• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 21 دی 1398
کد مطلب : 92530
+
-

موج مهاجرت، کیمیا را هم برد

موج مهاجرت، کیمیا را هم برد

اگر خبر مهاجرت کیمیا علیزاده به هلند درست باشد، او سومین چهره ورزش زنان ایران و البته سرشناس‌ترین ورزشکاری است که در 10روز اخیر تصمیم به ترک کشور گرفته است.پیش از او رسانه‌ها با انتشار عکس‌های بدون روسری میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ شطرنج و شهره بیات، داور شطرنج، خبر داده بودند که آنها قصد بازگشت به ایران ندارند.کیمیا علیزاده، تنها مدال‌آور ورزش زنان ایران در المپیک است. او که 2016 در 17سالگی مدال برنز تکواندو گرفت و جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در المپیک شد، مدت‌ها به‌دلیل بیماری از میادین دور بود.
 پولادگر: کیمیا به پدرش هم گفته برای استراحت به هلند می‌رود
محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندوی ایران، در گفت‌وگو با وب‌سایت این فدراسیون، خبر مهاجرت علیزاده را غیرقابل باور توصیف کرد: «برخلاف برخی جوسازی‌ها و شایعات رسانه‌های بیگانه، علیزاده نه‌تنها به مربی خود حتی به پدرش هم هدف از این سفر را تفریح و استراحت عنوان کرده و جای شگفتی است که در شرایط حساس کنونی کشور، برخی رسانه‌های بیگانه با اهداف سیاسی به سفر این ملی‌پوش کشورمان پرداخته‌اند.»
او در عین حال مدعی شد که مدیران ورزش کشور همیشه از کیمیا علیزاده حمایت کرده‌اند: «اینکه از سوی برخی رسانه‌های بیگانه و فرصت‌طلب موضوعاتی ازجمله بی‌توجهی و محدودیت و این جور موارد درخصوص ایشان مطرح می‌شود، کذب محض، غیرمنصفانه و دور از واقعیت است. هیچ‌کس نمی‌تواند حداقل در رابطه با خانم علیزاده مدعی شود که به او بی‌مهری یا بی‌توجهی شده. حتی زمانی که به‌دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود، ازدحام اقشار مردم و مسئولان برای عیادت از او به حدی بود که مسئولان بیمارستان و سایر بیماران دچار مشکل شده بودند.»
 آیا کیمیا به المپیک می‌رسد؟
برخی معتقدند کیمیا علیزاده چون می‌دانسته شانس زیادی برای رسیدن به المپیک توکیو ندارد، تصمیم به مهاجرت گرفته است. در رنکینگ وزن 67- او هم‌اکنون شصت‌وپنجم جهان است. در این وزن یلدا ولی‌نژاد، دیگر تکواندوکار ایران، رنک 17جهان را دارد. با وجود این، مدیران فدراسیون تکواندو مدعی‌اند که قرار نبوده کیمیا علیزاده از تیم ملی کنار گذاشته شود. پولادگر به وب‌سایت فدراسیون گفت: «علیزاده 3‌ماه پیش جزو تیم ترکیبی ما در مسابقات کسب سهمیه المپیک بود؛ تیمی که موفق به کسب سهمیه شدند و قرار است در المپیک توکیو حضور داشته باشند. علاوه بر این، هنوز در گروه بانوان در مسابقات کسب سهمیه قاره‌ای شرکت نکرده‌ایم و این رقابت‌ها فروردین‌ماه سال آینده در چین قرار است برگزار شود، بنابراین لزومی ندارد ورزشکار با این شرایط به کشور دیگر برود.»
آرش فرهادیان، مدیر سازمان تیم‌های ملی تکواندو هم به ایسنا گفت: «کیمیا علیزاده از یکی دو‌ ماه گذشته بحث مصدومیتش به‌صورت جدی مطرح شده بود و به ما گفت درگیر مراحل درمانی‌اش است. از طریق یکی از رسانه‌های بیگانه متوجه شدیم که او قصد دارد مهاجرت کند و در این مورد تاکنون نتوانسته‌ایم با علیزاده صحبت کنیم. فدراسیون در این مدت بارها اعلام کرده هر زمان آسیب‌دیدگی علیزاده برطرف شود و او از لحاظ جسمی مشکلی نداشته باشد، در‌های تیم ملی به روی او باز است.»
زهرا سروری، نایب‌رئیس فدراسیون تکواندو در بخش زنان هم در گفت‌وگو با تسنیم ابراز امیدواری کرد که علیزاده دوباره به تیم ملی برگردد: «برنامه بانوان تکواندوکار برای کسب سهمیه المپیک2020 حضور در رقابت‌های کسب سهمیه قاره‌ای است که فروردین‌ماه برگزار می‌شود. اردوی آماده‌سازی ما در جریان است و درهای تیم ملی به روی کیمیا باز است.»
  انتقاد نمایندگان مجلس
هنوز شواهدی که نشان بدهد مهاجرت کیمیا علیزاده واکنش به تصمیمات مدیران فدراسیون تکواندو یا وزارت ورزش بوده، پیدا نشده است. با وجود این، 2نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی واکنش‌هایی انتقادآمیز به این خبر نشان دادند.عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه و نایب‌رئیس فراکسیون امید در توییتر خود نوشت: «قهرمانان ما در جودو و تکواندو و شطرنج سرمایه‌های انسانی کشورند. تا کی باید با وجود عشقشان به کشور، مجبور به ترک وطن باشند؟ چه زمانی نوبت پاسخگویی کسانی است که با سوءمدیریت و ناکارآمدی، باعث فرار سرمایه‌ها می‌شوند؟ کیمیا علیزاده و امثالش فقط برای تبلیغات و تیزرهای انتخابات نیستند!»
علیرضا رحیمی، نماینده تهران هم در توییتر خود نوشت: «بین اخبار مربوط به سردار سلیمانی و سقوط هواپیما، خبر مهمی در حوزه ورزش دیده نشد: کیمیا علیزاده از ایران رفت. فدراسیون‌ها و وزارت ورزش در بی‌کفایتی و برخورد قیم‌مآبانه با سرمایه‌های انسانی نیاز به خانه‌تکانی دارند. مدیران و فدراسیون‌ها تریبون دارند، اما صدای ورزشکاران شنیده نمی‌شود.»
  سال مهاجرت
مهاجرت چهره‌های سرشناس ورزش ایران پدیده تازه‌ای نیست. پیش از کیمیا علیزاده، دست‌کم در یک سال اخیر 8 ورزشکار، مربی و داور ایرانی تصمیم گرفتند کشور دیگری را برای ادامه زندگی انتخاب کنند: علیرضا فغانی (داور فوتبال)، مهدی خدابخشی (تکواندوکار)، علیرضا فیروزجا و میترا حجازی‌پور (شطرنج‌باز)، شهره بیات (داور شطرنج)، نوید زنگنه (کشتی‌گیر)، سعید مولایی (جودوکار) و محمد منصوری (مربی جودو).
 

این خبر را به اشتراک بگذارید