• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 28 آذر 1398
کد مطلب : 90727
+
-

ایدرو یا ایمیدرو؛ خواستگاران جدید هپکو

شرکت هپکو تا 10روز آینده به یکی از سازمان‌های صنعتی و معدنی زیرمجموعه وزارت صنعت واگذار خواهد شد

خصوصی‌ سازی
ایدرو یا ایمیدرو؛ خواستگاران جدید هپکو


یک هفته بعد از حضور معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه بررسی مشکلات صنایع اراک و صدور ۴دستور برای نجات و تعیین تکلیف شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو)، دیروز جلسه‌ای با حضور نمایندگان شورای اسلامی کار هپکو در سازمان خصوصی‌سازی برگزار و برای حل موقت مشکلات کارگران این غول صنعتی بحران‌زده تصمیم‌هایی گرفته شد.
به‌گزارش همشهری، یکی از مسائل مطرح شده در جلسه دیروز، موضوع واگذاری هپکو به خریدار جدید بود که اتفاقا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در جلسه هفته گذشته، وزیر صنعت و رئیس سازمان خصوصی‌سازی را مکلف کرده بود در نهایت تا دو هفته تکلیف آن را روشن کنند. طبق اعلام منابع آگاه، در جلسه دیروز نمایندگان هپکو و رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام شد که شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو)، تا 10روز آینده به یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت صنعت، یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) یا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) واگذار خواهد شد. در این میان، ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مدیرعامل هپکو نیز اعلام کرده به نمایندگی از سهامدار قبلی وارد هیأت مدیره شده و اینک با بازگشت سهام هپکو به سازمان خصوصی‌سازی، دیگر مسئولیتی ندارد و از این به بعد، جمشید غلامی که در مجمع عمومی هپکو مورخ 18آبان‌ماه به‌عنوان مدیرعامل این شرکت تعیین شده بود، سکان مدیریت هپکو را در اختیار خواهد گرفت. البته اگر فرایند واگذاری هپکو به ایدرو یا ایمیدرو موفقیت‌آمیز باشد، تا چند‌ماه دیگر دوباره شرکت هپکو باید با برگزاری مجمع عادی به‌صورت فوق‌العاده، اعضای هیأت مدیره را تغییر دهد و مدیرعامل جدیدی برای هدایت این شرکت معرفی کند.

پرداخت حقوق کارگران هپکو
یکی از مسائل موردبحث در جلسه دیروز سازمان خصوصی‌سازی، نگرانی کارگران هپکو از واریز حقوق معوق و سردرگمی کارگران در شرف بازنشستگی نسبت به تسویه‌حساب با شرکت و دریافت حقوق و مزایای پایان کار بود. در این زمینه طبق توافق مسئولان سازمان خصوصی‌سازی با اعضای شورای اسلامی کار هپکو، مقرر شد حقوق معوقه آبان‌ماه کارگران این شرکت تا پایان‌ماه جاری به‌حساب آنها واریز شود و حقوق آذرماه کارگران نیز حداکثر تا 15دی‌ماه کارسازی شود. همچنین در این نشست، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی با قبول پیشنهاد شورای اسلامی هپکو مبنی بر اهدای بن شب یلدا به کارگران، با اهدای 350هزار تومان بن به کارگران نیز موافقت کرده‌اند. ضمن اینکه فهرست کارکنان در شرف بازنشستگی هپکو نیز به تأیید سازمان خصوصی‌سازی رسیده و برای تأمین اعتبار به سازمان برنامه‌وبودجه ارسال شده که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

وام هپکو به‌حساب خصوصی‌سازی
قبلا در جلسات ویژه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مقرر شده بود بانک ملی تسهیلات 50میلیارد تومانی برای تأمین سرمایه در گردش و حل مشکلات مالی به شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) بپردازد که تاکنون 15میلیارد از این تسهیلات پرداخت و صرف هزینه‌های جاری شرکت شده ؛ اما پرداخت مابقی این تسهیلات همچنان با مشکل مواجه بود تا اینکه معاون اول رئیس‌جمهور، هفته گذشته در جلسه بررسی مشکلات صنایع اراک دستور داد سریعا مشکلات مربوطه برطرف و 35میلیارد تومان باقی‌مانده این تسهیلات به شرکت هپکو پرداخت شود. در جلسه دیروز سازمان خصوصی‌سازی و اعضای شورای اسلامی کار هپکو نیز این موضوع موردبحث قرار گرفت و مقرر شد سازمان خصوصی‌سازی ضمانت‌نامه‌های موردنیاز برای دریافت این وام را تأمین کند و مبلغ موردبحث سریعا به‌حساب شرکت واریز شود.


واگذاری هپکو حسابرسی می‌شود

طبق اعلام منابع آگاه، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در جلسه دیروز اعلام کردند ظرف 10روز آینده، حسابرسی مسائل مالی شرکت هپکو از بدو واگذاری آن به بخش خصوصی تاکنون توسط سازمان خصوصی‌سازی آغاز می‌شود و در این میان سهام هپکو در معدن مس طارم که قبلا شایعاتی درباره فروش آن مطرح شده بود، ضمن باقی ماندن در مالکیت هپکو، توسط تیم حسابرسی ویژه بررسی خواهد شد. بررسی‌های قبلی همشهری درباره نحوه خرید سهام معدن مس طارم برای شرکت بحران‌زده هپکو نشان می‌دهد در دوره نخست واگذاری هپکو، مدیریت وقت برای خرید اقساطی 50درصد از سهام این معدن، 50درصد باقی‌مانده آن را به‌صورت نقد برای هپکو خریداری می‌کند و به همین دلیل بخش قابل‌توجهی از دارایی و نقدینگی هپکو برای خرید معدنی که هنوز به بهره‌برداری نرسیده از شرکت خارج می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :