• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 21 آذر 1398
کد مطلب : 90116
+
-

گزارشی از پروازهای تفریحی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است

پرواز رویای شگفت انگیز

پرواز رویای شگفت انگیز

پرنیان سلطانی

این روزها ذهنیت بیشتر ما از پرواز در سوار شدن به هواپیما و رفتن به سفرهای داخلی و خارجی خلاصه شده است. درحالی‌که بیش از 100 سال پیش که برادران رایت نخستین هواپیمای قابل پرواز جهان را اختراع کردند، فکرشان فقط یک چیز بود؛ تحقق رؤیای پرواز انسان‌ها. واقعیت این است که ما آدم‌ها از گذشته‌های دور تا امروز همیشه دلمان می‌خواست پرواز را تجربه کنیم و از این حس متفاوت لذت ببریم. شاید به همین علت است که از چند سال پیش تا به امروز تب پروازهای تفریحی در کشورمان بالا گرفته تا یادمان بیاید پرواز علاوه بر اینکه راهی برای رسیدن سریع به مقصد است، راهی برای لذت بردن از حس زیبای پرواز هم هست. حالا چند سالی می‌شود که پرواز به مفهوم رویایی‌اش جای خود را در میان پروازهای مسافرتی و کاری باز کرده و اتفاقا طرفداران خاص خودش را هم پیدا کرده است. طرفدارانی که با سوار شدن به هواپیما و هلی‌کوپترهای تفریحی یا بالن، پاراسل و پاراگلایدر به‌دنبال تجربه لذتی می‌گردند که 116سال پیش اُرویل و ویلبر رایت تجربه کرده‌اند. در این شماره گزارشی از پروازهای جذاب و صدالبته گران تفریحی در کشورمان تهیه کرده‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

پرواز با هواپیماهای دونفره
هواپیماهای شخصی و فوق‌سبک این روزها به یکی از وسایل پرکاربرد پروازهای تفریحی تبدیل شده‌اند. این هواپیماها ظرفیت 2نفر را دارند که یکی از آنها خلبان است و دیگری مسافری است که قصد دارد با تمام وجود لذت پرواز را تجربه کند. نکته جالب توجه درباره پرواز تفریحی با هواپیماهای دونفره این است که در جایی که خلبان احساس کند مشکلی وجود ندارد، کنترل هواپیما را هم به مسافرش می‌دهد تا فرد علاوه بر لذت پرواز، تجربه منحصر به فردی هم در خلبانی کسب کند. البته که در سایت‌های فرودگاهی آموزشی و تفریحی، دوره‌های آموزشی خلبانی هم برگزار می‌شود و اگر کسی بخواهد می‌تواند با شرکت در این دوره‌ها برای خودش یک پا خلبان شود! این روزها این هواپیماهای فوق‌سبک خرید و فروش هم می‌شوند؛ یعنی نه‌تنها می‌توانید با حضور در فرودگاه‌های تفریحی کشور خودتان را میهمان چند دقیقه پرواز خاطره‌انگیز کنید، بلکه می‌توانید با یادگیری خلبانی از این هواپیماهای سبک به جای اتومبیل شخصی‌تان استفاده کنید و سفرهایتان را با این هواپیماهای کوچک بروید! هواپیماهای دونفره انواع مختلفی دارند که ساوانا، آلفا، وایروس، ایکاروس و... ازجمله آن‌هاست.

کجا برویم؟
پرواز با هواپیماهای دونفره تفریح خیلی خاصی به‌حساب می‌آید. برای همین فقط در برخی از سایت‌های پروازی امکان‌پذیر است. هم‌اکنون فرودگاه آزادی واقع در بزرگراه کرج ـ قزوین، نظرآباد، فرودگاه افلاک آسیا در کیلومتر 45جاده امام رضا، نرسیده به ایوانکی و سایت پروازی نمک‌آبرود در استان مازندران ازجمله فرودگاه‌هایی هستند که امکان این پرواز تفریحی را برای علاقه‌مندان به پرواز مهیا کرده‌اند.

محدودیت‌ها
سوار شدن به هواپیماهای تفریحی دونفره یک‌سری شرایط می‌خواهد؛ ازجمله اینکه فرد بیشتر از 10سال سن داشته باشد و وزنش از 120کیلوگرم کمتر باشد. ضمنا پرواز برای افرادی که مشکل تنفسی و ترس از ارتفاع دارند، مجاز نیست.

هزینه
یک راید پرواز تفریحی با هواپیماهای دونفره فوق‌سبک معمولا 15دقیقه است که این 15دقیقه در آسمان بودن 150تا 200هزار تومان هزینه در پی دارد. برخی از فرودگاه‌ها برای راید پروازی‌شان مدت زمان بیشتری درنظر می‌گیرند؛ پروازهای نیم‌ساعته هم وجود دارد که هزینه‌اش چیزی حدود 350تا 400هزار تومان می‌شود. هزینه این تجربه منحصر به فرد با سایت‌های تخفیف به کمتر از 100هزار تومان هم می‌رسد! البته این مبالغ پرواز در فرودگاه‌های تخصصی پروازهای تفریحی در تهران و اطراف آن است در شهرهای شمالی هزینه پرواز با هواپیماهای دونفره به 800هزار تومان هم می‌رسد. ضمنا افرادی که بخواهند این حس خوب را ماندگار کنند و از خودشان در آسمان فیلم داشته باشند، باید مبلغی بین 25تا 50هزار تومان اضافه‌تر پرداخت کنند.

از هلی‌کوپتر تا جایروکوپتر و جایروپلین
پروازهای تفریحی با انواع هلی‌کوپتر نسبت به هواپیماهای شخصی فراگیری بیشتری دارد. چون این وسیله پروازی نیاز به جای فرود آنچنانی ندارد و جز فرودگاه‌ها، در سایت‌های کوچک پروازی هم امکان فعالیت دارد. پروازهای تفریحی با هلی‌کوپترهای مختلفی انجام می‌شود که هلی‌کوپتر آلوئت، رابینسون، اکوریل، جایروکوپتر و جایروپلین ازجمله آنهاست. هلی‌کوپتر آلوئت یک هلی‌کوپتر معمولی است که جز خلبان، ظرفیت 5نفر را به‌عنوان مسافر دارد. اما جایروکوپتر و جایروپلین که تلفیقی از هلی‌کوپتر و هواپیما هستند، با داشتن 2کابین مجزا ظرفیت 2نفر را دارند که یکی از آنها خلبان است. معمولا خلبان‌هایی که برای پروازهای تفریحی اینچنینی انتخاب می‌شوند، خلبان‌های باتجربه‌ای هستند که بیش از 2500ساعت سابقه پرواز دارند تا به این ترتیب خیال مسافران از سفر پروازی هیجان‌انگیزشان راحت باشد. ضمنا یکی از کاربردهای متفاوت این پرواز تفریحی، برپایی هلی‌تورهاست که به علاقه‌مندان به پرواز این فرصت را می‌دهد تا با هلی‌کوپتر به شهرهای مورد نظرشان سفر کنند! درواقع افراد به‌ویژه زوج‌های جوانی که در تدارک ماه عسل هستند، می‌توانند به جای وسایل حمل‌ونقل مرسوم ازجمله هواپیما، قطار، اتوبوس و حتی اتومبیل شخصی، با هلی‌کوپتر به شهر‌ ماه عسل‌شان بروند و به این ترتیب پرواز اختصاصی تا ارتفاع 3هزار و 200متری زمین را تجربه کنند.



کجا برویم؟
جز فرودگاه افلاک آسیا در ایوانکی، پایگاه پروازی شرکت هلی‌کوپتری ایران در محدوده کردان واقع در اتوبان کرج- قزوین، باند گلایدر فرودگاه بین‌المللی جزیره کیش و مجموعه پروازی نمک‌آبرود واقع در کیلومتر 12چالوس به تنکابن جاهایی هستند که امکان پرواز با هلی‌کوپترهای تفریحی را فراهم کرده‌اند.

محدودیت‌ها
سوار شدن به هلی‌کوپترهای مختلف برای سفرهای تفریحی هم شرایط خاص خودش را دارد. حداقل 10سال سن و حداکثر 105کیلوگرم وزن ازجمله این شرایط به‌حساب می‌آید. ضمن اینکه همانطور که در مورد پرواز با هواپیما گفته شد، افراد دارای مشکلات قلبی و مشکلات تنفسی اجازه پرواز ندارند.

هزینه
بازه هزینه پرواز تفریحی با هلی‌کوپترهای مختلف خیلی خیلی گسترده است. به‌طوری که افراد برای یک پرواز 10تا 15دقیقه باید دست‌کم 350تا 400هزار تومان پرداخت کنند. هلی‌تورها هم که افراد را از شهری به شهر دیگر منتقل می‌کنند و گاهی حتی یکی‌دوساعت پرواز دارند، بسته به ساعتی که در آسمان هستند از 2میلیون تا 7میلیون تومان خرج روی دست علاقه‌مندان به این تفریح پروازی می‌گذارند. هزینه عکاسی و فیلمبرداری در آسمان هم به‌صورت جداگانه محاسبه می‌شود.


بالن‌سواری در قرن 21!

حدود 200سال پیش بالن تنها وسیله‌ای بود که راهی به آسمان‌ها پیدا می‌کرد. سبدهای کوچکی که یک تا چند نفر داخل آن می‌نشستند، بعد بالن دایره‌ای شکل بالای سرشان را با هوای گرم پر می‌کردند و راهی آسمان می‌شدند. بعدها که به مرور هواپیماها جای بالن‌ها را گرفتند، دیگر کمتر کسی از این وسیله برای پرواز استفاده می‌کند؛ مگر برای تفریح. و این موضوع به یکی از راه‌های جذب توریست در کشورهای مختلف تبدیل شده است. حالا سال‌های سال دورتر از زمان استفاده از بالن‌ها، امکان بالن‌سواری در کشور خودمان هم مهیا شده است و علاقه‌مندان به این تفریح پروازی می‌توانند بعد از دیدن آموزش‌های لازم، سوار بالن شده و به ابرها برسند. حالا بعضی از زوج‌های جوان عروسی‌شان را در بالن می‌گیرند، بعضی‌ها در این وسیله پرنده رنگارنگ جشن تولد برگزار می‌کنند و بعضی هم صرفا برای لذت بالن‌سواری قدم داخل سبدهای رنگی نخستین وسیله پرواز در جهان می‌گذارند. اینطور که برگزارکنندگان پروازهای تفریحی با بالن می‌گویند، بهترین زمان برای بالن‌سواری قبل از طلوع آفتاب است؛ چرا که به این ترتیب افراد بالا آمدن خورشید را از نزدیک‌ترین فاصله به آن می‌بینند و لذت می‌برند.

کجا برویم؟
هم‌اکنون تنها نقطه ایران که امکان بالن‌سواری در آن وجود دارد، آبسرد دماوند است؛ منطقه‌ای در فاصله 65کیلومتری تهران و 5کیلومتری جنوب جاده هراز که بین دو شهر دماوند و فیروزکوه قرار دارد. این سایت برخلاف سایت‌های پروازی هواپیما و هلی‌کوپتر، امکان استفاده خانوادگی از این تفریح پروازی را مهیا کرده است.

محدودیت‌ها
بالن‌ها معمولا 4یا 5نفر ظرفیت دارند که هر کدام از این افراد باید زیر 100کیلوگرم وزن داشته باشند. یعنی به ازای هر فردی که وزنش بیشتر از این عدد باشد، یکی از ظرفیت‌های بالن کم خواهد شد. حداقل سن سوار شدن به بالن هم 4سال است. ضمن اینکه افرادی که ترس از ارتفاع دارند یا با مشکلات قلبی و تنفسی دست به گریبانند، نباید بالن‌سواری کنند.

هزینه
بدون شک عنوان گران‌ترین پرواز تفریحی به بالن‌سواری می‌رسد. هزینه 45تا 60دقیقه پرواز با بالن برای هر نفر 750هزار تومان است. این در حالی است که اگر کسی بخواهد در بالن جشن تولد برگزار کند باید نفری 2میلیون و 900هزار تومان بپردازد و برای عروسی در بالن هزینه هر نفر 4میلیون و 500هزار تومان می‌شود! البته که این هزینه شامل صبحانه، پذیرایی، بیمه کامل، فیلمبرداری و برگشت با آفرود به محل اولیه است.


   کایت
یکی دیگر از تفریحات پروازی، کایت‌سواری است. این وسیله پروازی که بال‌هایی شبیه به بال پرندگان دارد، این امکان را به خلبان می‌دهد که به‌صورت آویزان زیر بال‌ها قرار بگیرد و پس از پرواز با پاهای خود روی زمین فرود بیاید. اما به‌تازگی کایت‌های موتورداری روی کار آمده‌اند که ظرفیت پرواز 2نفر را دارند و یکی از آنها در اختیار خلبان است. هم‌اکنون پروازهای تفریحی با کایت موتوردار در فرودگاه سپهر واقع در انتهای بزرگراه شهید بابایی و فروگاه افلاک آسیا در حوالی ایوانکی امکانپذیر است. 

12الی 15دقیقه 180,000 تا 300,000 تومان


   پاراگلایدر
هم‌اکنون پرطرفدارترین و دم دست‌ترین تفریح پروازی، پاراگلایدر است. به‌طوری که اگر کسی بخواهد این تفریح را تجربه کند، کافی است راهی شهرهای توریستی کشور به‌ویژه شهرهای شمالی شده یا به سایت پرواز شهید ناظری در شهران تهران، سایت پروازی شهید عسگری در نزدیکی ایستگاه مترو وردآورد و سایت عظیمیه کرج مراجعه کند. معمولا سایت‌های تخفیف، تخفیف‌های خیلی خوبی برای این تفریح پروازی فراگیر درنظر می‌گیرند.

15 الی 20 دقیقه 150000 تا 250000 تومان


   پاراسل
پاراسل هم نام یکی دیگر از وسیله‌های پروازی است که با آن می‌توان لذت یک پرواز تفریحی را تجربه کرد. این وسیله پروازی دارای یک چتر مخصوص است که با طنابی بلند به یک قایق موتوری وصل می‌شود. به این ترتیب کسی که می‌خواهد با چتر پاراسل پرواز کند، با طنابی 300متری به‌دنبال قایق کشیده خواهد شد و از سطح دریا 50تا 70متر فاصله می‌گیرد. هم‌اکنون این تفریح پرهیجان در جزیره کیش انجام می‌شود.

6دقیقه با چتر های رنگارنگ 120000 تومان


تورهایی برای پرواز

شاید باورتان نشود اما پروازهای تفریحی این روزها آنقدر فراگیر شده‌اند که برایشان تور گردشگری هم برگزار می‌کنند! یعنی افراد فقط برای تحقق رؤیای پرواز حاضر می‌شوند یک روز را به شهری بروند که در آن خدمات پروازهای تفریحی ارائه می‌شود. کلاردشت، نمک‌آبرود، دماوند و... ازجمله این شهرها هستند که عاشقان پرواز می‌توانند در آنها از انواع و اقسام پروازهای تفریحی بهره‌مند شوند. به‌عنوان مثال هم‌اکنون تورهای یک‌روزه‌ای به مقصد دماوند و کلاردشت برگزار می‌شود که به‌ترتیب 400و 600هزار تومان هزینه دارد و اعضای این تور می‌توانند با سفر به این شهرها، پاراگلایدرسواری کرده و لذت پرواز را تجربه کنند. علاوه بر این تورهایی باعنوان هلی‌تور هم برگزار می‌شود که برگزارکنندگان این تورها افراد را با هلی‌کوپترهای مختلف بر فراز جواهرده، نمک‌آبرود، کردان، دریاچه طالقان، دریاچه اوان و شهرهای شمالی می‌گردانند و بعد آنها را در هتل‌های چند ستاره اسکان می‌دهند. در این تورها از مسافران پروازهای تفریحی عکاسی و فیلمبرداری هم می‌شود تا خاطره این سفرهای هوایی منحصر به فرد، ماندگار شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید