• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 3 دی 1398
کد مطلب : 91111
+
-

استدلال‌های غلط درباره FATF

سخنگوی دولت: با این استراتژی که آب از سر گذشت، نمی‌شود کشور را اداره کرد! چه معنا دارد که برخی می‌گویند حالا که تحریم داریم این هم رویش!

دولت
استدلال‌های غلط درباره FATF


علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته با ابراز بی‌اطلاعی از تکلیف دولت درخصوص وضعیت الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو به همشهری گفت: من همین امروز (دیروزدوشنبه) به نقل از یکی از اعضای مجمع شنیدم که لایحه پالرمو از دستور مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده و نظر شورای نگهبان درباره آن نافذ است. هرچه هم تلاش کردم تا منبع اصلی این خبر و کم و کیف آن را به‌دست بیاورم موفق نشدم. اشاره ربیعی به صحبت‌های اخیر محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بلامانع بودن اجرای لایحه پالرموست. اگر پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو منتفی باشد، در این حالت بررسی لایحه CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تغییری در صورت کلی مسئله که خروج دائمی ایران از فهرست سیاه FATF است ایجاد نخواهد کرد. پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو می‌تواند امیدها نسبت به تأیید نهایی لایحه CFT در مجمع را نیز زنده نگه دارد.
لایحه پالرمو مهرماه سال گذشته با اصرار نمایندگان مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و سکوت یکساله مجمع درخصوص این لایحه باعث شد تا مطابق آیین‌نامه داخلی به‌نظر شورای نگهبان درخصوص لایحه استناد شود. شورای نگهبان بیش از یک سال پیش با لایحه پالرمو موافقت کرده بود ولی ایرادات تشکیلات نوپای هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام باعث شد تا اجرای لایحه معلق بماند.
علی ربیعی با اشاره به معطل ماندن لوایح پالرمو و CFT (الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) تأکید کرد: دولت معتقد است تصویب این لوایح به نفع کشور است. با این استراتژی که آب از سر گذشت، چه یک وجب چه صد وجب نمی‌شود کشور را اداره کرد و استراتژی بسیار غلطی است. چه معنا دارد که برخی می‌گویند حالا که تحریم داریم این هم رویش؟ این نه برای مردم قابل‌قبول است و نه منطقی دارد. اینها ابعاد جدیدی از محدودیت برای ایرانی‌ها ایجاد می‌کند. ابهام برخی‌ها نسبت به اینکه قبول کردن لوایح منجر به این خواهد شد که مثلا شما حقوق و مبارزه گروه‌های انقلابی را در اینجا نادیده می‌گیرید غلط است. ما هم مبارزه ایشان را قبول داریم ولی اعتقاد نداریم که منجر به چنین چیزی خواهد شد.
ربیعی افزود: روس‌ها و چینی‌ها هم به این لوایح پیوسته‌اند. تمام متخصصان امنیتی ما می‌گویند تحفظ‌های ما در این خصوص به اندازه‌ای است که نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد. من چیزهای عمده‌ای که شنیدم روی آن بحث می‌کنند در اینگونه موارد است که به‌نظر می‌رسد با تغییراتش قابل رفع بود و ما نباید خودمان تحریم جدیدی به تحریم‌هایمان اضافه کنیم. این درخواست دولت است ولی هر تصمیمی که شورای نگهبان و مجمع بگیرد دولت از قانون تبعیت خواهد کرد و احترام خواهد گذاشت. ما کماکان معتقدیم که منفعت ملی ما و منافع آینده ایران ما در این است که خارج نشویم، کمااینکه ما به مریدا (کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد مصوب سال87 مجمع) هم وارد شدیم که به‌هیچ‌وجه چیزی که ما در آنجا تصویب کردیم کمتر از این لوایح نبود.


خروج ما دست اسرائیل است!

سخنگوی دولت در بازدید از خبرگزاری برنا نیز ابعاد گسترده‌تری از تبعات نپیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT را تشریح کرده بود. او گفته بود: «یکی از مهم‌ترین مواردی که در رابطه با FATF بیان می‌کنند این است که می‌گویند ما فعالیت‌های انقلابی‌مان لو می‌رود. حتی یک زمانی به‌طور افراطی و به دروغ می‌گفتند یعنی قاسم سلیمانی را تحویل بدهیم! این تفکر غلطی است. یعنی چه؟! «قاسم» هویت ایرانی ماست. چه بحث‌های بچگانه‌ای را مطرح می‌کنند. مگر روس‌ها که پذیرفتند، فعالیت‌های بین‌المللی ندارند یا چینی‌ها و حزب‌الله که بخشی از دولت لبنان است و همگی FATF را اجرایی می‌کنند.» ربیعی گفته است: «این مسائل به اعتقاد من مطرح نیست و کارهایمان انسان‌دوستانه است. فکر می‌کنم این استدلال‌های تکنیکی که انجام می‌دهند، باید بالاتر و در بحث فلسفی‌تر مورد بررسی قرار بگیرد. امیدی ندارم و به‌شخصه تصوری ندارم که درباره FATF بتوانیم به نتیجه برسیم. شاید این دیدگاه وجود داشته باشد که ما مسکوت می‌گذاریم و تصویب نمی‌کنیم و در لیست‌ سیاه هم قرار نمی‌گیریم و یک مهلت دیگر می‌گیریم. چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کنند اما اگر در لیست سیاه رفتیم چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر ایران بخواهد از لیست سیاه بیرون بیاید، باید اسرائیل رأی بدهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید