• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 دی 1398
کد مطلب : 92516
+
-

سازمان حفاظت محیط‌زیست تأیید کرد

مشاهده بنزن و مواد آروماتیک فراتر از استاندارد، در بنزین

یک مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با تأیید بهبود کیفیت سوخت بنزین و گازوئیل در فصل پاییز امسال نسبت به ابتدای سال‌جاری برای نخستین‌بار اظهار داشت: هرچند میزان گوگرد موجود در سوخت به حد استاندارد نزدیک شده اما در برخی نمونه‌ها، میزان بنزن و آروماتیک بنزین کمی بیش از استاندارد بوده است. این نخستین واکنش یکی از 2سازمان تعیین‌کننده و ارزیابی کیفیت بنزین و گازوئیل در کشور است و هنوز سازمان ملی استاندارد، گزارش وضعیت اکتان بنزین را در فصل پاییز منتشر نکرده است.
به‌گزارش همشهری، افزایش آلودگی هوا در اکثر کلانشهرهای ایران و تعطیلی چندروزه مدارس و برخی نهادهای آموزشی در آذرماه این گزاره را تقویت کرد که ممکن است بخشی از آلاینده‌های موجود در هوا که باعث وخامت و تشدید آلودگی هوا شده ناشی از خارج شدن بنزین از مدار استاندارد از کانال افزایش میزان بنزن، آروماتیک و به‌ویژه گوگرد باشد. دیروز زهرا سماعی، سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست تأیید کرد: بنزن و آروماتیک بنزین توزیعی، کمی بیشتر از حد استاندارد است. حالا باید منتظر گزارش سازمان ملی استاندارد ایران درباره میزان گوگرد موجود در بنزین بود. این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران درباره آخرین وضعیت سوخت توزیعی در کشور اعلام کرد: در پاییز امسال به‌صورت تصادفی از ۱۶۳جایگاه توزیع سوخت در محورهای مواصلاتی که در قانون هوای پاک از آنها نامبرده شده نمونه‌برداری صورت گرفته که نشان می‌دهد خوشبختانه گوگرد موجود در نفت گاز (گازوئیل) در بیشتر جایگاه‌ها نسبت به ابتدای امسال وضع بهتری داشته و بیشتر نمونه‌ها در حد استاندارد ۵۰ PPM بود. او افزود: در برخی دیگر از نمونه‌ها نیز محتوای گوگرد در حد ۱۰۰ PPM بود اما باید این نکته را درنظر داشته باشیم که سال‌های گذشته گوگرد موجود در سوخت گازوئیل ۶۰۰تا ۷۰۰ و حتی تا ۱۰۰۰ PPM بود، در نتیجه این آمار نشان می‌دهد سوخت گازوئیل به استاندارد نزدیک‌تر شده است.

نوسان آلاینده‌های بنزینی
چالش اصلی اینجاست که نوسان میزان 4عنصر بنزن، آروماتیک، گوگرد و اکتان موجود در بنزین‌ها تا چه میزان از حد مجاز خارج شده و تا چه اندازه می‌تواند دلیلی بر تشدید آلودگی هوای کلانشهرها در آذرماه باشد؟ سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: در برخی از نمونه‌ها میزان گوگرد نفت گاز زیر ۵۰ PPM و در برخی نمونه‌ها به‌طور تصادفی حدود ۲۵۰ PPM بود؛ همچنین محتوای گوگرد در سوخت بنزین نیز طی پاییز نوساناتی داشته و به‌صورت یکنواخت نبوده است. سماعی تأکید کرد: در برخی جایگاه‌ها محتوای گوگرد بنزین زیر ۵0 PPM  و در برخی دیگر ۸۰ PPM  گزارش شده است؛ البته میزان گوگرد بنزین در پاییز نیز به نسبت وضعیت بهتری نسبت به ابتدای سال داشت. او با اشاره به اینکه در برخی نمونه‌برداری‌ها مشاهده شده است که میزان بنزن و ترکیبات آروماتیک بنزین مقداری از حدود استاندارد فراتر رفته است، افزود: استاندارد بنزن یک درصد و میزان استاندارد ترکیبات آروماتیک ۳۵درصد است اما در برخی نمونه‌ها ازجمله نمونه‌های استان البرز مشاهده شد که میزان بنزن مقداری بیش از حد استاندارد و در حد ۱.۲ و ۱.۴ بود.
به‌گفته این مقام مسئول، دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست، میزان گوگرد در نفت گاز و میزان بنزن، ترکیبات آروماتیک و گوگرد در بنزین را اندازه‌گیری می‌کند و سایر شاخص‌هایی که در ارتباط با سوخت یورو۴ هستند ازجمله عدد اکتان را سازمان ملی استاندارد اندازه‌گیری می‌کند. به گزارش ایسنا، پیش از این طی بهار و تابستان امسال در تهران و سایر کلانشهرهای کشور میزان گوگرد موجود در سوخت بنزین بسیار فراتر از حد مجاز رفته بود و گوگرد موجود در گازوئیل نیز تا حدی فراتر از حد مجاز بود. اما براساس اندازه‌گیری‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در همین بازه زمانی، میزان بنزن سوخت بنزین در حد مجاز و حتی پایین‌تر از عدد استاندارد قرار داشت.

یافته‌های کنترل کیفیت هوا
شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران هم با انتشار گزارشی از آنالیز سوخت بنزین معمولی جایگاه‌های سوخت شهر تهران در 3فصل بهار، تابستان و پاییز امسال اعلام کرد میزان گوگرد موجود در بنزین‌های معمولی موتور در فصل بهار 198 PPM و در فصل تابستان به‌طور میانگین 167 PPM‌ بوده و در فصل پاییز میزان گوگرد بنزین توزیع شده در سطح شهر تهران به کمتر از 98 PPM‌ رسیده است. همچنین میزان بنزن موجود در بنزین معمولی در فصل بهار 8دهم، در تابستان 78صدم و در پاییز 75صدم برآورد شده و عدد اکتان حقیقی موجود در بنزین در 3فصل گذشته به‌ترتیب 90، 89.5 و 91.5 ارزیابی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید