• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90266
+
-

مرتضی الویری ابقا شد

انتخابات سال سوم پنجمین دوره شورای‌عالی استان‌ها در بیست‌وششمین اجلاس عمومی این شورا برگزار شد

مرتضی الویری ابقا شد

محمود مولایی_خبرنگار

مرتضی الویری در سال سوم پنجمین دوره شورای‌عالی استان‌ها برای بار سوم به‌عنوان رئیس شورا انتخاب شد. در انتخابات ریاست شورای‌عالی استان‌ها الویری، نماینده تهران و علیرضا احمدی، نماینده قم حضور داشتند که در نهایت مرتضی الویری با کسب 40رأی از 70رأی در جایگاه ریاست این شورا ابقا شد. همچنین عبدالرزاق موسوی، نماینده استان فارس با کسب ۴۱رأی از ۶۸رأی توانست برای دومین سال متوالی به جایگاه نایب‌رئیسی شورای‌عالی استان‌ها دست یابد.
در عین حال، جلیل جعفری (نماینده زنجان)، مهرداد امینی‌زاده (خراسان جنوبی)، علیرضا ایزدی (خراسان شمالی)، صاحب شریفی (مازندران)، عزیز سارانی (سیستان و بلوچستان) و علی‌محمد اله‌یاری (خراسان رضوی) به‌عنوان منشیان هیأت‌رئیسه شورای‌عالی استان‌ها در سال سوم دوره پنجم انتخاب شدند. البته پس از برگزاری انتخابات، تنها جلیل جعفری با کسب 47رأی از 69رأی توانست به‌عنوان منشی اول پیروز شود و دیگر نامزدها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را کسب کنند. ازاین‌رو انتخابات برای تعیین 5منشی دیگر هیأت‌رئیسه در دور دوم با حضور 10نامزدی که بیشترین رأی را در دور اول کسب کرده بودند، برگزار شد. همچنین مهدی عبدالرزاقی، نماینده قزوین با کسب ۴۲رأی از ۷۰رأی توانست به جایگاه سخنگویی شورای‌عالی استان‌ها دست یابد.
این انتخابات در بیست‌وششمین اجلاس عمومی شورای‌عالی استان‌ها رخ داد و الویری در جریان برگزاری این اجلاس گفت:‌ «اصلاح قیمت بنزین و حامل‌های انرژی براساس اصول اولیه اقتصادی، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که به رشد اقتصاد ملی و بسط عدالت اجتماعی می‌انجامد. آمار موجود که از سوی مسئولان ارائه شده، نشان می‌دهد که افزایش قیمت حامل‌های سوخت و انرژی توانسته منجر به صرفه‌جویی و کاهش مصرف سوخت شود.» به‌گفته او، با اجرای این طرح، متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور، بیش از 19درصد کاهش یافته است. همچنین در تهران، تردد روزانه خودروی تک‌سرنشین، 200هزار خودرو کاهش یافته است. در این بازه زمانی، مطالعات نشان می‌دهد بیش از 6درصد استفاده از مترو در شهر تهران افزایش داشته است.

باید مسیر تولید هموار شود
یک روز قبل از برگزاری انتخابات شورای‌عالی استان‌ها، نشست هم‌اندیشی شورای‌عالی استان‌ها با حضور یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت «رونق تولید» برگزار شد. رئیس شورای‌عالی استان‌ها در ابتدای جلسه گفت: «باید به این نکته اشاره کنم که شرایط امروز کشور ما به واسطه تحریم‌های یکجانبه و سنگین آمریکا شرایط خاصی است. ما در مدیریت شهری و کلان باید تلاش کنیم تا ظرفیت‌های بالقوه موجود را به سمت بالفعل شدن سوق دهیم.» 
پس از آن، علی آقامحمدی گفت: «ما در دوره قبل منابع مالی خوبی داشتیم، اما در این دوره شرایط بسیار فرق کرده است، با تحریم‌های گسترده‌ای که اجرا شده حدود ۴۰میلیارد دلار از درآمد ارزی ما کم شده است. آنها رشد منفی را به کشور تحمیل کردند، امروز همه اذعان دارند که در سال۹۹ به رشد مثبت ۲درصدی خواهیم رسید و باید گفت اقدام‌های گسترده‌ای در این باب انجام شده است. در ‌ماه آینده خودرو از تحریم خارج می‌شود و به بیش از ۴هزار تولید خودرو خواهیم رسید که در گذشته این چنین نبود.» رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: «راه ما این است که وابستگی را از دست دهیم، سازمان صمت گزارشی را به اقتصاد مقاومتی ارائه کرد که در آن پتانسیل صادراتی تا ۱۰۰میلیارد دلار می‌رسد. صادرات به کشور‌های همسایه دوبرابر می‌شود و برنامه اقدام و عمل این است که این اتفاق بیفتد و در دیدار رهبری با فعالان اقتصادی ۲۵۰۰فعال اقتصادی حاضر شدند و ۵۰۰ نفر آنها به دفتر رهبری آمدند و گزارش ریز ارائه کردند.» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: «اگر بخواهم خلاصه حرف تولید‌کنندگان را بیان کنم این بود که بخش اول ما می‌توانیم و بخش دیگر این بود که مدیران جلوی کار را نگیرند. باید برای تولید مساعدت شود و باید گفت تولید گدا نیست که دست دراز کند، بلکه ما باید مسیر تولید را هموار کنیم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید