• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89534
+
-

شایعه‌سازی‌ علیه ظریف

شایعه‌سازی‌ علیه ظریف

شایعه استعفای ظریف برای سومین‌بار در کمتر از یک سال منتشر شد؛ شایعاتی که البته یک‌بار رنگ واقعیت به‌خود گرفت و یک‌بار دیگر با نظر مقامات عالی‌رتبه منتفی شد، با این حال در شرایطی که ایران به‌تازگی از بحران ناشی از اعتراضات به گرانی بنزین خارج شده، خبر استعفای ظریف بازهم سر از رسانه‌ها درآورد.

ادعای استعفای ظریف نخستین‌بار در اکانت توییتری یکی از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد منتشر شد و بلافاصله برخی رسانه‌ها و سایت‌های خبری به‌صورت تأیید‌نشده این خبر را منتشر کردند. عجیب آنکه این‌بار این شایعه از سوی کانال‌های تلگرامی و اکانت‌های توییتری رسانه‌های رسمی مثل باشگاه خبرنگاران جوان و جام‌جم بازنشر داده شد. این رسانه‌ها در روزی که احتمالا خبرنگارهایشان در پاستور و در حیاط دولت حضور داشتند و علاوه بر سخنگوی دولت به شخص وزیر خارجه هم دسترسی داشتند، به بازنشر خبری اقدام کردند که منبع آن یک اکانت توییتری بود. در واقع این‌بار در انتشار یک خبر جعلی با کانال‌ها و شبکه‌های تلگرامی و اکانت‌های توییتری بی‌نام و نشان و ثبت‌نشده مواجه نبودیم؛ 2کانال خبری که به نوعی وابسته به رسانه ملی هستند، در دام هیجان خبری افتادند. باشگاه خبرنگاران جوان پیش از این هم خبر کذبی که برخی اکانت‌های توییتری علیه پروانه سلحشوری، نماینده تهران منتشر کردند و به برادرزاده او اتهاماتی زده بودند، بازنشر داده بود.
به گزارش همشهری، دقایقی نگذشته بود که علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و گفت: وزیر امور خارجه هم‌اکنون در جلسه هیأت دولت حضور دارد و خبر استعفای وی شایعه است. معزی انتشار این شایعه را بی‌ارتباط با پیشرفت مذاکرات منطقه‌ای ندانست و نوشت:تا رسانه‌ها از احتمال پیشرفت مذاکرات منطقه‌ای و ترافیک آمد و شدهای دیپلماتیک نوشتند، دیگرانی هم دست به‌کار شدند و از شایعه استعفا گفتند.
برخی خبرنگاران حوزه دولت هم که در حیاط دولت حضور داشتند، حضور ظریف در جلسه هیأت دولت را تأیید کردند اما همچنان این شایعه داغ بود، چون در حیاط دولت اخباری درباره درگیری لفظی بین روحانی و ظریف در جلسه هیأت دولت به گوش می‌رسید تا اینکه ظریف با صورتی خندان در حیاط دولت مشاهده شد. او با خنده به خبرنگاران گفت: اگر استعفا داده بودم، الان اینجا نبودم.
آخرین روزهای سال گذشته یعنی هفتم اسفند یک پست با مضمون استعفا و خداحافظی در اینستاگرام ظریف منتشر شد تا به سرعت خبر استعفای ظریف، خبر نخست رسانه‌ها شود. ظریف در ابتدا علت استعفای خود را به صراحت بیان نکرده بود، اما بعد‌ها مشخص شد اعتراض او به این بوده که چرا او در جریان سفر بشار اسد به تهران قرار نگرفته است. استعفای ظریف در آن مقطع پذیرفته نشد. 
ظریف 6ماه قبل هم دوباره نامه‌ای با مضمون استعفا نوشت و این‌بار آن را به مقام بالاتر از رئیس‌جمهور تحویل داد. این‌بار علت اعتراض وزیر خارجه، پخش سریالی از صداوسیما با نام گاندو بود. سخنگوی وزارت خارجه در آن زمان درباره پاسخ رهبر انقلاب به نامه ظریف گفته بود که ایشان گفته‌اند مطلقا راضی نیستند که اهانتی به وزیر خارجه ایران صورت بگیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید