• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 16 دی 1398
کد مطلب : 92159
+
-

خروش سوگواران از خوزستان تا خراسان

تشییع باشکوه پیکر سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت با حضور گسترده مردم عزادار در اهواز و مشهد برگزار شد

گزارش
خروش سوگواران از خوزستان تا خراسان


 «الوداع الوداع» نوایی بود که مردم خوزستان در تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی زمزمه‌ می‌کردند و قابی متفاوت از یک وداع را در تاریخ ثبت کردند. سراسر خیابان‌های اهواز‏، شنبه میزبان انبوه جمعیتی بود که به جز خوزستان از استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر و... برای وداع با سردار آمده بودند. مردم داغدار با فریادهای بغض‌آلود و آکنده از خشم در سوگ سردار دل‌ها عزاداری می‌کردند و وداعی با شکوه را رقم زدند.

حس وظیفه نسبت به فرمانده
به گزارش گروه ایرانشهر، سیل مردم داغدار در کنار عشیره‌های عرب عزاداری می‌کردند. عشیره‌هایی که با پرچم‌شان آمده‌ بودند‎؛ پرچم‌هایی که حضورشان نشانه‌ای از حضور سران عشیره است. زنان و مردان در سوگواری حاج قاسم یزله می‌رفتند و هوسه «الخایف خل یتکتر، عدنه اطلابه اویه امریکه» سر می‌دادند.   با جمعیتی که در میدان مولوی جمع شده‌اند تا پیکر سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را تا فرودگاه تشییع کنند، همراه شدیم. سحر سروش‌نیا، یکی از اهالی خوزستان است که در این مراسم حضور داشت. او حس خود را توصیف نشدنی می‌داند و به همشهری می‌گوید: وظیفه خودم می‌دانستم که در مراسم حضور داشته باشم. به ویژه اینکه پدرم مدافع حرم بود و در سوریه و عراق حضور داشت. همچنین همسرم سال گذشته که دوران سربازی خود را می‌گذراند شاهد عینی عملیات تروریستی در رژه نظامی اهواز بود. بنابراین می‌توانم بگویم سایه ناامنی و جنگ را احساس کرده‌ام و به همین دلیل نسبت به فرماندهی که برای امنیت کشورش ایثار کرده‌ و به شهادت رسیده، حس وظیفه داشتم. او می‌افزاید: علاوه بر بعد نظامی و شخصیت فردی سردار سلیمانی، ایشان هم‌وطن ما است و در روزهای پس از سیل در خوزستان حضور پررنگی داشت. ویدئوهای زیادی از حضور ایشان در مناطق سیل‌زده خوزستان و همراهی با مردم منتشر شده است. 
سرو‌ش‌نیا در توصیف حضور پرشور مردم خوزستان از خشم و غم واقعی می‌گوید که در چهره مردم وجود داشت؛ خشم و بغضی که تاکنون نظیرش را ندیده بود.

شکوهی شبیه عاشورا
زینب مرزوقی هم از دیگر سوگواران و عزادارن در این مراسم است. او از هموطنان عرب است و اهل خوزستان. می‌گوید: حضور جمعیت شگفت‌آور است. من فقط این جمعیت را یک روز در خوزستان دیده‌ام و آن هم روز دهم محرم است. وقتی سیل جمعیت را دیدم‏‏‌، با تمام وجودم حس کردم کسی که اسم امام حسین (ع) را به زبان می‌آورد، در رکاب ایشان می‌جنگد و به عشق ایشان زندگی می‌کند برای همیشه در دل مردم می‌ماند و مردم هم عاشق او می‌شوند.
مرزوقی می‌افزاید: حالا عده‌ای چه بخواهند باور کنند یا نه، حتی اگر چشم‌شان را روی حقیقت بسته باشند، یک روز متوجه می‌شوند که تنها اسمی که در تاریخ می‌ماند، نام امام حسین (ع) و پیروانش است که یکی از‌ آن‌ها سردار سلیمانی بود. ایشان هرچند با تاخیر‏، اما برای امام حسین (ع)‌، حضرت عباس (ع) شد و از حریم آل‌الله دفاع کرد و نگذاشت یک بار دیگر دل ایشان بشکند.  او ادامه می‌دهد: وقتی خبر را شنیدم صبح بود. حس کردم به خط قرمزهایمان تعرض شده است. زیرا هرچقدر هم منتقد عملکرد مسئولان باشیم، اما این خبر برایمان دردناک بود. چون ورای هر جناح و عقیده‌ای، سردار یک نماد و قهرمان فرا ملی بود. باید حتما می‌آمدم تا دیده شود که در صحنه هستیم.

دین سردار سلیمانی به گردن خوزستان
استاندار خوزستان نیز ضمن حضور در این مراسم در گفت و گوی اختصاصی با همشهری، بیان کرد: بین سردار سلیمانی و خوزستان یک ارتباط عمیق و عاطفی برقرار بود. ایشان همیشه خودشان را به نوعی خوزستانی می‌دانستد. حاج قاسم همیشه می‌گفت که شخصیتشان در خوزستان شکل گرفته است. زیرا خوزستان همیشه خاستگاه دفاع مقدس بوده و شاکله شخصیتی تمام عزیزان و سرداران دوران دفاع مقدس در خوزستان شکل گرفته است. غلامرضا شریعتی با بیان اینکه خوزستان شهدای زیادی را تقدیم ایران کرده است، می‌افزاید: مردم خوزستان ارادت ویژه‌ای به سردار دارند. ایشان در جریان سیل اخیر طی یک ماه، چند بار به خوزستان آمدند و از وضع زندگی مردم بازدید کردند. روستا به روستا و شهر به شهر می‌رفتند. حتی چند بار «ابومهدی المهندس» را با خود همراه کردند و ایشان هم امکانات حشدالشعبی را به استان آوردند و در جریان سیل به ما و مردم خوزستان کمک زیادی کردند. این هم به نوعی دینی بود که بر گردن مردم خوزستان داشتند و امروز این توفیق نصیب ما شد که میزبان پیکر مطهر ایشان باشیم. سردار سلیمانی همیشه تاکید و تمایل داشتند از نزدیک با مردم در تماس باشند و مردم هم حضور شکوهمندی در تشییع پیکرشان داشتند.

دژ مستحکم در مقابل دشمنان 
پیکرهای مطهر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بعد از تشییع باشکوه در اهواز، راهی مشهدالرضا(ع) شد تا در حرم حضرت ثامن الحجج علی بن‌موسی‌الرضا (ع) طواف داده شوند. 
درمشهد هم پیکر شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت از طریق فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد وارد این شهر شد. فرودگاه مشهد مملو از حضور دوستداران و ارادتمندان سردار سلیمانی بود. اهالی مشهد از ساعت‌ها قبل از آغاز مراسم با حضور در میدان 15خرداد، منتظر ورود پیکر شهدای مقاومت به مشهدالرضا(ع) بودند. زاهدی، یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم است که خود را از مریدان سردار معرفی می‌کند و به همشهری می‌گوید:  در سال 75 در نیروی قدس سپاه فعالیت می‌کردم. سردار قاسم سلیمانی معرف همه جهانیان هستند، اما به نظرم اولین چیزی که می‌شود درباره ایشان گفت، این است که پیرو ولایت بودند و همه زندگی‌شان ایران و ایرانی و مسلمانان بود. سردار سلیمانی، دژ مستحکمی در مقابل دشمنان داخلی و خارجی این مرز و بوم بود. ایشان به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت رسیدند و ما سوگوار فراقشان هستیم.
 
دومین تشییع بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی 
یکی از بانوان مسن هم با وجود سختی پیاده‌روی اما در تشییع پیکر سردار سلیمانی حاضر شده است. او حضور خود را ناشی از حس وظیفه‌ای می‌داند که در مقابل سردار سلیمانی دارد و می‌گوید: امنیت خود را مدیون ایشان هستیم. همچنین یکی از سفارش‌های دین ما این است که در تشییع بزرگان شرکت کنیم. سردار سلیمانی یک شیعه واقعی بود. زندگی ایشان در خط ائمه و خط ولایت بود. وقتی ما در خواب بودیم ایشان برای انسانیت، برای دین و کشورش بیدار بود و مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسید. هرچه داشت در مسیر ولایت خرج کرد. برای رضای خدا کار می‌کرد. به اعتقاد این بانو و بسیاری از همراهان وی، بعد از رحلت امام خمینی (ره) تشییع پیکر سردار سلیمانی بزرگ‌ترین تشییع در تاریخ ایران بوده است.  یکی دیگر از حاضران در این مراسم هم می‌گوید: زنده بودن و حتی شهادت ایشان زیبایی بود.  شهادت ایشان دنیا را تکان داد. در زمان زندگی یار مظلومان بودند. ایشان شهید راه انسانیت و آزادی هستند برای انسان به این قامت و قواره باید بیایم و حمایت خود را اعلام کنم.

کفن پوشی مردم مشهد 
فرماندار مشهد هم در این باره به همشهری می‌گوید: فضای شهر مشهد از روز اول شهادت سردار سلیمانی سیاه‌پوش و عزدار شد. روز جمعه راهپیمایی خودجوشی برگزار شد. برای تشییع پیکر ایشان هم مردم خراسان رضوی پرشور حاضر شدند.  سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه پیکر شهید سلیمانی توفیق زیارت در کاظیمن، نجف، کربلا و مشهد را داشتند، می‌افزاید: ایشان به عنوان خادم امام رضا (ع) هم توفیق داشتند و در سال‌های اخیر خادم افتخاری حرم شده بودند.  آیین تشییع در مشهد با دمام‌زنی مردم مشهد همراه بود. در پایان این مراسم، مردم مشهد کفن‌پوش شدند تا اعلام کنند برای گرفتن انتقام خون شهدای محور مقاومت و سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی آمادگی دارند. پیکر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش پس از تشییع از میدان پانزده خرداد و طواف حرم مطهر رضوی، راهی تهران شد. 


سیل مردم داغدار در کنار عشیره‌های عرب عزاداری می‌کردند. عشیره‌هایی که با پرچم‌شان آمده‌ بودند‎؛ پرچم‌هایی که حضورشان نشانه‌ای از حضور سران عشیره است

 

این خبر را به اشتراک بگذارید