• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 21 آذر 1398
کد مطلب : 90114
+
-

پیشنهادهای دوست داشتنی آخر هفته

عاشقان آلن دلون
  سریال پلیسی فرانک ریوا

وقتی نام آلن دلون می‌آید، یاد چه چیزی می‌افتید؟ خیلی از سن‌و‌سال‌دارها خاطرات خوشی با این بازیگر خوش‌چهره فرانسوی دارند؛ از بازی‌های درخشانی که داشته و از آن دوبله درخشان صدایش و... . اصلا زمانی باب شده بود که می‌گفتند طرف آلن دلونی حرف می‌زند. خب این روزها شبکه پنجم سیما در حال پخش سریالی است که این چهره در آن بازی کرده. این سریال پلیسی، هر شب ساعت11 از این شبکه پخش می‌شود و البته اگر خواب بودید، بازپخش آن را هم فردا می‌توانید تماشا کنید. فقط اینکه شرمنده شما هستیم و روزهای پنجشنبه و جمعه نمی‌توانید آن را تماشا کنید و باید شنبه تا چهارشنبه روی آن حساب باز کنید. این سریال محصول 2003 فرانسه است. ماجرای آن هم، داستان فرانک ریواست که یک نیروی پلیس مخفی فرانسوی محسوب می‌شود. این پلیس‌مخفی، 25سالی در تبعید زندگی کرده است. حالا هم به شهر خودش برگشته تا رئیس پلیس این منطقه بشود. حالا بازگشت او و تقابلش با نیروهای سابق و... باعث می‌شود تا سریال با تعلیق خوبی به 
پیش برود.

پایان‌های آقا‌مسعودی
  فیلم زندانی‌ها

البته این فیلم در اسفند97 بود که اکران شد. اما این روزها به شبکه نمایش خانگی وارد شده و می‌توانید آن را تهیه کنید. به هر حال برای تماشای یک اثر کمدی در یک آخر هفته خانوادگی، می‌توانید روی این گزینه هم حساب کنید. این فیلم را مسعود ده‌نمکی نویسندگی و کارگردانی کرده و هدایت هاشمی، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، برزو ارجمند، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی‌زاده و امیر نوری از بازیگران شناخته‌شده آن محسوب می‌شوند. فیلم، داستان دانشجویی است که رشته الهیات می‌خواند. او پایان‌نامه‌ای دارد و برای این پایان‌نامه، ناچار می‌شود 2زندانی را با قرار وثیقه آزاد کند اما این زندانی‌ها دنبال هدف خودشان، که همانا پیدا کردن یک گنج باشد، هستند. در نهایت نیز داستان فیلم به پیش می‌رود تا رویکرد همیشگی فیلم‌های ده‌نمکی اتفاق بیفتد؛ غلبه معنویات بر مادیات و پایان‌های خوش و عبرت‌آموز. زمان این فیلم صد‌و‌یک‌دقیقه است و می‌توانید از سوپرمارکت‌ها یا جاهایی که آثار سینمای نمایش خانگی قابل‌تهیه است، آن را تهیه 
کنید.

شکم‌گردی جنوب شرقی
  غذاهای محلی سیستان‌و‌بلوچستان

سیستان‌و‌بلوچستان علاوه بر ساحل خاص و کویرهای ریز و درشت و دیگر جاذبه‌هایش، غذاهای خوشمزه‌ای هم دارد. شاید بارها به این خطه سفر کرده باشید، اما حواستان به این غذاها نبوده باشد. گوشت، خرما و... از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده غذاهای محلی این منطقه محسوب می‌شوند. از جمله این غذاهای محلی می‌توان به چنگال، دوغ پا، اوجیزک، لنجو و... اشاره کرد. کشک زرد زابلی یا کشک سیستانی نیز از دیگر غذاهای محلی این خطه است که غالبا به وقت صبحانه و البته در روزهای سرد نیمه‌دوم سال مصرف می‌شود. این غذا، غذای سنگینی هم محسوب می‌شود. این غذا نوعی فراورده ماست و غلات محسوب می‌شود و فواید زیادی هم دارد. اوجیزک هم آبگوشت محلی سیستان است که در آن خبری از گوشت نیست که شباهتی هم به اشکنه دارد. ادویه مخصوص این آبگوشت را هم آچار می‌نامند که ترکیبی از پیاز، آرد گندم و زردچوبه است. چنگال نیز نوعی شیرینی است که توسط بومیان این استان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته در کنار دوغ. چنگال از آرد، خرما و روغن حیوانی تشکیل می‌شود. غذاهای دیگری هم در این خطه تجربه خواهید کرد، مانند تنورچه، دود پتی و... .

جگربازار
  جگرکی‌های پایتخت

پیش از این، جگرکی‌های مقیم میدان بهمن یا همان کشتارگاه سابق را معرفی کرده بودیم. البته جگرکی‌های معروف تهران، صرفا به این راسته خلاصه نمی‌شوند؛ در چهار گوشه تهران نیز جگرکی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای یک شکم‌گردی خاص، حساب جدایی روی آنها باز کنید. البته در این مورد روایت‌های مختلفی وجود دارد. بعضی‌ها معتقدند که جگرکی‌های معروف تهران دیگر آن کیفیت گذشته را ندارند و نمی‌شود روی آنها حساب باز کرد، هرچند گروهی دیگر معتقدند که این‌جوری هم نیست و می‌شود هنوز هم جگرکی خوب پیدا کرد. به هر حال، ما سنجش کیفیت را بر عهده خودتان می‌گذاریم، چون در این فرصت کوتاه و مجال اندک، واقعا نمی‌شود در این‌باره صحبت کرد. به هر حال برای صرف دل، جگر، قلوه، روده و... می‌توانید به گزینه‌های بهارنارنج در اکباتان، جگرکی صد‌و‌ده در یوسف‌آباد، گل‌ها در تهرانسر، توچال در خیابان دولت، شبزدگان در بلوار اندرزگو و سعادت‌آباد، جگرکی رفقا در جنت‌آباد، دادمان و... فکر کنید. البته همانطور که عرض کردیم، سنجه نهایی را بر عهده خودتان می‌گذاریم که ترکیبی از پرسنل حرفه‌ای و خوش‌برخورد و کیفیت خوب و قیمت مناسب باشد.

شادی شبانه کودکان
  سرزمین عجایب

گاهی وقت‌ها لازم است که دست بچه‌ها را بگیرید و آنها را به یک شب‌گردی خوب و خوش و خرم ببرید. در این صورت و در این سرمای زمستانی و آخر پاییزی، بهتر است که به مجموعه‌های مستقر در مراکز بزرگ فکر کنید؛ جایی مثل سرزمین عجایب مرکز خرید تیراژه واقع در غرب تهران. این سرزمین عجایب، در اشرفی اصفهانی، حوالی همت واقع شده. تا نیمه‌شب هم کار می‌کند و می‌توانید حسابی از آن بهره‌مند شوید. هم می‌توانید بچه‌ها را سرگرم کنید و حسابی خوش بگذرانند، هم خودتان درگیر خرید و گشت‌و‌گذار بشوید. ضمن اینکه اگر هم گرسنه شدید، از امکانات غذایی، رستوران‌ها، فست‌فودها و... هم استفاده کنید. مرکز خرید تیراژه در غرب تهران، کلا 5طبقه دارد که سرزمین عجایب آن، در طبقه دومش واقع شده. این بخش دارای بیش از 140دستگاه بازی جایزه‌ای و تیکیتی، چرخشی، حرکتی و چنگکی است که شامل دستگاه‌هایی چون ماشین کوبنده، موتور کوبنده، سفینه گردان، قطار، چرخ و فلک، سفر دریایی، سفر هوایی، رانندگی کوچولوها، ماشین فرفره، بالون پرنده، مینی‌بولینگ، تیراندازی لیزری، تیراندازی با کلت و سیمیالتورها، ایرهاکی دربی، سه‌گا، رالی، سرزمین ماجراجویان، قصر بادی و دنیای خردسالان می‌شود.

پیاده‌روی در شب
  پارک نیاوران

برای پیاده‌روی‌های شبانه انفرادی و جمعی و خانوادگی، بوستان نیاوران می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این بوستان، آب‌نماهای بزرگی هم دارد که در مجموع، بیش از 3هزار مترمربع مساحت دارند. پاییزهای این پارک هم به‌شدت دیدنی است. این بوستان دریاچه‌ای هم در دل خودش دارد که داخل آن، ماهی، مرغابی و لاک‌پشت هم پیدا می‌شود. تنوع گیاهی این بوستان بالاست و همین می‌تواند یک پیاده‌روی خوب و شبانگاهی را برای شما به ارمغان بیاورد. این بوستان در میدان باهنر، جنب کاخ نیاوران واقع شده. حالا اگر زودتر رفتید، می‌توانید سری به مجموعه نیاوران هم بزنید. اگر هم نرسیدید که همان شب‌گردی و پیاده‌روی شبانه در این بوستان را تجربه کنید، خودش یک کار بزرگ خواهد بود. محوطه‌سازی اتفاق افتاده در این بوستان، شرایطی را پیش روی شما فراهم می‌کند که بتوانید به پیک‌نیک خانوادگی، پیاده‌روی، عکاسی، بازی کودکان و دورهمی‌های دوستانه هم فکر کنید. البته برای جای پارک، کمی دچار مشکل خواهید شد. خوبی پارک نیاوران این است که در جای خوبی قرار گرفته و البته نزدیکی زیادی هم به اماکنی چون مجموعه نیاوران، تجریش، امامزاده‌صالح(ع)‌،بازار تجریش و... دارد؛ به هر حال خوش بگذرد.



یک بازی دونفره

بردگیم جایپور

پیش از این آموخته‌ایم که بازی‌های بردگیمی، به بازی‌های رومیزی گفته می‌شود که از ساده تا پیچیده نوسان دارند. پیچیده‌ترین این بازی‌ها، انواع کارتی و استراتژیک آنها هستند. این‌بار می‌خواهیم بردگیم جایپور را معرفی کنیم. این بازی، دونفره حساب شده و در 3راند برگزار می‌شود و می‌تواند نیم‌ساعتی شما را مشغول و سرگرم نگه دارد. جزو بازی‌های تاکتیکی هم محسوب می‌شود و یاد گرفتن آن نیز ساده است. به واقع شما باید از رویکرد جمع‌آوری استفاده کنید و مانع جمع‌آوری رقیب‌تان شوید تا در نهایت به سکه‌های بیشتر برسید. در هر راندی اگر برنده شوید، یک سکه خاص جایزه می‌گیرید. در پایان 3راند، هر کسی بیشتر از این سکه‌های خاص داشته باشد، برنده خواهد بود. این بازی البته کاملا ایرانی نبوده و دقیقا از روی دست نوع خارجی‌اش ساخته شده. ولی انصافا کیفیت خوبی داشته و به خوبی می‌تواند شما را سرگرم کند؛ خاصه اگر زوج باشید و آخر هفته‌ها، درگیر سفر و شهرگردی نشوید. این بازی شامل کارت‌ها و سکه‌هایی است که انواع طلا، نقره، چرم، ادویه، شتر و پاندای مخفی را شامل می‌شود. این بازی، جزو بهترین بردگیم‌های دونفره محسوب می‌شود.




آرامش در بزرگراه

بوستان مادران

سال‌هاست که تهران، شهربانوها و مراکز مختص زنان را به‌خودش دیده تا بانوان بتوانند فارغ از هرگونه مشکلی، در این اماکن، از امکانات ورزشی و شهری استفاده کنند. یکی از این مراکز بسیار خاص و دوست‌داشتنی، بوستان مادران است. این بوستان، نخستین مجموعه ورزشی- تفریحی مختص زنان است که با دیوارهای بلند محافظت شده تا هیچ‌گونه دیدی به داخل پارک وجود نداشته باشد. ورود مردان به بوستان نیز ممنوع است. این بوستان در سال84 ساختش شروع شد. گونه‌های گیاهی این بوستان در نوع خود منحصر‌به‌فرد بوده و همچنین در گوشه‌ای از این بوستان، کلینیک گل‌و‌گیاه هم طراحی شده تا علاقه‌مندان به این حوزه، بتوانند از آنها بهره‌مند شوند. این بوستان 38نوع گونه گیاهی داشته و از جذابیت‌های دیگر آن، جوی‌های آب جاری در گوشه و کنارش محسوب می‌شود. این بوستان 20هکتاری، آلاچیق و رختکن و دیگر امکانات مورد نیاز مراجعان را دارد و هرگونه عکسبرداری و فیلمبرداری در آن ممنوع است. کافی‌شاپ، رستوران، کتابخانه و... از دیگر داشته‌های این بوستان است. این بوستان در تقاطع بزرگراه رسالت و حقانی واقع شده.




سفر به اعماق

نوش‌آباد کاشان

یکی از جاذبه‌های همیشگی کاشان را باید شهر نوش‌آباد یا همان شهر زیرزمینی بدانیم. این شهر، نامش را منتسب به انوشیروان ساسانی می‌دانند؛ ابتدا هم اسمش انوش‌آباد بود که بعدها الف آن حذف شد و به همین اسم امروزی باقی ماند. این شهر در واقع اقامتگاه انوشیروان بوده؛ هنگامی که قصد می‌کرده بین ری و اصفهان تردد کند. ری هم که جزو شهرهای بزرگ ایران باستان و دنیای آن روزها بوده. در دوران گذشته، کویرنشین‌ها در همین شهرهای زیرزمینی، سرداب، پایاب، حوضخانه و... می‌ساختند تا از گرما و خشکسالی در امان باشند. این شهر زیرزمینی اوایل دهه80 کشف و کاوش‌ها در آن شروع شد. هنوز هم هر از چندی، کشف‌هایی در آن صورت می‌گیرد. این شهر دالان‌هایی اصلی داشته تا کویرنشینان را از قتل و غارت و جنگ محافظت کند و این راه‌ها هم مخفی بوده‌اند. امروزه مسیر این شهر زیرزمینی از آب‌انباری که برای آن تعبیه کرده بودند و قدمتی 500ساله دارد، باز شده. این آب‌انبار گنبدی دو بادگیره است. تصور کنید وقتی هوا روی زمین 50درجه است، هوای داخل آب‌انبار بدون هیچ وسیله اضافه‌ای،10‌درجه خواهد بود.




جادوی جنگل و ساحل

پارک جنگلی سی‌سنگان

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی شمال کشور را بدون شک باید پارک سی‌سنگان بدانیم. این پارک در 35کیلومتری نوشهر واقع شده و از یک‌ سو به جنگل و از دیگر سو به دریا راه دارد. جنگل‌های هیرکانی، کوه‌های البرز و دریا، باعث شده تا مثلثی بی‌نظیر از طبیعت بکر شمال کشور پیش‌روی شما گشوده شود. همین امر باعث شده تا همه‌ساله، گردشگران زیادی به این ناحیه سفر کنند. این پارک طبیعی بزرگ، در سال1344 شمسی و به مساحت602‌کیلومترمربع ایجاد شد. اولش نیت ایجادکنندگان، حفظ و نگهداری گونه‌های نادر طبیعی و جانوری بود. بعدها امکانات رفاهی هم به آن اضافه شد تا جنبه گردشگری هم به‌خودش بگیرد. این پارک را مهم‌ترین ذخیره‌گاه شمشاد ایران و خاورمیانه می‌دانند. بلوط‌های این منطقه که گاه ارتفاعی بیش از 10متر دارند، از دیگر جاذبه‌های طبیعی آن است. اینجا را مشهورترین پارک جنگلی- ساحلی مازندران و همچنین مهم‌ترین پارک طبیعت‌گردی ایران می‌دانند. این پارک طبیعت‌گردی امکاناتی چون 13سرویس بهداشتی، آبخوری، آلاچیق، محوطه پیک‌نیک، پلاژ بانوان و آقایان، پیست اسب‌سواری، زمین ورزشی ساحلی، موج‌سواری، جت‌اسکی، قایق‌سواری، پیست اسکیت، باغ‌وحش، فروشگاه، کافی‌شاپ، رستوران، سفره‌خانه و... دارد.




در دامنه‌های کرکس

مرق کاشان

قبلا هم گفته بودیم که کاشان دیدنی‌های زیادی دارد، اما گاهی دیدنی‌های باستانی و حتی برخی از روستاهای آن، روی باقی جذابیت‌هایی که این منطقه و شهرستان داشته و دارد سایه می‌افکند. یکی از این دیدنی‌ها را باید روستای مرق این منطقه بدانیم. این روستا، نزدیک 40کیلومتری شمال کاشان قرار‌دارد و در دامنه کوه‌های کرکس واقع شده. خیلی هم نزدیک به استان قم است و به همین دلیل است که بخشی از زمین‌ها و باغ‌های آن را اهالی قم خریداری کرده‌اند تا برای گشت‌و‌گذار و طبیعت‌گردی، سری به آنجا بزنند. اگر به تصاویر این روستا نگاه کنید، می‌بینید که در فضایی دره‌مانند جا‌خوش کرده و البته یک گنبد مخروطی هم در روستا به چشم می‌خورد که آرامگاه افضل‌الدین مرقی کاشانی معروف به باباافضل است. این روستا، بسیار خوش‌آب‌وهواست و از مقاصد گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. روستا لبریز از باغ‌های گردو، بادام، میوه و... است و اهالی روستا بیشتر درگیر باغبانی، کشاورزی و دامداری هستند. گلستان‌های گل‌محمدی این روستا نیز بهارهای دلنشینی را تقدیم گردشگران می‌کند. پاییزهای این روستا هم تماشایی است.




این پیست بین‌المللی
 پیست اسکی بین‌المللی دربندسر

حالا که از هفته بعد، زمستان به‌صورت رسمی و تقویمی هم شروع می‌شود، بد نیست به ورزش‌های زمستانی توجه و علاقه بیشتری نشان بدهیم، اینطور نیست؟ یکی از این ورزش‌ها اسکی است که البته پیش از این، در این رابطه اقدام به معرفی 3،2تا پیست اسکی کردیم. اما همه پیست‌های اسکی موجود در تهران و ایران همین3، 2 مورد نیستند. یکی از پیست‌های اسکی مجهز تهران را، باید پیست دربندسر بدانیم که در سال 61، با همکاری گروهی از پیشکسوتان و علاقه‌مندان به اسکی و در قالب یک شرکت خصوصی راه‌اندازی شد. این پیست، در 60کیلومتری شمال‌شرقی پایتخت و در منطقه دربندسر واقع شده. دستگاه‌های بالابر آن نیز، 2تله‌سیژ و 3تله‌اسکی و یک کابین است. پایین‌ترین نقطه این پیست 2600متر و بالاترین نقطه‌اش نیز 3600متر از سطح دنیا ارتفاع دارد. فصل اسکی در این پیست را از اواسط آذر تا اواخر فروردین تعیین کرده‌اند؛ چرا که پیستی طبیعی محسوب می‌شود. البته در شمال این منطقه تنگه‌ای به نام تل‌تنگه وجود دارد که به واسطه سرمای طبیعی، حتی می‌تواند تیرماه هم میزبان اسکی‌بازان باشد. این پیست، حتی پیست اسکی شب هم دارد که زیر نور مصنوعی، می‌تواند میزبان علاقه‌مندان باشد.


مانور در بوستان
پیست اسکیت آب‌وآتش

بچه‌ها و حتی بزرگسالان زیادی وجود دارند که در سطح شهر، اسکیت‌بازی می‌کنند. کفش مخصوصی می‌گیرند و در جای مناسبی که غالبا بوستان‌ها باشند، شروع به بازی و تمرین می‌کنند. اسکیت‌بازی یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحاتی است که می‌توانید داشته باشید؛ در همین شهر خودمان و حتی در همان کوچه و بوستان نزدیک به‌خودتان. یکی از بهترین پیست‌های اسکیت تهران را باید پیست اسکیت بوستان آب‌و‌آتش بدانیم. اصلا همین که به این بوستان بروید، می‌بینید که کلی اسکیت‌سوار نوجوان و جوان دارند از لابه‌لای جمعیت این‌طرف و آن طرف می‌روند. این پیست را کاملا مدرن و استاندارد ساخته‌اند و برای آموزش مقدمات این رشته ورزشی مهیج، جای خوبی به‌نظر می‌رسد. یادتان باشد که روزهای اول زیادی زمین خواهید خورد. بهتر است در جایی باشید که ایمنی لازم را داشته باشد. موانع استاندارد برای مانورها و تمرین‌های حرفه‌ای هم در این پیست وجود دارد که حرفه‌ای‌ها و نیمه‌حرفه‌ای‌ها می‌توانند نهایت استفاده را از آنها ببرند. این پیست اسکیت، در بوستان آب‌و‌آتش، واقع در چهارراه جهان کودک، ابتدای حقانی، خیابان شهیدی قرار دارد.



فراتر از کسب‌و‌کار
  کتاب «نه برای لقمه‌ای نان»

ظاهرا بیشتر از اینکه سیستم مدیریتی غربی‌ها شبیه ما باشد، این سیستم مدیریتی شرقی‌هاست که حسابی به ما نزدیک است؛ به همین دلیل کتاب‌هایی که در این حوزه نشر یافته‌اند، بیشتر به ما می‌خورد و قابلیت مطالعه دارد. یکی از این کتاب‌های خواندنی که سال‌هاست ترجمه شده و در بازار وجود دارد و هر از چندی نیز با ترجمه‌ها و توسط انتشاراتی‌های جدید به بازار عرضه می‌شود، «نه برای لقمه‌ای نان» است. این کتاب را فردی به اسم ماتسوشیتا نوشته که از کارآفرینان بزرگ ژاپنی بوده و بهتر است او را با برند پاناسونیک به یاد بیاورید. از اسم کتاب مشخص است که قرار نیست کتابی درباره کسب‌و‌کار صرف مطالعه کنیم. این کتاب در واقع، نگاهی انسانی به صنعت و کارآفرینی دارد و توجه به نیروها و منابع انسانی در آن، موج می‌زند. این کتاب ماحصل 94سال عمر بابرکت این شخص بوده و چون خود او با شرایطی نه‌چندان جالب کارش را شروع کرده و در فقر مطلق زندگی می‌کرده، کاملا می‌توانید با گفته‌هایش احساس نزدیکی کنید. او روی انگیزه‌بخشی به نیروها تأکید خاصی داشت و نگاه ابزاری به نیروها نداشت.



پلیسی بخوان
  رمان «زن‌کش»
  استیفن کینگ

می‌دانیم که برای آخر هفته شما، مطالعه یک رمان جنایی و پلیسی شاید چندان جالب نباشد اما ژانر جنایی نیز برای خودش، علاقه‌مندان زیادی دارد. به همین دلیل است که این همه آثار مرتبط با این حوزه، چاپ و روانه بازار می‌شود. به همین نسبت، قصد داریم کتابی را که به تازگی ترجمه و نشر یافته، معرفی کنیم. این کتاب «زن‌کش» نوشته استیفن کینگ، جنایی‌نویس بزرگ عصر ماست. این رمان را محمدعلی مهمان‌نوازان ترجمه و نشر مروارید نیز روانه بازار کرده است. ناشر می‌گوید که این رمان در حقیقت ترجمه‌ای از رمان «1922» این نویسنده است که با این نام، روانه بازار شده. این رمان در مقایسه با دیگر آثار این نویسنده، حجم کمتری دارد ولی هنوز هم توانایی‌های ادبی این نویسنده چیره‌دست جنایی را می‌توان در آن مشاهده کرد. پیش از این، فیلمی از روی کتاب نیز ساخته شده است. این کتاب با اعتراف به یک قتل آغاز می‌شود. مردی پس از گذشت سال‌ها، به قتل همسرش و نابودی جسد او اعتراف می‌کند. حالا هم قصد دارد چگونگی این اتفاق و اینکه چطور به اینجا رسیده را بیان کند.


روبه‌رو با دماغه‌ها
 نمایشگاه هوایی اتوبان کرج

بخشی از موزه‌ها، می‌توانند حالت سر باز داشته باشند و زیر آسمان خدا برگزار شوند؛ مثل موزه‌هایی که می‌توانند به هواپیماها و صنایع هوایی و حتی صنایع نظامی ربط داشته باشند. یکی از این موزه‌ها که به اسم نمایشگاه هوایی اتوبان کرج شناخته می‌شود، جایی است که در آنجا، می‌توانید انواع و اقسام هواپیماهای قدیمی را که روی زمین جا خوش کرده‌اند، مشاهده کنید. تماشای این هواپیماها و از این فاصله نزدیک، برای کودکان و نوجوانان و حتی دیگر اعضای خانواده، جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ چرا که همیشه عادت دارند این پرنده‌های آهنین را در آسمان یا فرودگاه‌ها تماشا کنند. طرح برپایی موزه نمایشگاه هواپیما و ابزار هوانوردی را وزارت دفاع در دهه60کلید زد؛ اتفاقی که با گردآوری هواپیماهای اولیه و مستعمل نیروی هوایی شکل گرفت. در این موزه هوایی، هم اطلاعاتی ریز و درشت درباره علوم پروازی، هم درباره اصول ساخت هواپیما خواهید آموخت. همچنین هواپیماهایی قدیمی چون داکوتا و ب-26و قطعات و موتورها به نمایش گذاشته شده‌اند. این موزه فیلم‌هایی هم با موضوع پرواز در اختیار دارد که برای مراجعه‌کنندگان به نمایش می‌گذارد.



نه به جنگ
موزه صلح تهران

قبلا درباره پارک شهر صحبت کرده‌ایم. در پارک شهر، البته امکانات دیگری هم وجود دارد. یکی از این امکانات، موزه صلح تهران است که به یک‌بار دیدنش می‌ارزد. این موزه، نزدیک به ضلع شمالی پارک واقع و توسط انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی ساخته شده. این موزه یکی از موزه‌های عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح جهان هم محسوب می‌شود. جالب اینکه هر از چندی نیز مهمانان خارجی، از جمله وزرا و نخبگان بین‌المللی، مهمان این موزه هستند و از آن بازدید می‌کنند. این موزه، علاوه بر اینکه اشیاء و تصاویری برای نشان دادن آثار خسارت‌بار اســتفـاده از ســلاح‌هـای شیمیایی دارد، جایی برای گفت‌وگو و برنامه‌های آموزشی و فرهنگسازی در این مورد هم محسوب می‌شود. اعضای این موزه به‌صورت افتخاری با آن فعالیت می‌کنند و حتی برخی از آنها خودشان از قربانیان سلاح‌های شیمیایی هستند. در این نمایشگاه، علاوه بر موضوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران، از موضوعات دیگری چون بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، جنگ‌های جهانی اول و دوم، کاربردهای سلاح‌های ممنوعه در جنگ‌ها از قبیل بمب‌های خوشه‌ای و... نیز استفاده شده است.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید