• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93194
+
-

گردشگری در کما

محیط زیست
گردشگری در کما

محمد باریکانی- خبرنگار

سه هفته گذشته روزهای پر تنشی برای ایران بود. رشته‌های بافته شده برای صنعت گردشگری کشور هم پنبه شد و این صنعت تا اطلاع بعدی به کما رفته است. رسانه‌ها نیز از لغو 70درصدی تورهای ورودی به ایران و لغو 100درصدی تورهای ورودی از اروپا به ایران برای سال آینده خبر دادند.
روزنامه همشهری اما نخستین رسانه‌ای بود که تأثیر تحولات اخیر ایران بر صنعت گردشگری را بررسی کرد و همان زمان به نقل از رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران از ریزش 400هزار گردشگر خارجی ایران تنها در دیماه خبر داد.
پس از این گزارش بود که رسانه‌ها از لغو 70درصدی تورهای ورودی به کشور و حالا همین دیروز از لغو تورهای ورودی از اروپا به ایران برای سال 99خبر دادند.
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما براساس آنچه وزارت میراث‌فرهنگی به رسانه‌ها ارسال کرد، دیروز خواست، اخبار منفی از ایران در فضای مجازی کمتر بازنشر داده شود. ولی تیموری البته درباره تأثیر اتفاقات اخیر ایران بر صنعت گردشگری در ششمین همایش دیجیتال مارکتینگ و صنعت گردشگری وقایع اخیر در گردشگری، گفته است که نگران وضع موجود نیست و برنامه ریکاوری گردشگری ایران در حال اجراست. همین گفته معاون گردشگری کشور بیانگر وضعیت ناخوشایند گردشگری ایران پس از اتفاقات رخ داده در کشور است. ولی تیموری که تا پیش از اتفاقات هفته‌های اخیر در کشور بر نشان دادن تصویر زیبا از ایران در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی تأکید داشت و از ورود گروه‌های اینستاگرامی به ایران برای تبلیغ جاذبه‌های کشور دفاع می‌کرد، حالا برخلاف آنچه فعالان صنعت گردشگری کشور از تأثیر حوادث رخ داده در ایران بر صنعت گردشگری و لغو تورهای ورودی به ایران سخن گفته‌اند می‌گوید: اخبار بد هیچ‌وقت فعالان گردشگری را مأیوس نمی‌کند و برای اینکه ایران مقصد جذاب گردشگران داخلی و خارجی شود همواره تلاش می‌کنیم.
او گفته است که وقایع و اتفاقات تلخ در کشورهای دیگر هم رخ داده و مهم این است که برنامه داشته باشیم.
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفته است: این روزها باید حواسمان بیشتر باشد که نتیجه تلاش‌های چندساله‌مان با تولید محتوای منفی و انتشار آن در فضای مجازی از بین نرود. تیموری از وجود برنامه برای خروج از وضعیت ناخواسته پیش آمده در کشور خبر داده است. او این برنامه را چنین توضیح داده است: فعالیت‌های روتین گردشگری را همچون شرکت در نمایشگاه‌ها ادامه می‌دهیم؛ در نمایشگاه اشتوتگارت آلمان حضور داریم و به‌زودی به فیتور اسپانیا می‌رویم و بعد از آن نمایشگاه تهران و آلمان را در پیش داریم. از طرفی برنامه‌ای هم برای ریکاوری گردشگری و برگشت این صنعت به جای خود درحال اجراست.
او البته این‌بار نیز هیچ جزئیاتی از برنامه در حال اجرا برای  احیای صنعت گردشگری ایران پس از ضربه‌های پی‌درپی به این صنعت و حتی هشدار فعالان بخش خصوصی در مورد ورشکستگی هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری به‌دلیل تأثیر عمیق اتفاقات رخ داده در کشور بر صنعت گردشگری، اعلام نکرده است و در یک جمله گفته است: به محض اینکه آرامش در کشور برقرار شود گردشگری بار دیگر به روزهای اوج خود برمی‌گردد. پیشگویی معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شرایطی که بیش از 200هزار شاغل مستقیم در صنعت هتلداری ایران مشغول به‌کار هستند و حدود 4میلیون شاغل مستقیم در دیگر بخش‌های صنعت گردشگری اشتغال دارند که حالا زمزمه‌های تعدیل نیرو و ورشکستگی این بخش‌ها به گوش می‌رسد، بسیار جالب است. مشخص است که وجود آرامش در هر مقصد گردشگری منجر به افزایش ورود گردشگران خارجی به آن مقصد و بهبود وضعیت گردشگری کشورهای مقصد می‌انجامد. در این شرایط بهتر است معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌طور دقیق توضیح دهد که جزئیات طرح ریکاوری صنعت به کما رفته گردشگری ایران چیست؟ این طرح از چه زمانی اجرا می‌شود و در چه زمانی به انتها خواهد رسید و دستاورد اجرای آن در کشور و بازارهای هدف گردشگری ایران چه خواهد بود؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید