• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 19 دی 1398
کد مطلب : 92395
+
-

انتقام سر ساعت

انتقام سر ساعت

ساعت یک و 20دقیقه بامداد روز چهارشنبه  دقیقا در همان ساعتی که سردار سلیمانی مورد حمله آمریکا قرار گرفته بود، 15موشک از خاک ایران به سمت بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه شلیک شد. این نخستین حمله به یک پایگاه نظامی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم است که یک کشور مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد. در واقع ایران درست زمانی که از مناسک تشییع و تدفین شهید سردار سلیمانی فارغ شد، فرمان اجرای عملیات انتقام را صادر کرد. براساس روایت مقام‌های ایرانی، از 15موشکی که به سمت پایگاه عین‌الاسد شلیک شده است 14فروند آن به هدف رسیده و براساس عملکرد بارانی موشک قیام 30نقطه در این پایگاه مورد هدف قرار گرفته است. مقامات ایران برای انجام این حمله، بالاترین مقامات عراق را در جریان قرار داده و ساعت3 و30 دقیقه صبح وزارت خارجه با احضار سفیر سوئیس پیامی را به آمریکایی‌ها منتقل کرده که درصورت تکرار اشتباه، مواضع بیشتری با قدرت تخریب قوی تری مورد هدف قرار می‌گیرد . سفیر سوئیس 2 ساعت بعد با پیامی از طرف آمریکا به سفارت ایران باز می‌گردد. ترامپ قبلا تهدید کرده بود درصورت حمله ایران به اهداف آمریکا به 52نقطه ایران حمله می‌کند و ساعتی قبل از حمله سپاه هم وزیر دفاع آمریکا هشدار داده بود این کشور با هرگونه حمله احتمالی مقابله خواهد کرد. با این حال ساعت یک و 20دقیقه با رمز یا زهرا (س) فرمان آغاز عملیات شهید سلیمانی با شلیک موشک‌ها بر سر پایگاه عین الاسد صادر شد که تصاویر آن در ایران و عراق در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخید. عین‌الاسد همان پایگاهی بود که پهپاد مهاجم آمریکایی برای حمله به خودروی سردار سلیمانی، از آنجا بلند شده بود.

هشدار سپاه 
سپاه پاسداران بلافاصله بعد از شروع عملیات اطلاعیه‌ای مختصر و مفید صادر و ضمن تأیید عملیات هشدار داد اگر آمریکا هر شرارت مجدد و یا تحرک و تجاوز دیگر مرتکب شود با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد. در اطلاعیه سپاه همچنین به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند اخطار داده شده که هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت. اقدامات سیاسی و حقوقی بخش دیگر تحرکات ایران پس از حملات انتقام‌جویانه به عین‌الاسد بود، وزیر خارجه ایران پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به دو مقر نیروهای نظامی آمریکا در عین‌الاسد و اربیل عراق، توییت کرد که این حملات «متناسب و برای دفاع از خود» بوده و تمام‌شده است. محمد جواد ظریف نوشت: «ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود را هدف قرار داد». وی افزود: «ما به‌دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هر تهاجمی دفاع می‌کنیم». سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه اگر سامانه‌های دفاعی آمریکا کارآمد بود اجازه اصابت موشک‌ها به پایگاه‌شان را نمی‌داد تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها شرارت را ادامه دهند، پاسخش کوبنده‌تر خواهد بود؛ شک نکنند. او خاطرنشان کرد: ادعای هماهنگی ایران و آمریکا پیش از حمله موشکی مضحک و دروغ محض است.آمریکایی‌ها تبلیغ کردند که هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته که این هم حرف مضحکی است.

نامه ایران به گوترش
مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل هم در نامه‌ای به گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی پیام‌های توییتری ترامپ مبنی بر آمادگی این کشور در حمله به اهداف دیگر در ایران را نمونه‌ای از این اظهارات تحریک آمیز دانست.

ماده 51چه می‌گوید؟
براساس ماده 51 منشور ملل متحد، درصورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم بر‌ای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود، خواه فردی یا دسته‌جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. اعضا باید اقداماتی را که در اعمال این حق دفاع از خود به عمل می‌آورند، فوراً به شورای امنیت گزارش دهند. این اقدامات به هیچ وجه در اختیار و مسئولیتی که شورای امنیت طبق این منشور دارد و به موجب آن برای حفظ و اعاده صلح و امنیت بین‌المللی و در هر موقع که ضروری تشخیص دهد اقدام لازم به عمل خواهد آورد تأثیری نخواهد داشت.

آمارها چه می‌گوید؟
درباره تلفات این حمله گزارش‌های ضدونقیضی منتشر شده، آمریکایی‌ها اعلام کردند که به‌دلیل قرارداشتن در آماده باش در پناهگاه‌ها مستقر بوده‌اند و به همین دلیل حملات ایران تلفات جانی برای آنها نداشته است درحالی‌که یک منبع مطلع در اطلاعات سپاه به رسانه‌ها گفته است که بر اثر حملات موشکی سپاه دست‌کم 80 آمریکایی کشته و 200نفر هم مصدوم شده‌اند. این منبع تعداد موشک‌های شلیک شده به سمت عین‌الاسد را 15فروند اعلام کرده است. 

کدام موشک انتقام گرفت؟
با توجه به فاصله محل شلیک موشک‌های سپاه تا پایگاه عین‌الاسد که 322کیلومتراست، احتمالا سپاه در این حمله موشکی از موشک‌های بالستیک فاتح و قیام استفاده کرده است. فاتح نقطه‌زن‌ترین موشک ایرانی است که 500کیلومتر برد و  3300کیلو وزن دارد. این موشک از سوخت جامد بهره می‌برد. خرداد 96نیروی هوافضای سپاه در انتقام حملات تروریستی داعش به مجلس و مرقد امام موشک‌های بالستیک ذوالفقار که از خانواده فاتح است را به مرز سوریه و عراق در فاصله 600کیلومتری شلیک کرد و تعدادی از تروریست‌های داعش را به هلاکت رساند. شهریور 97نیز سپاه پاسداران در انتقام اقدام گروهک پژاک در حمله به 11نیروی پاسدار، مقر آنان را در شمال عراق موشک باران کرد .

فاتح؛ موشک نقطه‌زن: موشک فاتح‌313، پنجمین موشک از خانواده موشک‌های فاتح است و هشتمین موشک از کلاس موشک‌های فاتح بعد از 4نوع از موشک‌های فاتح 110، موشک‌های هرمز 1 و 2 و موشک خلیج‌فارس است. موشک نقطه‌زن فاتح‌313 که همزمان با 31مرداد، روز صنعت دفاعی در سال‌94 ‌رونمایی شد، توسط دانشمندان، محققان و متخصصان افتخارآفرین سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی و فناوری بومی طراحی و ساخته شده است. با نگاهی به اندازه ظاهری موشک فاتح‌313 متوجه می‌شویم که تفاوت آنچنانی در طول و یا قطر این موشک نسبت به سایر اعضای خانواده فاتح‌110رخ نداده است، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که از یک سیستم پیشران جدید در همان اندازه‌های قبلی اما با توان تولید نیروی بیشتر در این موشک استفاده شده است که به کمک آن برد این موشک نسبت به مدل‌های قبلی با افزایش 200کیلومتری به حدود 500کیلومتر رسیده است.

قیام؛ موشکی مخصوص پایگاه‌های آمریکایی: اولین موشک بدون بالک ایرانی، موشک بالستیک سوخت مایع قیام-۱ بود که در رده میانبرد طراحی شده و آن را حاصل ۲۵سال تلاش و تجربه کشور در زمینه موشک‌های سوخت مایع بالستیک می‌دانند که با ترکیب خلاقیت و نوآوری و شجاعت در اجرای طراحی‌های جدید و کنار‌گذاشتن طرح‌های مرسوم تا آن زمان به‌وجود آمد. از این موشک که طرح آن کاملا بومی بوده، در ۲۹ مرداد‌۱۳۸۹ رونمایی شد. به‌گفته مسئولان دفاعی، ایده اولیه این موشک را شهید حسن تهرانی‌مقدم به صنعت داد تا موشکی با برد متوسط مخصوص پایگاه‌های آمریکایی مستقر در اطراف ایران شکل بگیرد و ساخته شود. به گزارش همشهری، میزان سرجنگی موشک قیام در برخی منابع ۶۴۵ کیلوگرم ذکر شده و در آخرین اخبار اعلام شده راجع به پیشرفت‌های موشکی کشور، قابلیت حمل انواع سرجنگی ازجمله بارانی برای موشک قیام اعلام شده است.با توجه به نحوه عملکرد این موشک، 30نقطه از پایگاه عین‌الاسد مورد هدف قرار گرفته است. 14موشک شلیک شده که موشک‌های قیام به‌صورت بارانی عمل می‌کنند.

روحانی: انتقام سخت، خروج آمریکا از منطقه است

رئیس‌جمهور صبح حمله بامدادی سپاه به پایگاه نظامیان آمریکا در عین‌الاسد عراق گفت: از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر می‌کنیم که شب گذشته (بامداد چهارشنبه) با عملیاتی که علیه پایگاه بزرگ آمریکایی‌ها در منطقه انجام داد به‌خوبی نشان داد که ما در برابر آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کنیم. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه چهارشنبه هیأت دولت تصریح کرد: اگر آمریکا از این به بعد بخواهد مرتکب جنایت دیگری شود باید بداند که پاسخ محکم‌تری خواهد گرفت. آمریکایی‌ها اگر آگاهی و هوشیاری داشته باشند در این مقطع اقدام دیگری انجام نمی‌دهند اما اگر این کار را انجام دادند هم مردم و هم نیروهای مسلح کشور آماده اقدام متقابل در برابر آنها هستند.  روحانی همسو با رهبر معظم انقلاب، انتقام اصلی از آمریکا را خروج نیروهای این کشور از منطقه دانست و تأکید کرد: معتقدم آمریکا باید پاسخ اصلی خود را از ملت‌های منطقه دریافت کند؛ آنها دست سردار سلیمانی عزیز ما را در این جنایت قطع کردند؛ انتقامش این است که پای آمریکا را از این منطقه بریده و قطع کنیم. اگر پای آمریکا از این منطقه قطع شود و دست تجاوزش برای همیشه بریده شود در حقیقت انتقام و پاسخ نهایی ملت‌های منطقه به آمریکا خواهد بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها نباید خطا کنند و اگر در دیگر کشورها اقداماتی علیه آنها انجام شد بگویند که توسط نیروهای نیابتی ایران به انجام رسیده است، گفت: ما نیروی نیابتی نداریم، چراکه امروز ملت‌ها آزادند و هیچ نیرویی در هیچ کشوری تحت فرمان ما نیست؛ به‌گونه‌ای که حشدالشعبی جزو نیروی مسلح رسمی عراق و تحت فرمان فرماندهی عراق قرار دارد. حزب‌الله لبنان بخشی از دولت، پارلمان و حاکمیت در لبنان است و خودشان برنامه داشته و اهداف خود را دنبال می‌کنند؛ همچنین مردم یمن تابع فرمان ما نیستند و برای کشور خود مبارزه می‌کنند و ممکن است باز هم حوادثی همچون حادثه آرامکو را بیافرینند و این هیچ ارتباطی به مردم، حکومت و نیروهای مسلح ایران ندارد. آمریکایی‌ها نباید خطا کنند و اگر در آینده با مشکلی در سطح دنیا مواجه شدند آن را گردن ایران بیندازند. روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شخصیت سپهبد شهید قاسم سلیمانی که 13دی‌ماه از سوی آمریکا به شهادت رسید، گفت: سردار سلیمانی هیچ‌گاه ابراز خستگی نکرد و نه‌تنها در جهاد برای امنیت بلکه در سیاست هم به کشور کمک می‌کرد و در شورای‌عالی امنیت ملی صاحب‌نظر بود و همواره از نظرات او راجع به مسائل منطقه و کشور استفاده می‌کردیم؛ سلیمانی برای آینده منطقه برنامه‌ریزی و استراتژی داشت. او با بیان اینکه آمریکایی‌ها با اقدام جنایتکارانه خود اشتباه بزرگ تاریخی را مرتکب شدند، گفت: صدها فرمانده آمریکایی در جایگاه‌های مختلف منطقه به‌گونه‌ای بودند که اگر سردارسلیمانی اراده می‌کرد آنها را از پای درمی آورد اما سردار سلیمانی از معتدل‌ترین فرماندهان نظامی منطقه و جهان بود؛ ضمن اینکه شجاع‌ترین نیز بود.


شلیک بی‌نظیر بعد از جنگ جهانی دوم

سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع در حاشیه جلسه چهارشنبه هیأت دولت گفت: در این عملیات از موشک‌های بومی و کوتاه‌برد ساخت جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل فاصله‌ای که این اهداف با ما داشتند، استفاده شد. همچنین برای اولین‌بار در تاریخ و پس از جنگ جهانی دوم یک پایگاه مهم آمریکایی که خود آنها گفتند برای این پایگاه هزینه‌های زیادی انجام داده‌اند، مورد اصابت قرار گرفت.  او در ارتباط با تلفات این اقدام تلافی‌جویانه سپاه پاسداران نیز گفت: باید فرصت داشته باشیم تا تلفات را بررسی کنیم. طبیعتاً آنها با توجه به خواست مستمر ملت ایران به‌خصوص در روز تشییع پیکر سپهبد شهید سلیمانی می‌دانستند که این انتقام اتفاق خواهد افتاد و آمادگی‌هایی را کسب کرده بودند؛ البته آمادگی آنها منجر به این نشد که بتوانند جلوی اصابت موشک‌ها را بگیرند اما حتما تمهیداتی را برای جلوگیری از تلفات انجام داده بودند.

بعد از  عملیات به آمریکا پیام دادیم

وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران با اشاره به شلیک موشکی سپاه به مقر نظامیان آمریکایی در عراق گفت: جمهوری اسلامی پایگاهی که از آن به سردار سلیمانی حمله شده بود را هدف قرار داد و ما اقدام مشروع انجام دادیم.  محمدجواد ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا پیامی در ساعات گذشته بین ایران و ایالات متحده رد و بدل شده است، گفت: ما به محض انجام عملیات پیام خود به ایالات متحده را از طریق حافظ منافع آنها دادیم. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: اگر آمریکا عقل به خرج دهد و توجه کند کسانی که به او مشورت دادند، این مشورت‌ها غلط و خطرناک بوده و جلوی این خطر استراتژیک را برای خودش بگیرد، اقدام درستی انجام داده است. در غیر این‌صورت، اگر آنها اشتباهی مرتکب شوند، حتما این اشتباه با اراده مردم که حضور خودشان را در مراسم شهادت سردار سلیمانی نشان دادند، مواجه خواهد شد.

پاسخ در صورت مقابله‌به‌مثل آمریکا

سخنگوی دولت با تشکر از سپاه بابت انجام عملیات علیه نیروهای آمریکایی در عراق گفت: ما جنگ‌طلب نیستیم و این اقدام، حق مشروع ماست. اگر آمریکا واکنش نشان دهد، اقدام متقابل و شدیدتری خواهیم کرد. علی ربیعی در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه حضور مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی نخستین سیلی محکم به ترامپ و تحلیلگرانی بود که شرایط ایران را در حال فروپاشی تحریم می‌کردند، اظهار کرد: پس از شهادت سردار سلیمانی کشورهای متعددی به سوگ نشستند. اگر پیکر وی به شمال آفریقا یا بخش‌هایی از آسیا هم می‌رفت قطعا شاهد حضور مردم و سپاس جهان اسلام و حتی غیرمسلمانان آزادی‌خواه از این شهید بودیم. او با تأکید بر اینکه حفظ انسجام داخلی منشأ قدرت داخلی ماست، خاطرنشان کرد: انتقام و انسجام در کنار هم ما را به جلو می‌برد. از سوی دولت از همه مردم سپاسگزاریم.

آمریکا به‌دنبال تخفیف ماجراست

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدا اعلام کردیم این کار (ترور سردار سلیمانی) بدون پاسخ نمی‌ماند و قطعا انتقام گرفته خواهد شد. همانطور که نظام، دولت و مردم وعده کرده بودند این کار انجام شد و اقدام بسیار مهمی بود. محمود واعظی یادآور شد: تا جایی که می‌دانم نخستین‌باری است که یک پایگاه آمریکایی در جایی مورد حمله قرار می‌گیرد؛ که اقدام بسیار شجاعانه‌ای بود. البته خبرهای مختلفی هم بیرون می‌آید و آمریکایی‌ها به‌دنبال خفیف جلوه‌دادن این اتفاق هستند که البته این کار را برای افکار عمومی خودشان انجام می‌دهند. محمود واعظی با بیان اینکه این حمله نظامی تنها انتقام نبوده است، گفت: مصوبه پارلمان عراق نیز یک نوع انتقام بود. وحدت مردم ایران و عراق و دو دولت هم، انتقامی دیگر و وحدتی که در داخل ایران ایجاد شد و سیل خروشان مردم هم انتقام دیگری بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید