• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 28 آذر 1402
کد مطلب : 212773
+
-

خنثی‌سازی شایعه‌های بنزینی

بازگشت تدریجی جایگاه‌های سوخت به چرخه فعالیت، شایعه‌ها در مورد گران‌شدن سوخت را خنثی كرد

گزارش
خنثی‌سازی شایعه‌های بنزینی

رضا کربلائی- روزنامه‌نگار

نقص فنی! این نخستین پاسخ صاحبان و کارکنان جایگاه‌های سوخت به رانندگان خودروهایی بود که روز گذشته برای سوخت‌گیری مراجعه کرده بودند. اما وقتی خبر آمد که این نقص فنی محدود به یک منطقه و یک استان و شهر نیست، همگان با این پرسش مواجه شدند که چه اتفاقی رخ داده است؟ کارت‌های سوخت کار نمی‌کرد و امکان سوخت‌گیری حتی با کارت جایگاه هم وجود نداشت و این تازه آغاز ماجرا بود. به‌تدریج، داستان جایگاه‌های خراب و ازدحام در برابر پمپ‌بنزین‌ها بار دیگر تکرار شد اما خیلی زود، با استقرار نیروی انتظامی جلوی بی‌نظمی شدید گرفته شد. با اين وجود، این وضعیت به سرعت فراگیر شد. نه فقط در تهران که در همه استان‌ها و شهرهای ایران دارندگان وسایل نقلیه‌ای که به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه کرده بودند با پاسخ‌ وجود نقص فنی مواجه شدند و يا اینکه فعلا امکان سوخت‌گیری وجود ندارد.

به گزارش همشهری، 785روز پس از نخستین حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌های کشور در تاريخ 4آبان 1400، دقایقی پس از ساعت 9صبح ديروز دوباره تلفن‌ها به‌کار افتاد و مقامات وزارت نفت را به خط کرد و خبر شوک دوم به پمپ‌بنزین‌ها به سرعت کل کشور را فراگرفت. همه از وزیر نفت گرفته تا معاونانش در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌تدریج راهی اتاق بحران شدند تا جلوی تبعات اين اتفاق را بگیرند.  چه اتفاقی رخ داده است؟! این سؤالی است که در اولویت بعدی مردان نفتی قرار داشت و مهم‌ترین پرسش این بود که چگونه از ایجاد ناامنی و نگرانی در بین شهروندان جلوگیری کنند؟
این‌بار اما ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور از پمپ‌بنزین‌ها بازدید نکرد؛ او به وزارت اقتصاد رفته بود و پس از اطلاع از اختلال در عرضه سوخت در سراسر کشور در یک دستور مهم،  جواد اوجی، وزیر نفت را موظف کرد تا علت وقوع اختلال در جایگاه‌های سوخت را بررسی و نسبت به رفع فوری اختلال ایجادشده اقدام کند. سکاندار قوه مجریه به وزیر نفت حکم کرد تا نسبت به اطلاع‌رسانی مناسب و بموقع به مردم اقدام کند. با صدور این دستور جواد اوجی با خروج از وزارت نفت به سطح شهر رفت تا از نزدیک به مردم اطمینان دهد که نگران نباشند چراكه ظرف چندساعت مشکل برطرف خواهد شد؛ اما چگونه؟

خنثی‌سازی بمب شایعه‌های اقتصادی
شائبه حمله یک گروه هکری وابسته به رژیم صهیونیستی به سامانه عرضه سوخت در حالی قوت گرفت که اولویت دیگر وزارت نفت و دولت، خنثی‌سازی بمب شایعه‌ها بود. شایعاتی از جنس اینکه می‌خواهند مانده سهمیه سوخت از بین برود یا اینکه می‌خواهند بنزین را گران کنند و... اما وزارت نفتی‌ها به صراحت تمام این شایعه‌ها را تکذیب و اعلام کردند که هم سهمیه سوخت به قوت خود باقی است و هم قرار نیست بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی گران شود. با آغاز به كار مجدد جایگاه‌های سوخت و عرضه به‌صورت آفلاین و البته با قیمت آزاد، به‌تدریج شایعه‌ها رنگ باخت و آرامش به جامعه برگشت.

هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد پمپ‌بنزین‌ها
چندهفته مانده به حمله نخست سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور در سال1400 مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به حمله یک گروه هکری به زیرساخت‌های آمریکا و از کارانداختن بیش از 10هزار پمپ‌بنزین در سراسر جنوب‌شرقی آمریکا به‌ویژه کارولینا، ویرجینیا و جورجیا اعلام کرد: تعدد مراکز تصمیم‌گیری و ارزیابی حملات سایبری و حتی پاسخگویی و مقابله باعث می‌شود که ابعاد و پیامدهای این اتفاق فراتر از انتظارات باشد و پاسخ بازدارنده را به‌همراه نداشته باشد. این نهاد پژوهشی هشدار داده بود که در حوزه امنیت سایبری کشور، فقدان یک استراتژی منسجم و نبود فرماندهی واحد در شناسایی، ارزیابی و پاسخگویی به حملات سایبری را باید جدی گرفت.

سابقه
   4آبان1400؛ نخستین حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌های کشور
   27آذر1402؛ دومین اختلال در پمپ‌بنزین‌ها با شایعه حمله هکرها
  9.20دقیقه: ساعت اعلام اختلال در پمپ‌بنزین‌ها
 لحظه اطلاع‌رسانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: 11.50دقیقه
 تعداد کل جایگاه‌های سوخت کشور: 4300باب
 جایگاه‌های ازکارافتاده: 60درصد
 جایگاه‌های برگشته به مدار تا ساعت17 دیروز: 70درصد



 

این خبر را به اشتراک بگذارید