• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 16 آذر 1398
کد مطلب : 89598
+
-

مرعشی: اصولگرایان هم مثل اصلاح‌طلبان به حاشیه رانده می‌شوند

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته: «بیش از ۹۵‌درصد مردم ایران در ماجرای سهمیه‌بندی بنزین از ما رنجیده‌اند.» او گفته است خیلی هنر می‌خواهد که سران قوای سه‌گانه بنشینند و با هم تصمیمی ‌بگیرند که ۹۵‌درصد مردم ایران را از این تصمیم برنجانند. مردم ایران به خیابان‌ها نیامدند بلکه عده‌ای جوان عصبانی آمدند، همه مردم که به خیابان نیامدند؛ اگر طبقه متوسط شهری به خیابان می‌آمد چه‌کسی می‌خواست موضوع را حل کند؟ بخش‌هایی از این گفت‌وگو را بخوانید.

مسئولان قوای سه‌گانه کشور اصلا از واقعیت‌های جامعه ایران و آنچه زیر پوست شهرها و روستاها و مناطق حاشیه‌ای کشور بود، اطلاع درستی نداشتند. حتما اگر یک چنین حوادثی را پیش‌بینی می‌کردند، چنین تصمیمی را اتخاذ نمی‌کردند.
  همه فشار این افزایش نرخ بنزین برای حاشیه شهرها بود؛ یعنی دقیقا برعکس نظر سران قوا بود، معلوم شد که مصرف بنزین اگر در شمال شهر تهران برای دور دور است، در شهریار و شهر قدس و... برای کاسبی است.
  من می‌گفتم ما دیر یا زود باید چه با کشورهای منطقه و چه با کشورهای دورتر پای گفت‌وگو بنشینیم، این گفت‌وگو باید از موضع قدرت باشد، موضع قدرت مهم‌ترینش این است که ما هرچه از حوادث دی‌۹۶ فاصله گرفتیم، مشروعیت و قدرتمان افزایش پیدا کرده است، پس به بنزین دست نزنید، اگر این منجر به یک حوادثی بشود که شد، پشتوانه کشور را در مذاکرات آینده تضعیف می‌کند. این مهم‌ترین مسئله آینده ایران است، اصلا ایران مسئله مهم‌تر از این را ندارد و موضع قدرت باید به سمت مصالحه برود و این الان ضعیف شده است.
  من تصور نمی‌کردم یک حکومتی یا یک دولتی در سال انتخابات دست به چنین تصمیمی بزند. من اصلا متحیر در وسط میدان مانده‌ام، با فرض اینکه این تصمیم را عاقلانه و درست فرض کنیم، این نباید در سال انتخابات اجرا می‌شد. اصلا در جمهوری اسلامی سابقه ندارد در سالی که منتهی به انتخابات است، ما دست به اصلاحات ساختاری زده باشیم. 
  در این انتخابات فقط اصلاح‌طلبان نیستند که محدودیت دارند یا به حاشیه می‌روند، اصولگرایان هم به حاشیه می‌روند، برای نمونه نیامدن آقای علی لاریجانی در انتخابات و تصمیمی که در قم نیروهای ارزشی می‌گیرند تا علی لاریجانی را حمایت نکنند، معنی‌اش این است که اصولگرایان هم به همان مشکل اصلاح‌طلبان دچار شده‌اند.
  سپهر سیاسی ایران یک قلب دارد که این نیروهای ارزشی هستند که خودشان را ذوب در ولایت می‌دانند و خودشان را به نسبت بقیه نزدیک‌تر به رهبری می‌دانند و فقط خودشان را ارزشی تصور می‌کنند و دیگران را غیرارزشی می‌دانند و انقلابی و بقیه را سازشکار؛ این نیروی وسط الان خودش می‌خواهد گرداننده سیاست باشد.
  اصولگرایان اگر در صحنه باشند، حدود ۱۵‌درصد از مردم را می‌توانند اقناع کنند و به صحنه بیاورند، نیروهای ارزشی هم می‌توانند ۱۵‌درصد جامعه را تحت‌تأثیر قرار بدهند و الان با خودشان همراه دارند، اصلاح‌طلبان هم به‌عنوان جناح چپ کشور می‌توانند ۳۰ درصد جامعه را تحت‌تأثیر خودشان قرار بدهند؛ پس اگر این سه بخش جامعه و این سپهر سیاسی ایران با هم حرکت کند، ۶۰ درصد مردم را ما قانع می‌کنیم و این ۶۰ درصد مردم را در صحنه نگه می‌داریم، ولی دوستان ارزشی اگر شما به تنهایی بخواهید سپهر سیاسی ایران را در اختیار بگیرید، با ۱۵‌درصد می‌شود جامعه را مدیریت کرد، بله می‌شود، ولی با ۱۵‌درصد نمی‌شود مشروعیت کسب کرد .

این خبر را به اشتراک بگذارید