• پنج شنبه 18 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 7 شعبان 1446
  • 2025 Feb 06
سه شنبه 10 دی 1398
کد مطلب : 91656
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xkvjn
+
-

کمبود و گرانی قطعات خودروهای خارجی

کمبود و گرانی قطعات خودروهای خارجی

نوسان نرخ ارز و مشکلات تامین قطعات به‌خصوص برای خودروهای خارجی، زمینه کمبود و گرانی برخی قطعات و لوازم یدکی خودرو در بازار را فراهم کرده است. با مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

سهم تولید داخل از بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو چقدر است؟
 اکنون بین 50تا 60درصد قطعات خودرو موجود در بازار تولید داخل است و مابقی از کشورهایی مثل چین، هند، ترکیه و تایوان تامین‌ می‌شود. با وجود این از لحاظ تامین قطعه، به‌خصوص قطعات خودروهای پرتردد تولید داخل هیچ کمبودی دیده نمی‌شود اما با فشارها و محدودیت‌هایی که برای واردکنندگان ایجاد شده، ممکن است در آینده با کمبود مواجه شویم. همچنین در زمینه تامین قطعات خودروهای وارداتی مشکلاتی وجود دارد؛ البته این مشکل برای خودروهای چینی نسبت به‌خودروهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی کمتر است. همچنین واردات یا مونتاژ داخل قطعات و لوازم مصرفی خودروهایی که در تیراژ پایین در کشور وجود دارند، به‌صرفه نیست. با وجود این، هیچ موردی وجود نداشته که خودرویی در بازار بدون قطعه مانده باشد و تامین‌کنندگان قطعات به هر صورت که امکان داشته باشد، حتی به شکل مسافری قطعه مورد نیاز را تامین می‌کنند با این وجود روند، فرایند تامین قطعات خودروهای خارجی زمان‌بر شده و هم قیمت آن افزایش می‌یابد که برای رفع این کمبودها، باید وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط واردات را تسهیل کند.

چه محدودیت‌هایی برای واردات این قطعات وجود دارد؟
یکی از محدودیت‌های واردات قطعات خودروهای، تامین ارز مورد نیاز برای واردات است. کمتر پیش می‌آید که برای تامین قطعات خودرو ارز نیمایی تعلق بگیرد و افزایش نرخ ارز واردکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. از سوی دیگر با هدف حمایت از تولید داخل، ثبت سفارش قطعات به سختی انجام می‌شود، درحالی‌که باید در این زمینه کارشناسی شود و فقط واردات قطعاتی که تولید داخل دارند، محدود و ممنوع شود. اما اکنون در این زمینه کارشناسی انجام نمی‌شود، چرا که وزارت صنعت به درستی اطلاعی ندارد که در کدام قطعه نیازمند واردات هستیم و با این روند، محدودیت واردات قطعاتی که تولید داخل نداشته یا میزان آن جوابگوی نیاز متقاضیان نیست، بازار را با مشکل مواجه می‌کند. ممکن است خوابیدن یک خودرو شخصی اهمیت چندانی نداشته باشد اما از کار افتادن کامیون‌ها، اتوبوس‌ها یا ماشین‌آلات صنعتی که برای تهیه قطعه‌ای مثل بلبرینگ به همکاری قطعه‌سازان وابسته هستند، به اقتصاد کشور لطمه می‌زند و ممکن است باعث بیکاری تعداد زیادی از فعالان این صنعت شود.

کیفیت قطعات تولید داخل در چه سطحی است؟
کیفیت قطعات تولیدات داخل اکنون بسیار بالا و در بسیاری موارد هم‌تراز با انواع اصلی خارجی است. همچنین تعدادی از قطعات تولیدی ایران به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. مثلا سوپاپ اتومبیل به 35کشور دنیا ازجمله آلمان و ایتالیا و البته تمام کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود. رادیاتور هم از قطعاتی است که صادرات بسیار خوبی دارد و به 38کشور دنیا صادر می‌شود. همچنین در تمام کشورهایی که از اتومبیل‌های ایرانی مثل پراید و پژو استفاده می‌کنند از جمله عراق و آذربایجان، تامین قطعات از سوی ایران بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید