• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 26 شهریور 1402
کد مطلب : 203130
+
-

مسکن 25متری؛ دستپخت اصلاح‌طلبان

اصل ماجرا
مسکن 25متری؛ دستپخت اصلاح‌طلبان

مسکن کوچک مقیاس اگرچه این روزها دستاویز حمله بلندگوهای مختلف به مدیریت شهری ششم تهران شده، ولی دستاورد و طرح اصلاح‌طلبان است. درحالی‌که رئیس اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران اعلام کرده که چنین طرحی را می‌خواهیم انجام بدهیم و بسیاری از رسانه‌ها به آن به‌عنوان فعالیت مدیریت شهری فعلی نگاه کرده‌اند؛ این طرح در دوره پنجم مدیریت شهری مطرح شده است. در این زمینه هفته گذشته یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب، طرح مسکن کوچک مقیاس 25متری را به علیرضا زاکانی و شهرداری تهران منتسب کرد اما این موضوع از سوی سخنگوی شهرداری تهران و وزارت شهرسازی تکذیب شد.
پیش از این 4اردیبهشت 99بود که عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی وقت شهرداری تهران برای نخستین بار از ارسال طرح خانه‌های کوچک مقیاس به وزارت کشور خبر داده و گفته بود: «طبق این طرح به هر ساختمان اجازه داده شده تا 20درصد واحدهایش را کوچک مقیاس و حداکثر 35متر بسازد.» ناگفته نماند که پیش از این نیز بارها از سوی شهرداری دوره پنجم، موضوع ساخت واحدهای 20تا 35متری مطرح شده بود، اما هر بار وزارت راه و شهرسازی مخالفت خود را با این برنامه اعلام کرده بود. مثلا مهر سال 98پیروز حناچی، شهردار سابق، از ارائه طرحی به هیأت دولت خبر داده بود که در قالب آن با استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان و برخی از تخفیفات شهرداری به‌دنبال ساخت واحدهای مسکونی 30متری برای اسکان مردم پایتخت بود. اما آن زمان نیز وزیر وقت راه و شهرسازی گفته بود: «هیچ برنامه‌ای برای ساخت واحدهای مسکونی 30 و 40متری نداریم و از چنین ایده‌ای نیز حمایت نمی‌کنیم»!
20شهریور سال جاری عبدالمطهر سال جاری محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در این‌باره گفت: «ساخت میکرو آپارتمان ۲۵متری در تهران تکذیب می‌شود که نه در منطقه ۱۹ و نه در هیچ منطقه‌ای از شهرداری تهران، پروانه ساخت هیچ واحد مسکونی‌ای با این متراژ صادر نشده و نخواهد شد. حتی باید این نکته را یادآور شد که اساسا موضوع ساخت آپارتمان ۲۵ متری در تهران برخلاف ضوابط صریح طرح تفصیلی است.»
همچنین در21شهریور ماه امسال نیز مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: «درحالی‌که می‌توانیم مسکن درست و خوبی داشته باشیم، نباید به‌دنبال قفس‌سازی‌ برویم و افراد را در قفس حبس کنیم. در این‌باره شهرداری نه می تواند و نه باید به خانه‌های ۲۵متری پروانه ساخت بدهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید