• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 دی 1398
کد مطلب : 92513
+
-

انتظار بازگشت آرامش به بورس؛ از امروز

دامنه نوسان قیمت سهام در بورس احتمالا این هفته به 5درصد افزایش می‌یابد

به‌دنبال نزول سنگین بورس در هفته گذشته، دیروز جمعه شورای بورس جلسه تشکیل داد. پس از این جلسه رئیس سازمان بورس با بیان اینکه دامنه نوسان بازار سهام به ۵درصد باز خواهد گشت، پیش‌بینی کرد بازار از این هفته به شرایط عادی باز گردد، تحلیلگران بر این باورند که تصویب آیین‌نامه مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همینطور نهایی شدن اعطای تسهیلات به متقاضیان برای خرید سهام می‌تواند از هفته جاری به صعود بورس منجر شود.

به گزارش همشهری، تنش‌های بی‌سابقه در فضای سیاسی در هفته گذشته به نزول سنگین بازار سهام منجر شد. در طول هفته قبل 9میلیارد دلار از ارزش سهام شرکت‌های بورس و فرابورس کاسته شد که این موضوع سازمان بورس را برآن داشت تا برای جلوگیری از نزول بیشتر در روز چهارشنبه دامنه نوسان قیمت را از 5درصد به 2درصد تغییر دهد. اعمال محدودیت دامنه نوسان در بازار‌ها با هدف کنترل رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران انجام شد. امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه سهامداران از این تصمیم رضایت داشتند، گفت: تغییردامنه نوسان از اختیارات سازمان بورس است.حال این پرسش مطرح است که آیا دامنه نوسان در هفته جاری به 5درصد بازخواهد گشت؟ به‌نظر می‌رسد با توجه به رأی شورای بورس، حالا هیأت مدیره سازمان بورس از اختیارات لازم برای تغییر دوباره دامنه نوسان برخوردار باشد؛ در نتیجه درصورت بازگشت آرامش به بورس، در طول این هفته احتمالا بار دیگر دامنه نوسان قیمت سهام از 2به 5درصد تغییر می‌کند.

دامنه نوسان 5درصد می‌شود
به‌دنبال نزول‌های مداوم در هفته گذشته و تصمیم‌گیری درباره وضعیت بازارسهام درهفته جاری، دیروز شورای بورس در اقدامی کم‌سابقه به ریاست فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، در روز جمعه جلسه تشکیل داد. رئیس سازمان بورس بعد از پایان این نشست گفت: باتوجه به بازگشت تعادل به بازار سرمایه و اقدامات حمایتی فعالان حقوقی، به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه درهفته آینده، متعادل و نقدشونده، آغاز شود. شاپور محمدی افزود: با توجه به تعادل بازار، اعضای شورا تأکید کردند هیأت‌مدیره سازمان می‌تواند نسبت به بازگشت دامنه نوسان ۵درصد تصمیم‌گیری کند و در کوتاه‌ترین زمان هیأت مدیره سازمان بورس با محور بازگشت دامنه نوسان تشکیل می‌شود.

وام خرید سهام
دیروز در جریان برگزاری نشست شورای بورس طرح اعطای تسهیلات به متقاضیان برای خرید سهام نیز نهایی شد. فرهاد حنیفی، معاون نظارت بانک مرکزی، بعد از پایان نشست، این خبر را تأییدکرد وگفت: هدف از حضور مسئولان بانک مرکزی در جلسه شورای بورس، اعلام حمایت کامل بازارپول از بازار سرمایه بود. فرهاد حنیفی تأکید کرد: بحث‌های مربوط به اعطای تسهیلات بانک‌های مجاز به مشتریان برای خرید سهام نهایی شده و به‌زودی سهامداران می‌توانند از تسهیلات بانک‌ها برای خرید سهام استفاده کنند.

معافیت مالیاتی
پیش از این، در هفته قبل آیین‌نامه معافیت مالیاتی در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که سهامداران مدت‌ها در انتظار آن بودند  نیز در هیأت دولت تصویب شده بود. به باور تحلیلگران 2تصمیم اخیر دولت و بانک مرکزی می‌تواند زمینه رشد و حتی جهش شاخص را در هفته جاری فراهم کند. چنانکه کمال خانزاده، از کارشناسان بازار سرمایه ضمن استقبال از این 2رویداد تأکید کرد: میزان نقدینگی ورودی به بازار سرمایه پیش از این زیاد بود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به رفع موانع ناشی از ریسک‌های سیاسی می‌توان امیدوار بود جریان پول دوباره به سمت بازار بازگردد. همچنین مصطفی صفاری، دیگر کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: با گذشت زمان و حذف ریسک‌های سیاسی، بازار دوباره متعادل می‌شود و چنانچه اتفاق جدیدی رخ ندهد در یک هفته آینده بازار به حال طبیعی بازخواهد گشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید