• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92800
+
-

حل مشکلات در طول خواب!

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده که خوابیدن یا چرت‌زدن می‌تواند به مغز برای یافتن راه‌حل مسائل کمک کند

حل مشکلات در طول خواب!

  وقتی مشکل بزرگی ذهن شما را به‌خود مشغول کرده است، بعضی وقت‌ها بهترین کار این است که فکر کردن به آن را متوقف کنید. تحقیقات نشان داده است خوابیدن یا چرت‌زدن می‌تواند به مغز برای یافتن راه‌حل کمک کند.
به گزارش ساینتفیک امریکن، حالا یک مطالعه جدید تلاش کرده با ایجاد نشانه‌های آوایی تأثیر این کار را در مغز یعنی تمرکز مغز در خواب روی مشکلات روزانه برای حل آن، را بررسی کند.
زمانی که انسان خواب است، بخشی از مغز خاطرات مشخصی را پخش، تقویت و منتقل می‌کند. در حدود یک‌دهه پیش محققان تکنیکی ایجاد کردند به نام «فعال کردن مجدد حافظه هدفمند» با هدف تقویت بیشتر خاطرات گزینش شده؛ به این ترتیب زمانی که آوایی مربوط به آن خاطره در طول خواب پخش شود، خاطره دوباره در مغز فعال می‌شود.
از قدیم همه می‌دانند که خواب خوب و راحت عامل سلامت بدن است. میلیون‌ها نفر در جهان هستند که به‌خاطر مسائل مختلف از استرس گرفته تا مشکلات زندگی در آرزوی خواب راحت، عمیق و کامل هستند. خیلی از ما به‌خاطر هزاران مسئله مختلف هر شب از خواب‌مان به‌خاطر درآمد بیشتر یا کار بیشتر می‌زنیم. این کار شاید در ابتدا و به‌ویژه در زمان جوانی به‌نظرمان ساده و حتی مفید باشد اما با مرور زمان بدن ما به‌خاطر این ماجرا دچار بیماری می‌شود.

انتشار یک تحقیق
نوامبر گذشته تحقیقی در مجله Science منتشر شد که در آن دانشمندان چگونگی فکر کردن به یک معما برای یافتن راه‌حلی در بیداری را مورد آزمایش قراردادند. حدود 60شرکت‌کننده در این آزمایش قبل و بعد از خواب شبانه به آزمایشگاه مراجعه کردند. در یک جلسه عصرگاهی، آنها برای حل معماهای فضایی، کلامی و مفهومی تلاش‌هایی انجام دادند و در همان حال یک کلیپ صوتی موسیقی نیز مدام در گوش آنها در حال تکرار بود. شرکت‌کنندگان پس از کار روی 6معما موفق به حل آنها نشدند. در هنگام خواب‌شبانه الکترودهایی به مغز آنها برای تشخیص امواج خواب وصل شد و دستگاهی نیز موسیقی‌ای را که در زمان حل آن 6معما پخش شده بود مجددا پخش کرد. روز بعد، آنها به آزمایشگاه بازگشتند و دوباره روی همان 6معما شروع به‌کار کردند در نتیجه موفق شدند 50درصد معماها را حل کنند.
پنی لوئیس - روانشناس بیمارستان کاردیف - می‌گوید: محققان به طرز شجاعانه‌ای به سراغ سوژه بسیار پیچیده‌ای رفتند که شامل پردازش‌های پیچیده زیادی است. آنها به طرز چشمگیری موفق شدند نتایجی قوی از آزمایش‌ها و سوژه‌ها بگیرند. حالا با وجود این نتایج جالب لازم است بیرون برویم و تلاش کنیم آنها را در ابتدا با تکرار و سپس عملگرایی بروز بدهیم.
فارغ از ارائه شواهد جدید مبنی بر بازسازی خاطرات در هنگام خواب، این تحقیقات می‌تواند پیامدهای عملی مهمی داشته باشد. کریستین سندرس  نویسنده این تحقیق گفت: در یک دنیای آینده‌نگرانه، شاید فعال کردن مجدد حافظه هدفمند بتواند به ما کمک کند بخوابیم تا روی مشکلاتمان کار کنیم. تکنولوژی نظارت بر خواب به‌طور فزاینده‌ای در دسترس است و حتی حل‌کنندگان آینده‌نگر می‌توانند بر مشکلات مهم قبل از خواب بدون هیچ گجتی تمرکز کنند.
خواب جادو نیست، مردم باید کارهای روزمره‌شان را انجام دهند و و ذهنشان را با قطعات پازل درگیر کنند. سندرس می‌گوید: من نمی‌خواهم با این تکنیک سرطان درمان کنم، برای اینکه چیزی درباره تحقیقات سرطانی نمی‌دانم. تلاش ما برای حل مشکلاتی است که در طول شبانه‌روز می‌تواند ذهن هر انسانی را درگیر کند.

فعال کردن مجدد حافظه
در یک دنیای آینده‌نگرانه، شاید فعال کردن مجدد حافظه هدفمند بتواند به ما کمک کند بخوابیم تا روی مشکلاتمان کار کنیم. تکنولوژی نظارت بر خواب به‌طور فزاینده‌ای در دسترس است و حتی حل‌کنندگان آینده‌نگر می‌توانند بر مشکلات مهم قبل از خواب بدون هیچ گجتی تمرکز کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید