• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 5 دی 1398
کد مطلب : 91269
+
-

با ما همراه باشید تا شما را باپیست‌های اسکی پرطرفدار در شهر تهران آشنا کنیم

بزن بریم اسکی

بزن بریم اسکی


الناز عباسیان

زمستان از راه رسیده و با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش 3ماهی مهمان ماست. برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند تفریح و گردش در زمستان محدود می‌شود، باید عرض کنیم که اتفاقا سیر و سفر در این روزهای سرد حال و هوای خاص خودش را دارد. یکی از تفریح‌های جذاب این روزها اسکی روی یخ است. اگرچه اسکی معمولا به ‌عنوان تفریح قشر مرفه شناخته می‌شود، اما پیست‌های اسکی ایران به اندازه تمام مردم جا برای لذت بردن از برف‌های مرغوب دارند. پیست‌های اسکی یکی از فضاهایی هستند که در زمستان رونق بیشتری می‌گیرند؛ البته شاید تعدادی از آنها تا اواسط بهار هم پذیرای اسکی‌بازان و علاقه‌مندان باشند، اما اوج زمان مراجعه به پیست‌های اسکی در زمستان و اواخر پاییز است. بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم اطلاعاتی راجع به ورزش اسکی روی یخ و پیست‌های اسکی تهران در اختیار شما قرار دهیم تا اگر خواستید در این روزهای سرد تفریح هیجان‌انگیزی را تجربه کنید روی این پیست‌های اسکی هم حساب باز کنید.

 قدیمی‌ترین در دل جاده هراز 
پیست اسکی آبعلی

قدیمی‌ترین پیست اسکی تهران پیست اسکی آبعلی است و نخستین پیستی است که دستگاه‌های بالابر در آن نصب شد. قدمت این دستگاه‌ها به سال ۱۳۳۲بازمی‌گردد. این پیست محل تولد اسکی نوین و بنیان ورزش اسکی در ایران است که از اوایل دی‌ماه تا اواخر اسفند‌ماه برای اسکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیست اسکی که به‌دلیل دسترسی راحت شلوغ‌تر از سایر پیست‌هاست، در فواصل دیگر همچون تابستان نیز به‌دلیل داشتن آب‌وهوای مطبوع می‌تواند محل مناسبی برای اسب‌سواری و ورزش‌هایی از قبیل تنیس باشد. پیست آبعلی که امکانات زیادی را در اختیار علاقه‌مندان به این ورزش مفرح قرار می‌دهد به 3بخش پیست شرکت نفت، پیست‌های خصوصی و پیست تربیت‌بدنی تقسیم می‌شود. این پیست از لحاظ امکانات رفاهی دارای 6رستوران و یک‌ هتل است. 5پیست اسکی مختلف و ویژگی‌هایی نظیر آب‌گرم، وجود امامزاده، برخورداری از آب‌وهوای مطلوب در طول سال و دسترسی آسان باعث شده است که این پیست به نسبت دیگر پیست‌ها شناخته‌شده‌تر باشد. آبعلی دارای 1تله کابین، 5تله اسکی بشقابی، یک تله سی‌یژ و 3تله‌اسکی چکشی است. پیست اسکی آبعلی به‌دلیل دسترسی راحت‌تر به نسبت دیگر پیست‌های اسکی معمولا شلوغ‌تر است.
موقعیت: این پیست در 75کیلومتری شرق شهر تهران و در منطقه‌ای به همین نام در جاده هراز قرار گرفته است. ارتفاع بالاترین نقطه آن از سطح دریا 2650متر و پایین‌ترین نقطه آن 2400متر است.


بین‌المللی و همه‌چی تمام 
پیست اسکی دیزین

یکی از معتبرترین پیست‌های اسکی در خاورمیانه، پیست اسکیت دیزین است. اینجا نخستین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به‌خود گرفت. رسمیت این پیست وابسته به امکانات ویژه و خاص است که شامل نکات فنی مانند شیب مسیر، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی است. برخلاف بعضی از پیست‌ها، استفاده از برد اسکی در دیزین مجاز است و همین مسئله باعث می‌شود تا افراد بیشتری توجهشان به این پیست جلب شود. ناگفته نماند فعالیت مجموعه دیزین به فصل زمستان محدود نمی‌شود. در سال 1372با نظر فدراسیون جهانی اسکی و همکاری متخصصان این رشته، کلنگ احداث پیست اسکی روی چمن در این منطقه زده شد و در تابستان ورزش اسکی روی چمن در این پیست توسط علاقه‌مندان صورت می‌گیرد. اگر اسکی‌سوار حرفه‌ای هستید و دوست دارید فضایی شاد را برای اسکی تجربه کنید این پیست مناسب‌ترین است. 4تله‌کابین، 2تله سی‌یژ، 9تله‌اسکی بشقابی و یک‌ تله‌اسکی چکشی در آن نصب شده است. امکانات رفاهی این پیست بنا به توسعه وسعت منطقه شامل 2هتل، 19کلبه و 6رستوران است. مدت زمان فصل اسکی در پیست‌ها که بیشترین زمان را برای اسکی‌بازان در ایران فراهم آورده از اوایل آذرماه تا اواسط اردیبهشت‌ماه است.
موقعیت پیست: دیزین در شمال کوه‌های تهران و به فاصله 123کیلومتر از مسیر جاده چالوس و 71کیلومتر از مسیر شمشک واقع شده است. ارتفاع پایین‌ترین نقطه از سطح دریا 2650متر و بلندترین نقطه آن 3600متر است.


 تفریح روی یخ تا پاسی از شب
پیست اسکی بین‌المللی شمشک

پیست اسکی شمشک برای نخستین‌بار در سال 1337مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بعد از پیست اسکی دیزین در شهریور 1375 با تغییرات در شیب، مسیر پیست آن از طرف فدراسیون جهانی، عنوان بین‌المللی به‌خود گرفت. طول فصل اسکی در شمشک از اوایل آذر تا اواسط فروردین‌ماه متغیر است. شمشک در فصل تابستان محل بسیار خوبی برای تفریح و ورزش است. هوای مطلوب این منطقه و همچنین نزدیکی آن به شهر بزرگ تهران باعث جلب توجه بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی شده است. در ضمن، هنگام فصل زمستان پیست اسکی شمشک با وجود نورافکن‌های زردرنگ محیطی جذاب و دیدنی را فراهم آورده تا اسکی‌بازان بتوانند تا پاسی از شب نیز به اسکی‌کردن بپردازند. این پیست شامل 2تله سی‌یژ، 3تله‌اسکی بشقابی و 2تله اسکی چکشی است. امکانات رفاهی این پیست شامل 2هتل و 4رستوران است که در فصل زمستان پذیرای ورزشکاران و طبیعت‌دوستان است.
موقعیت: این پیست در 57کیلومتری شمال‌شرقی تهران در روستای شمشک قرار گرفته است. ارتفاع بالاترین نقطه این پیست از سطح دریا 3050متر و پایین‌ترین نقطه این پیست از سطح دریا 2550است.


چی با خودمان ببریم؟
اگر فقط برای بازی و تفریح به پیست اسکیت می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم  فقط لباس گرم بپوشید، اما اگر تصمیم دارید که ساعتی هم روی یخ‌ها اسکیت‌سواری کنید حتما با خودتان لوازم و تجهیزات این رشته را به همراه داشته باشید. مهم‌ترین و اصلی‌ترین وسیله برای اسکیت، کفش مناسب است. در کف کفش‌های اسکیت روی یخ تیغه نازک فولادی قرار دارد تا از اصطکاک بین فرد و سطحی که روی آن قرار دارد بکاهد. شاید اگر نخستین بار این نوع کفش را ببینید با خود بگویید که چقدر راه‌رفتن و حفظ تعادل با این کفش‌ها سخت است. اما نگران نباشید این کفش‌های اسکیت به‌خوبی وزن بدن را به زمین انتقال می‌دهند و ایستادن و شروع کردن به اسکیت را حتی برای افراد مبتدی راحت می‌کنند. اسکیت روی یخ، علاوه بر کفش مناسب نیازمند لباس سبک و مناسب است تا اسکیت‌باز بتواند به‌راحتی حرکات دلخواه خود را انجام دهد. این ورزش نیازی به استفاده از کلاه ایمنی ندارد اما چنانچه شخص از افتادن می‌ترسد، می‌تواند با پوشیدن کلاه یا اسنوبوردینگ، بیشتر از خود مراقبت کند. البته شما می‌توانید یک جفت اسکیت روی یخ و کلاه مخصوص را از پیست ورزشی کرایه کنید، اما پیشاپیش باید از عملکرد صحیح آن و درست‌بودنشان اطمینان حاصل کنید. برای این کار می‌توانید از افرادی که در پیست کار می‌‌کنند، کمک بگیرید.





نزدیک، در دسترس و دنج
پیست اسکی بین‌المللی توچال

اسکی‌بازان و کوهنوردان تهران که در فصل زمستان از دیدن قله پربرف توچال لذت می‌بردند همیشه این آرزو را داشتند که بتوانند در نزدیک‌ترین محل به تهران ورزش کنند. این آرزو توسط چندین کوهنورد و اسکی‌باز علاقه‌مند در سال 1355به حقیقت پیوست. در این سال با تاسیس تله‌کابین و راه‌اندازی آن تا قله 3944متری توچال، این امکان فراهم شد که بتوان در هر زمان به فاصله تنها 5کیلومتر از میدان تجریش در کوه‌های شمال تهران به اسکی کردن پرداخت. پیست اسکی توچال قرار بود یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی جهان شود اما به‌دلیل مشکلات و متوقف‌شدن پروژه‌ها در زمان جنگ تحمیلی تنها 2پیست آن که یکی در ارتفاع 2935متری و دیگری در قله توچال قرار دارد به بهره‌برداری رسید که هم‌اکنون تنها پیست اسکی قله قابل استفاده است. هم‌اکنون ایستگاه 7 تله‌کابین توچال با وجود 2تله سی‌یژ و یک تله‌اسکی در فصل زمستان از اواسط آبان تا اواسط خرداد‌ماه پذیرای ورزشکاران است. یک هتل و 2رستوران از امکانات رفاهی این مکان تفریحی است. این پیست نیز از سوی فدراسیون جهانی عنوان بین‌المللی به‌خود گرفته و تا به حال چندین دوره مسابقه بین‌المللی اسنوبرد با حضور قهرمانان جهان و المپیک در آن برگزار شده است. پیست اسکی توچال فضای جالبی دارد، میان 2دره، به دور از هرگونه شلوغی، شاید بتوان آن را دنج‌ترین پیست اسکی نامید؛ دنج‌ترین و پرطرفدار‌ترین. گذراندن یک شب در هتل این پیست تجربه‌ای جالب است که باید دست‌کم یک‌بار لذت آن را چشید. شب هنگام، وقتی چراغ‌های سراسر محوطه را روشن می‌کنند نمایی جالب پدید می‌آید. البته ماندن در هتل پیست اسکی توچال مزیت دیگری هم دارد و آن این است که شما را از صف‌های طولانی برای سوار شدن به تله‌کابین بی‌نیاز می‌کند.
موقعیت: برای رفتن به پیست توچال فقط کافی ‌است تا خود را به ولنجک و تله‌کابین توچال و ایستگاه7 برسانید. پیست اسکی توچال با ارتفاع 3هزار و ۹۶۲ متری پنجمین پیست اسکی مرتفع دنیاست.


جدید و مجهز
پیست اسکی بین‌المللی دربندسر

پیست اسکی بین‌المللی دربندسر جدیدترین پیست اسکی تهران است که در سال 1361با همکاری پیشکسوتان و علاقه‌مندان به ورزش اسکی در قالب یک شرکت خصوصی راه‌اندازی شد و طول فصل اسکی در دربندسر از اواسط آذر تا اواخر فروردین‌ماه است که در این زمان تعداد زیادی از علاقه‌مندان به ورزش اسکی در این پیست حضور دارند. از آنجا که منطقه رودبار‌قصران از آب‌وهوای متنوع و دارای طبیعت زیبا و منحصر به‌فردی برخوردار است، دره‌ای به نام تلتنگه در شمال دربندسر قرار دارد که هرساله در تیرماه می‌توان در آن به اسکی پرداخت. 
مسابقات اسکی برگزار شده در این فصل ازجمله موارد تداوم علاقه به این ورزش است. ناگفته نماند پیست اسکی دربندسر یکی از مجهزترین پیست‌های اسکی کشور و تنها پیست اسکی دارای دستگاه برف‌ساز است. در این پیست پس از کسب عنوان بین‌المللی توسط فدراسیون جهانی، چندین دوره مسابقات لیگ بین‌المللی با حضور اسکی‌بازان صاحب‌نام جهان از سال 1387برگزار شده است. کسانی که مایل هستند تا فضایی جدید‌تر را برای اسکی و تفریحات مفرح زمستانی تجربه کنند، شاید بد نباشد که این بار سری به پیست اسکی دربندسر بزنند. دستگاه‌های بالابر آن شامل 2تله سی یژ و 3تله‌اسکی، ازجمله امکانات این پیست است.
موقعیت: پیست اسکی دربندسر در 60کیلومتری شمال‌شرقی تهران در روستای دربندسر قرار دارد. ارتفاع پایین‌ترین نقطه آن از سطح دریا 2600متر و بلندترین نقطه آن 3050متر است.


جاذبه‌گردشگری شهر کرج
پیست اسکی خور

ساخت پیست اسکی خور به پیش از سال ۱۳۵۷بازمی‌گردد که پس از دوران جنگ ایران و عراق، مجددا راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۸۸ با تغییر در شیوه مدیریت و تفویض اختیارات مربوطه، آغاز به‌کار کرد. دارای 2مسیر ۱۸۵۰متری و ۳۵۰‌متری است و گنجایش روزانه ۱۳۰۰اسکی‌باز را دارد. پیست اسکی خور هم‌اکنون در طول هفته برای استفاده همگانی آماده است. امکانات بالابری این پیست یک تله‌اسکی‌ بشقابی است. این پیست یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کرج به شمار می‌آید که در فصل زمستان می‌تواند پذیرای شما و خانواده‌تان باشد و لحظاتی شاد را برایتان رقم زند. برای رسیدن به این پیست اسکی در 23کیلومتری جاده کرج-چالوس، پیش از ورودی تاسیسات سدامیرکبیر باید مسیر را از راه فرعی به سمت خاور پی‌گرفت و از روستاهای ارنگه و روستای جی گذر کرد.
موقعیت: پیست اسکی خور با بلندای ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰متر از سطح دریا، در استان البرز و در نزدیکی سد امیرکبیر (سد کرج)، در کنار روستای تاریخی خور جای دارد.



اسکیت روی یخ
مهم‌ترین نکته در مورد اسکیت روی یخ این است که شما می‌توانید در هر سنی که باشید، آن را یاد بگیرید. اسکیت روی یخ ورزشی هوازی است که باعث تقویت تعادل، هماهنگی و به مرور زمان سبب تقویت عضلات پا، افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل و استقامت می‌شود. این ورزش علاوه بر اینکه برای سلامتی مفید است، بسیار هیجان‌انگیز است. چنانچه در سطح مبتدی قرار دارید و مایل به یادگیری اسکیت روی یخ هستید، می‌توانید از پیست‌های عمومی اسکیت روی یخ استفاده کنید. اما درصورتی که به‌دنبال یک کار حرفه‌ای‌تر هستید، باید به مجموعه‌های ورزشی مراجعه کنید. 

اسکیت‌سواری در دل شهر 
اسکیت روی یخ هم یک ورزش زمستانی دیگر است. اگر به‌دنبال مکانی مهیج برای اسکیت روی یخ هستید، اما به هر دلیلی شرایط خارج شدن از شهر را ندارید ما به شما پیست یخ‌های مصنوعی را معرفی می‌کنیم؛ جایی که گرچه در دامنه‌های کوهپایه‌های یخی نیست، اما پیست یخی آن شبیه‌سازی‌ شده است. یکی از این پیست‌ها داخل مجموعه تفریحی -تجاری ایران‌مال است و در مدت زمان کوتاهی که افتتاح شده مورد توجه بسیاری از جوانان و نوجوانان که شیفته‌ اسکیت هستند قرار گرفته است. علاقه‌مندان این تفریح دوست‌داشتنی در پیست یخ چنان به تفریح و بازی مشغول می‌شوند که متوجه گذر زمان نخواهند شد  و با انجام حرکات مختلف شادی را برای خود به ارمغان خواهند آورد. 4هزار مترمربع پیست مطابق با استانداردهای جهانی و با امکاناتی نظیر هاکی روی یخ، کارتینگ و جایگاه وی‌آی‌پی از دیگر خدمات این مجموعه است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید