• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 دی 1398
کد مطلب : 92514
+
-

نفس راحت بازارهای جهانی درپی عقب‌نشینی ترامپ

به‌دنبال عقب‌نشینی آمریکا در قبال حمله انتقام‌جویانه ایران، بازارهای جهانی با چرخش جدی مواجه شدند و ضمن ریزش قیمت نفت و طلا، بورس‌ها روند صعودی گرفتند

نفس راحت بازارهای جهانی درپی عقب‌نشینی ترامپ

واکنش محتاطانه رئیس‌جمهور آمریکا به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه نظامی ایالات‌متحده در عراق باعث شد بخش عمده ریسک تحمیل شده به بازارهای جهانی خنثی شود و فعالان بازارهای نفت و طلا نفس راحتی بکشند. به گزارش همشهری، به‌دنبال حمله تروریستی آمریکا به کاروان حامل سپهبد حاج قاسم سلیمانی که به شهادت او  و تنی چند از همرزمانش منجر شد، بازارهای نفت و طلای جهانی وارد فاز صعودی قیمت شدند؛ زیرا ایران به صراحت وعده انتقامی سخت به آمریکا داده بود و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز تهدید کرده بود پاسخ ایران در هر سطحی که باشد با واکنش نظامی ایالات‌متحده همراه خواهد بود. این مسئله، به‌ویژه پس از وداع پرشور ایرانیان با پیکر شهدای این واقعه تروریستی بیش ‌از پیش به نگرانی بازارهای جهانی دامن زد و باعث شد قیمت جهانی نفت به‌واسطه احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه و بروز وقفه در صادرات نفت منطقه وارد فاز افزایش شود و روند قیمتی طلای جهانی نیز در سایه افزایش ریسک فعالیت‌های اقتصادی به رشد روزافزون متمایل باشد. در ادامه وقتی انتقام موشکی سپاه انقلاب اسلامی از آمریکا با حمله به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق انجام شد، فاز جدیدی از تحولات قیمتی در بازارهای جهانی شروع شد و رشد قیمت‌ها تا اعلام واکنش ترامپ ادامه پیدا کرد.

در بازارها چه گذشت
اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی و همراهانش در 13دی‌ماه 98، قیمت طلای جهانی را 4درصد افزایش داد و هر اونس تا بالاتر از 1588دلار معامله شد. در بازار نفت نیز اتفاقی شبیه به بازار طلا روی داد و بهای هر بشکه نفت برنت با 5درصد افزایش به مرز 70دلار رسید. در ادامه با وعده صریح ایران به انتقام سخت از آمریکایی‌ها، بار دیگر فضای بازارهای جهانی آشفته شد و تا بامداد چهارشنبه 18دی‌ماه 98که موشک‌های سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق برخورد کرد، این آشفتگی ادامه داشت. بعدازاین اتفاق، دوباره ترس معامله‌گران در تنور قیمت‌ها دمید و سقف‌های جدیدی برای قیمت جهانی نفت و طلا ایجاد کرد. در این وضعیت قیمت هر اونس طلای جهانی با 3.8درصد افزایش به 1611دلار رسید و بهای هر بشکه نفت برنت نیز با 5درصد افزایش از مرز 71دلار گذشت. از آنجا که بعد از انتقام موشکی سپاه، کنفرانس خبری ترامپ چندبار به تعویق افتاد، بازارها در برزخ ماندند تا اینکه ترامپ حوالی ساعت 19و 30دقیقه چهارشنبه به‌وقت‌تهران بیانیه خود را در واکنش به این حمله موشکی قرائت کرد که به چرخش جدی بازارها منجر شد.

بازارها پس از بیانیه ترامپ
در پی عقب‌نشینی ترامپ از گفته‌های قبلی و اتخاذ مواضع آرام‌تر ازآنچه تحلیلگران سیاسی و اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند، تقریباً تمام نگرانی‌های ایجاد شده برای بازارها خنثی شد. پس از پایان سخنرانی ترامپ، دیگر همه بازارها مطمئن شده بودند، احتمال پاسخگویی از آمریکا منتفی شده؛ در نتیجه همزمان با ریزش قیمت جهانی نفت و طلا، بورس‌های جهانی رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند. با این بیانیه، بهای هر بشکه نفت برنت با 8درصد افت نسبت به قله قیمتی خود، به حوالی 65دلار رسید و قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز با کاهش 4درصدی نسبت به سقف قیمتی خود، روی 1550دلار ایستاد. پیش‌تر قیمت طلا در جریان حمله موشکی ایران توانسته بود رکورد هفت‌ساله قیمت را بشکند.

خبر خوش برای بورس‌ها
در وال‌استریت نیویورک نیز شاخص‌های اصلی بازار سهام آمریکا که پس از وقوع حمله موشکی ایران با افت یک درصدی مواجه شده بودند، ضمن جبران افت قبلی، وارد مدار صعودی شد. همچنین بورس‌های اروپایی با حرکتی مثبت بازگشایی شدند؛ در نتیجه شاخص یورو استاکس با رشد ۰.۶۳ درصدی به استقبال تحولات رفت و شاخص بورس آلمان نیز با ۱.۲۳درصد افزایش مواجه شد. 
همچنین شاخص بورس لندن ۰.۴۳درصد، شاخص بورس اسپانیا ۰.۳۵درصد، شاخص بورس فرانسه ۰.۵۲درصد و شاخص بورس ایتالیا ۰.۷۶درصد رشد کرد. در بورس‌های آسیایی نیز شاخص‌ها در مدار صعود قرار گرفتند. شاخص بورس شانگهای چین 0.9درصد افزایش یافت و شاخص بورس ژاپن نیز صعود 2.3درصدی را تجربه کرد. همچنین به‌دنبال این اتفاقات، ارتفاع شاخص بورس هند 1.5درصد بیشتر شد و شاخص بورس هنگ‌کنگ نیز رشد 1.7درصدی را تجربه کرد. شاخص بورس کره‌جنوبی نیز 1.6درصد افزایش یافت.

   پیروی قیمت دلار از عقب‌نشینی ترامپ
با اعلام مواضع محتاطانه آمریکا در قبال انتقام موشکی سپاه و حمله به پایگاه نظامی این کشور در عراق، قیمت ارز در بازار آزاد داخلی کاهش یافت. رئیس‌کل بانک مرکزی نیز با اعلام اینکه این نهاد همچنان نسبت به کنترل بازار ارز مصمم است، آب پاکی را روی دست معامله‌گران این بازار ریخت و روند کاهشی قیمت‌ها را تسریع کرد. به گزارش همشهری، قیمت ارز در بازار تهران از دهم آبان تا بیستم آذرماه وارد روند صعودی جدیدی شد و در این بازه زمانی قیمت هر دلار آمریکا با رشد 25درصدی از حوالی 11هزار تومان تا مرز 14هزار تومان رشد کرد؛ اما بعدازاین رشد، قیمت ارز تحت‌تأثیر مدیریت بانک مرکزی و فروکش کردن اخبار منفی ناشی از اجرای طرح بنزینی دولت وارد روند خنثی شد تا اینکه در بامداد 13دی‌ماه، حمله تروریستی آمریکا و وعده ایران به انتقام باعث شد ترس از جنگ بر بازار ارز سایه بیندازد و قیمت‌ها دوباره صعودی شوند. در این وضعیت ریسک معامله در بازار ارز به چند برابر روزهای قبل افزایش یافت؛ زیرا اگر فرضیه وقوع جنگ میان ایران و آمریکا محقق می‌شد قیمت ارز می‌توانست سقف‌های قیمتی جدیدی ایجاد کند، اما در عمل با عقب‌نشینی ترامپ و منتفی شدن شرایط جنگی قیمت دلار از محدوده بالای 14هزار تومان به مرزهای پایین‌تر از13 هزارو500تومان برگشت. همزمان با این رویداد عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در مراسم هشتمین سالگرد تأسیس کانون صرافان ایرانیان با اشاره به وضع مناسب ذخایر ارزی و اسکناس گفت: بانک مرکزی از این قدرت برای کنترل ریال و تأمین ارز از سایر مسیرها استفاده می‌کند و همچنان بر جلوگیری از بروز تنش در بازار ارز تأکید دارد. او با اشاره به اینکه در تابستان پارسال، افرادی از نرخ ارز ۲۰هزار تومانی صحبت می‌کردند، افزود: بانک مرکزی اقدامات جدی برای کنترل ارزش ریال انجام داد و با تمهیداتی که پیش‌بینی کرده بود، نگذاشت این اتفاق رخ دهد. در آینده نیز همچنان با کمک صادرکنندگان و صرافان، مدیریت بازار ارز با هدف باثبات‌سازی‌ این بازار ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید