به بالا نیازمند واردات هستیم و توان تولید در داخل کشور وجود ندارد.

نرخ‌گذاری کالا و خدمات به چه صورت است؟
تعیین نرخ کالا به فاکتور واردکننده یا هزینه‌های تولید بستگی دارد، هرکدام از قطعات مورد نیاز برای نصب آسانسور مثل ریل، سیم بکسل، اتاق و... از یک فروشنده تهیه می‌شود و قیمت‌های آنها بر هزینه نهایی کالا اثرگذار است. اما تعیین نرخ خدمات و نگهداری سالانه بر عهده اتحادیه است و براساس تعداد طبقات، نوع آسانسور و نوع قطعات و... متفاوت است. بعد از افزایش نرخ ارز قیمت کالاها در بازار حداقل 3تا 3.5برابر شده و آسانسوری که قبلا 2میلیون و 500 هزارتومان تمام می‌شد الان بیش از 7میلیون تومان قیمت دارد. در اقلام وارداتی این افزایش بسیار بیشتر بوده، مثلا موتور خارجی آسانسور که تا 2سال پیش با 6میلیون تومان خریداری می‌شد امروز بین 40تا 70میلیون تومان قیمت دارد.

قطعات وارداتی از چه کشورهایی وارد می‌شود؟
80تا 90درصد واردات ایران از چین انجام می‌شود و کیفیت قطعات تولید چین هم متفاوت است. استاندارد قطعاتی که واردکنندگان ایرانی سفارش می‌دهند اغلب بسیار ضعیف است و تقلب زیادی در این قطعات دیده می‌شود، به‌طور مثال الکتروموتورهایی وارد می‌شود که قدرت آن با آنچه روی آن درج شده متفاوت است. کنترل این قطعات باید از گمرک و قبل از ورود به بازار انجام شود که متأسفانه نظارت کارشناسی در این زمینه انجام نمی‌شود. مثلا الکتروموتورهایی وارد می‌شود که قدرت آن 10اسب بخار نوشته شده ولی در حقیقت 7.5 اسب‌بخار قدرت دارد، یا اینکه قدرت موتور7.5اسب بخار است اما روی اسکلت 10اسب بخار نوشته شده است. ولی قطعاتی که در داخل کشور تولید می‌شود استاندارد و کیفیت بالاتری دارد.

نظارت بر کیفیت بر عهده کدام نهاد است؟
اتحادیه‌ها در زمینه کاری خود متخصصانی دارند که می‌توانند در مورد کنترل کیفیت واردات کمک کنند ولی متأسفانه گمرک، اداره استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت که به واردکننده مجوز واردات می‌دهد، از کارشناسان اتحادیه‌ها استفاده نمی‌کنند و بعضا قطعات و کالاهای بی‌کیفیت به کشور وارد می‌شود. اما تولیدکنندگان داخلی در80درصد موارد کالاهایی را که استاندارد جهانی داشته باشد، با همان استاندارد جهانی  و  داخلی تولید می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :