• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9207
+
-

تخت گاز بخش خصوصی در آزادراه‌سازی

دیروز قرارداد ساخت ۴۳۹ کیلومتر آزادراه به ارزش 2هزار و 500میلیارد تومان با آورده ۷۰درصدی بخش خصوصی و ۳۰‌درصدی دولت امضا شد تا براساس آن 6پروژه آزادراهی در استان‌های مختلف با نقش پررنگ بخش خصوصی تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

 به گزارش همشهری، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این قرارداد، تصریح کرد: در سال 92، قراردادهای آزادراهی با سهم ۷۰‌درصدی دولت و سهم ۳۰ درصدی بخش خصوصی ساخته می‌شد؛ یعنی عملا بخش عمده‌ای از ساخت‌وساز در ید اختیار دولت بود اما حالا دولت توانسته اعتماد بخش خصوصی را جلب کند؛ به‌گونه‌ای که این نسبت کاملاً برعکس شده و بخش خصوصی 70درصد از کارهای ساخت یک آزادراه را بر عهده گرفته است و دولت فقط۳۰‌درصد از قرارداد ساخت آزادراه را در دست دارد.

آزادراه‌ها کجا ساخته می‌شوند؟

حسن میر‌شفیع، معاون آزادراهی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مراسم انعقاد قرارداد مشارکت ساخت 439کیلومتر آزادراه گفت: براساس این قرارداد، 6پروژه آزادراهی شامل آزادراه اردکان- مهریز، آزادراه مشهد- قوچان، آزادراه لامرد- پارسیان، قطعه 6تبریز- ارومیه، آزادراه کنارگذر شرق سیرجان و کنارگذر شمالی اراک، با مشارکت فعال بخش خصوصی ساخته می‌شود. 

میر‌شفیع با بیان اینکه هم‌اکنون هزار و 396کیلومتر پروژه در دست اجراست، افزود: خوشبختانه کشور برای سرمایه‌گذاری آمادگی لازم را دارد و طی مذاکراتی که انجام شده منابع تأمین مالی این پروژه‌ها نیز فراهم شده است. به گفته او، با وجود تمام تنگناهایی که وجود داشته قراردادهای قابل‌توجه جدیدی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به امضا رسیده که این موضوع می‌تواند در آینده گرهگشای بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور باشد.

هر سال، هزار کیلومتر آزادراه

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا سال ۱۴۰۴ باید ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه ساخته شود که سهم برنامه ششم از این میزان ۴ هزار کیلومتر و سهم برنامه هفتم، 6هزار کیلومتر است که تا این لحظه توانسته‌ایم کل سقف مورد نظر در برنامه ششم را پر کنیم و در پایان برنامه ششم تعهد مورد نظر را استیفا خواهیم کرد. آخوندی در مراسم امضای قرارداد احداث ۴۳۹ کیلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصی تصریح کرد: در تلاشیم هزینه سرمایه بخش خصوصی در آزادراه‌ها از محل دریافت عوارض مستهلک شود اما این تلاش‌ها با حاتم‌بخشی‌هایی که از جیب بخش خصوصی می‌شود، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. او ادامه داد: در سالی که آزادراه تهران - پردیس افتتاح شد، عوارض تردد هر خودرو از این محور 2هزار و 700تومان برآورد شد اما در عمل عوارض هزار و 500تومانی از خودروها اخذ می‌کردند که به‌معنای حاتم‌بخشی از جیب بخش خصوصی است و شخصا آن را نمی‌پذیرم.

 به عقیده آخوندی، بخش خصوصی باید سرمایه خود را مستهلک کند تا مطمئن شود که می‌تواند به سرمایه‌گذاری خود در کشور ادامه دهد و برای همکاری‌های بعدی، هم پول داشته باشد و هم اشتیاق. وزیر راه و شهرسازی درخصوص نحوه تأمین مالی بخش خصوصی برای این آزادراه‌ها گفت: در حال تلاش هستم تا نحوه تأمین مالی از بانک را برای سرمایه‌گذاران در آزادراه ایجاد کنم؛ چراکه هیچ‌کس چندین میلیارد تومان پول نقد در جیب خود ندارد و همچنین تضمین این ارقام از محل دارایی‌های شخصی سرمایه‌گذاران نیز امکانپذیر نیست؛ به همین دلیل باید به سمت تضمین تسهیلات بانکی از محل خرید خدمت در آینده باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید