• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 90987
+
-

خودروهای فرسوده؛ متهم تازه آلودگی هوا

رئیس سازمان استاندارد: خودروهای فرسوده باوجود مصرف سوخت استاندارد، آلودگی بالایی ایجاد می‌کنند

خودروهای فرسوده؛ متهم تازه آلودگی هوا

شدت آلودگی هوا، به‌ویژه در کلانشهرها به یکی از جدی‌ترین مسائل این روزهای کشور تبدیل شده و بازار متهم‌تراشی برای آن داغ است. در این میان متولیان امر مطابق هر سال در صدد یافتن پاسخی تازه برای پرسش‌های قدیمی هستند و همچنان رد پای منشأ آلودگی هوا را در بنزین و گازوئیل می‌جویند؛ اما به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، کیفیت سوخت توزیعی در کشور مشکلی ندارد؛ با این توضیح که خودروهای فرسوده باوجود مصرف همین سوخت استاندارد، آلودگی بالایی ایجاد می‌کنند.
به گزارش همشهری، در سال‌های گذشته سوخت بی‌کیفیت سهم قابل‌توجهی در کاهش کیفیت هوا داشته؛ اما سختگیری‌های سازمان محیط‌زیست و فشار افکار عمومی باعث شده فعلا کیفیت سوخت توزیعی در اغلب مناطق درگیر آلودگی از استاندارد قابل‌قبولی برخوردار باشد. این ادعا را حتی چندین‌بار سازمان ملی استاندارد نیز تأیید کرده؛ اما همچنان در بخش عمده مباحث مربوط به آلودگی هوا به‌جای پرداختن به ریشه مسئله، به نقد کیفیت سوخت بسنده می‌شود، درحالی‌که در شهر تهران، سهم وسایل نقلیه از ذرات معلق در هوا  حدود 80 درصد می‌رسد که بخش عمده آن ناشی از فعالیت خودروهای سواری، اتوبوس و کامیون‌های فرسوده است. با این حساب، حتی اگر کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهر تهران پایین باشد، باز هم 80درصد ذرات معلق در فضا که فعلا به معضل اصلی شهر تبدیل شده به منبعی غیراز خودروها مربوط است.

بنزین مشکلی ندارد
با داغ‌شدن موضوع بنزین‌های آلوده، دیروز رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد: براساس آزمایش‌های انجام‌شده، بنزین تولیدی از نظر شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها، که می‌توانند روی آلودگی هوا تأثیرگذار باشند، هیچ مشکلی ندارد. به گفته نیره پیروزبخت، آزمایش‌های سازمان استاندارد در همه شهرهای کشور و در 2فصل گرم و سرد سال انجام می‌شود و پایش کیفیت سوخت مستمر است. طبق اعلام او، فعلا ۸۰درصد جمعیت ایران تحت پوشش توزیع بنزین استاندارد یورو۴ قرار دارند و تا سال 1400کل بنزین توزیعی در کشور مشمول این استاندارد خواهد بود. پیروزبخت از برنامه‌ریزی برای ارتقای استاندارد بنزین توزیعی به یورو۵ نیز خبر داده اما اعلام کرده با این کار، بهبود شاخص‌های آلایندگی هوا چندان محسوس نخواهد بود زیرا در جریان تولید بنزین یورو4، میزان گوگرد آن حداقل به یک‌ششم کاهش یافته و به 50پی‌پی‌ام رسیده اما در یورو5 این شاخص به 20 تا 30پی‌پی‌ام خواهد رسید.

4درصد نازل‌ها کم‌فروشی می‌کنند
یکی از مهم‌ترین مسائلی که در نشست خبری رئیس سازمان استاندارد مطرح شد، اثبات کم‌فروشی 4درصد از نازل‌های مورد بررسی در ماه‌های اخیر بوده است. پیروزبخت می‌گوید: در جریان بررسی نازل‌ها در جایگاه‌های سوخت کشور، در آبان‌ماه ۲۱۵مورد از ۵هزار و ۱۰۰نازل، در آذرماه ۱۶۳مورد از ۴هزار و ۹۷۸نازل و در هفته گذشته ۳۵مورد از هزار نازل مورد بازرسی، کم‌فروشی داشته‌اند. طبق این آمار، از مجموع نازل‌های مورد بررسی از سوی سازمان استاندارد در آبان‌ماه 4.2درصد، در آذرماه 3.3درصد و در هفته گذشته 3.5درصد از نازل‌های مورد بررسی، به‌دلیل وجود هوا در نازل، سوخت کمتری به مردم تحویل داده‌اند. ماجرای کم‌فروشی بنزین در پمپ‌بنزین‌ها و مخلوط‌بودن هوا با بنزین یکی از دغدغه‌های همیشگی صاحبان خودرو بوده که تاکنون مرجعی رسما آن را تأیید نمی‌کرد.

توقف تولید خودروهای غیراستاندارد
طبق اعلام قبلی سازمان استاندارد، تا اواسط سال آینده تولید 4مدل خودروی پرتیراژ داخلی شامل پژو405 بنزینی و 3نوع پراید111، 131 و 132 متوقف خواهد شد. معاون سازمان ملی استاندارد ایران تأکید کرد توقف تولید این خودروها حتمی است و با همکاری ناجا، شماره‌گذاری پژو405 از ابتدای تیرماه 99 و 3مدل پراید از ابتدای مردادماه سال آینده شماره‌گذاری نخواهد شد. وحید مرندی‌مقدم در نشست خبری دیروز با اشاره به افزایش تعداد استانداردهای اجباری تولید خودرو از ۵۵مورد به ۸۵مورد در سال‌های اخیر، گفت: در سال۹۶ رعایت کل ۸۵استاندارد برای خودروهای وارداتی اعمال شد و برای تولیدات داخلی نیز طبق توافق با وزارت صنعت و خودروسازان، مقرر شده این استانداردها در 3مرحله دی۹۶، دی‌۹۷ و دی98 اجرا شود.

   ذرت‌های آلوده؛ معطل در گمرک

رئیس سازمان ملی استاندارد، درباره ماجرای ورود ذرت‌های آلوده به کشور گفت: ذرت‌های آلوده همچنان در گمرک مانده‌اند و باید امحا شوند. پیروزبخت افزود: تاکنون خریداری از خارج از کشور برای این ذرت‌ها پیدا نشده، ضمن اینکه قرار است این ذرت‌ها امحا شوند و مراحل انجام این کار در حال بررسی است. او تأکید کرد: به‌هیچ‌وجه امکان ندارد این ذرت‌ها وارد کشور شود و سازمان استاندارد هم در واحدهای تولیدی و هم در بازار کنترل‌هایی را انجام می‌دهد.

   2 مورد کشف کیک‌های آلوده

رئیس سازمان ملی استاندارد درباره ماجرای کیک‌های آلوده به قرص‌های دارویی گفت: نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد هیچ هدفی جز تشویش اذهان عمومی و ناامنی در صنایع غذایی، در این موضوع وجود نداشته است. پیروزبخت با بیان اینکه پس از انتشار اخبار مربوط به کیک‌های آلوده، بررسی‌ها و نمونه‌برداری‌هایی در سطح بازار کل کشور صورت گرفت، افزود: از زمان انتشار خبر تاکنون 2هزار و 360مورد بازرسی در این زمینه انجام و مشخص شده ممکن نیست این قرص‌ها در فرایند تولید، داخل کیک‌ها قرار داده شده باشند. به گفته او در جریان بازرسی‌ها، 2مورد وجود کیک‌های آلوده در بوفه مدارس در زنجان و گنبدکاووس مشاهده و مستندات آن برای پیگیری به دستگاه‌های ذیربط ارسال شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید