مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از وسایل نقلیه فرسوده بهعنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران نام برد و با اعلام اینکه ناوگان فرسوده از سهم عمدهای در آلودگی هوای تهران برخوردار است، گفت: بهعنوان مثال، یک خودروی سواری فرسوده 26برابر یک خودروی نو، یک موتورسیکلت فرسوده 12برابر یک موتورسیکلت نو و یک کامیون فرسوده 50برابر یک کامیون نو آلایندگی دارند و بنابراین، یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش آلودگی هوای تهران، از رده خارجشدن وسایل نقلیه فرسوده و نوسازی آنهاست.
به گزارش همشهری، سیدمحمدمهدی میرزاییقمی با اشاره به اینکه برای اجرای فرایند از رده خارجشدن خودروهای فرسوده، به ارزشمندسازی گواهیهای اسقاط این خودروها نیاز است تا از این طریق در بازار، جذابیت مناسبی برای مراجعه دارندگان وسایل نقلیه فرسوده به مراکز اسقاط فراهم شود، افزود: یکی از راههای ارزشمندسازی این گواهیها، الزام تولیدکنندگان وسایل نقلیه به ارائه گواهی اسقاط برای شمارهگذاری تولیداتشان است. او با بیان اینکه این مهم در ماده۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تعیین شده و تمامی تولیدکنندگان وسایل نقلیه میبایست به ازای شمارهگذاری هر ۴ محصول، یک گواهی اسقاط ارائه کنند، گفت: بیتردید، این مهم کمک زیادی به روانسازی چرخه از رده خارجشدن وسایل نقلیه فرسوده خواهد کرد اما با لایحه پیشنهادی جدید دولت، این الزام عملا حذف خواهد شد.
فرآیند اسقاط با تصویب یکلایحه متوقف میماند
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه به موجب این لایحه، خودروسازان و موتورسیکلتسازان میتوانند بنا به تشخیص وزارت صمت، درصورت عدمارائه گواهی اسقاط، بهمیزان یکدرصد از قیمت وسیله نقلیه به صندوق ملی محیطزیست واریز کرده و مجوز شمارهگذاری دریافت کنند، افزود: «البته در لایحه پیشنهادی دولت این اتفاق درصورت بروز اختلال ناشی از نبود میزان کافی گواهی اسقاط قابل انجام خواهد بود که بعدا این پیشنهاد بهصورت پرداخت 1.5درصد از قیمت وسیله نقلیه به صندوق وزارت صمت تغییر یافت. اما از آنجا که تشخیص این اختلال بر عهده وزارت صمت گذاشته شده است، میتوان پیشبینی کرد که غالبا پرداخت وجه به جای ارائه گواهی اسقاط در دستور کار قرار خواهد گرفت.»
به اعتقاد میرزایی قمی، برای ارائه تسهیلات در جهت نوسازی ناوگان فرسوده از منابع دیگری نیز میتوان بهرهبرد؛ چراکه آلودگی هوا از بُعد سلامت اجتماعی خسارات فراوانی را بهدنبال دارد که رقم این خسارات را برای تهران بانک جهانی، 2میلیارد و 600میلیون دلار و وزارت بهداشت 2میلیارد و 300میلیون دلار برآورد کردهاند و همین خسارات اقتصادی آلودگی هوا، میتواند لزوم تأمین منابع لازم را برای اجرای طرحهای کاهش آلودگی هوا تضمین کند.
موتور و کامیون فرسوده چقدر خسارت دارند؟
براساس محاسبات صورتگرفته از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا، حدود خسارت ناشی از آلایندگی یک موتورسیکلت فرسوده و کامیون فرسوده دیزلی برای شهر تهران و فواید نوسازی آنها برآورد شده است. نکته محاسبات انجام شده، اینجاست که با نوسازی وسایل نقلیه، علاوه بر جلوگیری از خسارتها، صرفههای اقتصادی قابلتوجهی نیز بهدست میآید.
یکشنبه 15 آبان 1401
کد مطلب :
176167
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/MjjO3
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved