• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93284
+
-

ادامه امدادرسانی به سیل‌زدگان

امدادرسانی به مردم 15 شهرستان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و مناطق سیل‌زده هرمزگان همچنان ادامه دارد

سیستان‌ و بلوچستان
ادامه امدادرسانی به سیل‌زدگان

    بعد از گذشت بیش از یک هفته از سیل در 3 استان سیستان‌ و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، اوضاع در جنوب ایران تا حدودی بسامان شده است. به گزارش گروه ایرانشهر، هرچند در استان هرمزگان و کرمان، پایان امدادرسانی‌ اضطراری اعلام شده است،‌ اما در سیستان‌ و بلوچستان امدادرسانی‌ها ادامه دارد.

امدادرسانی به 781 روستا
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با بیان این‌که از ابتدای وقوع سیل، به 78 هزارو ۸۴۷ نفر آسیب‌دیده امدادرسانی‌ شده است، به همشهری می‌گوید: در این مدت ۷۸۱ روستا در ۱۵ شهرستان استان دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شدند.
رسول راشکی با بیان این‌که 10 هزار و 761 نفر از آسیب‌دیدگان در ۲۲۳۷ چادر این جمعیت اسکان یافتند، می‌افزاید: ۴۲۲۸ تخته موکت، ۹۶۹۹ تخته پتو و ۷۱۶۱ کیلوگرم نایلون اقلامی بودند که برای اسکان اضطراری توزیع شد و مورد استفاده قرار گرفت.
وی همچنین از توزیع ۱۵۰۶۰ بسته مواد غذایی، ۱۲۱۳۷ قوطی کنسرو، ۶۸۶۴ کیلوگرم برنج و همچنین اقلام ضروری دیگر مانند روغن، چای، حبوبات، قند و شکر، والور، فانوس، آب معدنی و نان بین سیل‌زدگان خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مدت ۱۱۸سورتی پرواز از سوی ۲ فروند بالگرد جمعیت هلال احمر در مناطق آسیب‌دیده و صعب‌العبور برای توزیع اقلام صورت گرفته است.

 لوازم خانگی؛ نیاز مردم سیل‌زده
مدیرکل مدیریت بحران این استان هم با بیان این‌که 2350 تن کالای اساسی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال توزیع در بین مردم است، به همشهری می‌گوید: از بین 326 روستا فقط 80 روستای دیگر هنوز آب آشامیدنی‌شان برقرار نشده که در حال تلاش برای وصل آب این روستاها هستیم.  عباسعلی ارجمندی با اشاره به این‌که برق همه روستاها وصل شده است، می‌افزاید: 1542 روستا درگیر سیل بودند که تا این لحظه طبق اعلام بنیاد مسکن، 28 هزار واحد مسکونی تعمیری و بازسازی تعیین شده که از این میان 12 هزار برای تعمیر و 16 هزار هم برای بازسازی شناسایی شده است.
وی با بیان این‌که مبلغ خسارت‌ها تا این لحظه 3300 میلیارد تومان برآورده شده است، ادامه می‌دهد: بر اساس دستور رئیس جمهوری، بازسازی مناطق سیل‌زده در روستاها به سرعت در دستور کار قرار می‌گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان همچنین با تاکید بر این‌که اقلام امدادی به میزان کافی از سوی گروه‌های امدادی و مردم رسیده و در حال توزیع است، می‌گوید: کمک به مناطق سیل‌زده سیستان ‌و بلوچستان از این پس می‌تواند به سمت تامین لوازم خانگی و مصالح ساختمانی هدایت شود.

پایان اضطرار در کرمان
مدیرکل مدیریت بحران کرمان نیز با اعلام خروج استان از وضعیت اضطرار به همشهری می‌گوید: در این مدت بازگشایی بیش از 400 راه روستایی مسدود، وصل آب 60 روستا، وصل برق 100 روستا، اصلاح و تعمیر 230 شبکه برق روستایی، مرمت و بازسازی 21 کیلومتر شبکه برق، توزیع کمک‌های امدادی در 124 روستا با 1817 خانوار و 9992 نفر جمعیت و امداد هوایی به 2 روستا بخشی از اقدامات انجام‌شده در هفته گذشته است.
مجید سعیدی با بیان این‌که طبق اعلام بنیاد مسکن 1010 واحد شهری و روستایی نیاز به بازسازی، 623 واحد نیاز به تعمیر و 1010 واحد نیازمند کمک‌های معیشتی مثل لوازم خانگی هستند، می‌افزاید: امدادرسانی تا عادی شدن شرایط ادامه خواهد داشت، اما بیش از همه مناطق سیل‌زده، رودبار، قلعه‌گنج و فنوج خسارت دیدند و نیازمند امدادرسانی هستند.
او با بیان این‌که در این مدت هیچ کمک نقدی از سوی دولت صورت نگرفته است، تصریح می‌کند: امدادرسانی‌ها با اتکا به ظرفیت‌های استانی و بخش خصوصی انجام شد و اگر می‌خواستیم منتظر کمک‌های دولتی باشیم،‌ مشخص نیست تکلیف مردم چه می‌شد.
سعیدی بیشترین خسارت‌ها را هم در بخش کشاورزی، تاسیسات جانبی، ابنیه و چادرهای عشایری و شبکه آب و برق می‌داند که طی چند روز آینده به دولت اعلام خواهد شد.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از هرمزگان
وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه از روستاهای سیل‌زده کروچ بالا و کروچ پایین در شهرستان جاسک بازدید کرد. وزیر راه و شهرسازی در بازدید از روستاهای سیل‌زده شرق هرمزگان تاکید کرد که به سرعت کمک‌های لازم برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل در این مناطق انجام می‌شود. در این استان تاکنون خسارت واردشده به زیرساخت‌های جاده‌ای حدود ۲۳۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید