• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 آبان 1401
کد مطلب : 175783
+
-

پایان لرزه‌ها در وزارت صمت

فاطمی‌امین ابقا شد

ترمز تغییرات کابینه در سال1401برخلاف گمانه‌زنی‌ها خیلی زود در هماهنگی مجلس یازدهم با دولت سیزدهم کشیده شد. آتش تند تابستانی نمایندگان برای جمع‌آوری امضاهای استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت به همان سرعت و تیزی در پاییز به سردی نشست. اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان در جلسه علنی سه‌شنبه 10آبان خود در نهایت رأی به ابقای فاطمی‌امین بر مسند وزارت دادند. این تصمیم مجلس حواشی ماه‌ها و سال‌های اخیر بر سر تفکیک وزارت صمت و زمزمه مکرر جابه‌جایی‌ها در این وزارتخانه را نیز به‌کلی پاک کرد. اتفاق دیروز مجلس حداقل تا مدت‌ها زلزله‌های مدیریتی و تغییر ساختاری را از کانون این وزارتخانه دور می‌کند.
خردادماه امسال کناره‌گیری حجت‌الله عبدالملکی از وزارت کار گمانه‌زنی‌های پرقوتی را نسبت به وقوع برخی تغییرات در تیم اقتصادی کابینه سیدابراهیم رئیسی ایجاد کرد. احتمال این تغییرات از طرف نمایندگان و حتی خود دولت به‌صورت همزمان داده می‌شد. شرایط ویژه سیاسی و اقتصادی کشور طی ماه‌های اخیر ظاهرا تأثیر اصلی را در کناره‌گیری دولت و مجلس از فرض این ضرورت داشته است. استیضاح فاطمی‌امین یک‌بار با وساطت مستقیم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در تیرماه امسال منتفی شده بود.
فاطمی‌امین با توجه به توصیه‌های عمومی و رسانه‌ای روزهای اخیر در رد استیضاح، کار سختی برای عبور کردن از آزمون روز سه‌شنبه مجلسی‌ها نداشت. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اگرچه به‌علت حضور نخست‌وزیر ارمنستان در تهران به مجلس نرفت، اما در نامه‌ای خطاب به نمایندگان تلاش به علاج واقعه قبل از وقوع کرد. او به مجلس نوشت: «انتظار دارم نمایندگان با آرای خویش امکان ادامه خدمت آقای فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را به‌عنوان یک مدیر پاکدست، پرکار و تحولی فراهم کنند.»
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این نامه با قدردانی از همراهی نمایندگان مردم در مجلس با دولت مردمی و تأکید بر ‌شأن، جایگاه و اختیارات قانونی مجلس، گفت: با توجه به اقدامات مثبت دوره یک‌ساله و برنامه تحولی پیش‌بینی شده از سوی وزیر محترم در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت، انتظار دارم نمایندگان با آرای خویش امکان ادامه خدمت این مدیر پاکدست، پرکار و تحولی را فراهم کنند تا ان‌شاءالله با برخورداری از این حمایت و اعتماد و بهره‌گیری از دیدگاه‌های تخصصی و نقدهای سازنده نمایندگان به‌ویژه درخواست‌کنندگان استیضاح، با روحیه مضاعف بهبود و ارتقای این وزارتخانه مهم و اثرگذار را پیگیری کنند.
برخی تغییرات در پرنقدترین حوزه وزارتی فاطمی‌امین بی‌تأثیر در اغماض نمایندگان نسبت به او نبود. تامین و عرضه خودرو با افزایش تولید و ازسرگیری واردات خودرو از شرایط بحرانی و وخیم ماه‌های اخیر خود فاصله گرفته است. دولت معتقد است بخش خودرو سهم اصلی را در رشد اقتصادی صنعتی ماه‌های اخیر کشور ایفا کرده است. اصلاحات ایجاد همزمان به‌معنای تحقق نسبی دستور 8ماده‌ای اسفندماه سال گذشته سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برای بهبود وضعیت خودرو در کشور هم تفسیر می‌شد و همین استدلالات کافی بود تا نمایندگان از موضع قبلی خودشان در استیضاح وزیر صمت عقب‌نشینی کنند.

استدلال موافقان و مخالفان
جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس و نماینده استیضاح‌کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان سخنران مخالف در جلسه گفت: مگر در جلسه سران قوا قول ندادید که اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهید و در جهت کاهش قیمت قدم برمی‌دارید؟ ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست‌نیافتنی کرده‌ایم و اگر افزایش قیمت‌ها دهن‌کجی به مردم نیست، پس چیست؟
حسن نوروزی، نماینده استیضاح‌کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: آقای فاطمی‌امین، جوانی متدین و سکاندار فعلی وزارت صنعت است، اما در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است. آقای فاطمی‌امین شما 8ماه قبل در رابطه با موضوع خودرو قول دادید که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن واگذار کنید و فرمودید 2ماه دیگر این کار را انجام خواهم داد، اما از آن مدت 8 ماه گذشته که این کار را انجام نداده‌اید. چرا دروغ گفتید؟ می‌گفتید یک سال دیگر این واگذاری را انجام می‌دهم؛ نه 2ماه.
مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از مخالفان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه گفت: اقتدار مجلس به این است که درست انتخاب و به کلیات نگاه کند و ایرادهای جزئی هم باید پیگیری و حل شود. خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش زیادی از عملکردش کمی است؛ اینکه مشکلات در تولید وجود دارد، درست است، اما باید رشد نسبت به قبل را مشاهده کنیم و سپس ارزیابی کنیم؛ نه اینکه بخواهیم ایده‌آل‌ها را ارزیابی کنیم.
محمدرضا رضایی‌کوچی، عضو کمیسیون عمران و از مخالفان استیضاح نیز با بیان اینکه تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال گذشته شروع شده، گفت: قطعاً برای به نتیجه رسیدن این تحولات، همدل و همراه ارکان نظام با تیم یکدست اقتصادی در دولت هستیم و ان‌شاءالله کابینه بتواند منسجم‌ترین مشکلات اقتصادی را حل کند. در 4سال دوم دولت قبل حداقل 5 وزیر در وزارت صنعت را تجربه کردیم و این وزارتخانه دچار بی‌ثباتی شده بود. روزی‌که آقای فاطمی‌امین این وزارتخانه‌ را تحویل گرفت، شرایط سختی بر این وزارتخانه حاکم بود و این روزهای سختی را در دولت قبل تجربه کرده بود.
فاطمی‌امین پس از قرائت نامه رئیس‌جمهور، دفاعیات خود را مطرح کرد و در نهایت طرح استیضاحش به رأی نمایندگان گذاشته شد که با 84رأی موافق و 182رأی مخالف و 6رأی ممتنع و 2باطله از مجموع 274نماینده با استیضاح وزیر «صمت» مخالفت شد و فاطمی‌امین وزیر ماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید