• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89305
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5ZR4
+
-

پاسخ رد آمریکا به دعوتنامه فدراسیون کشتی

پاسخ رد آمریکا به دعوتنامه فدراسیون کشتی

لیلی خرسند | فدراسیون کشتی ایران از تیم‌های آزاد و فرنگی آمریکا دعوت کرده است که در جام باشگاه‌های جهان شرکت کنند اما یک مسئول در تیم تایتان مرکوری آمریکا می‌گوید پاسخ آمریکایی‌ها به این دعوت منفی خواهد بود.جام باشگاه‌ها روزهای 27، 28و 29آذر در بجنورد برگزار می‌شود. به جز آمریکا، تیم‌های روسیه، ترکیه، گرجستان، آذربایجان، بلاروس، اوکراین، ارمنستان، هند، فرانسه، آلمان، ترکمنستان، هلند، چین، قرقیزستان و کوبا هم دعوت شده‌اند اما گفته می‌شود تنها تیمی که هم‌اکنون حضورش در این مسابقات قطعی شده، چین است و احتمال دارد روزهای آینده هم ارمنستان، آذربایجان و گرجستان و شاید کوبا با اعزام کشتی‌گیر به ایران موافقت کنند. شاید به‌نظر برسد آنها به‌خاطر مسائل امنیتی و اعتراضاتی که هفته‌های گذشته به بالا رفتن قیمت بنزین در ایران شد، دعوت ایران را بی‌جواب گذاشته‌اند اما برخی شواهد حاکی از آن است که در شرایط عادی هم بیشتر این مهمانان حاضر نمی‌شدند در این جام شرکت کنند.
یکی از افراد نزدیک به فدراسیون کشتی ایران، در گفت‌وگو با همشهری دلیل این انصراف‌ها را توضیح می‌دهد: «بیشتر تیم‌ها به برنامه‌ریزی‌های فدراسیون کشتی ایران ایراد گرفته‌اند. مثلا تیم آمریکا گفته است که به‌خاطر مسائل فنی سفر به ایران را از دستور کار خارج کرده‌ است. آنها برای المپیک آماده می‌شوند و برای نفراتشان برنامه مشخص دارند. فدراسیون ایران به تازگی تاریخ برگزاری جام باشگاه‌ها را مشخص کرده است. تا همین یک‌ماه پیش مشخص نبود این مسابقات برگزار می‌شود یا نه. یکی می‌گفت لغو کنیم، یکی می‌گفت در تاریخ بهتری برگزار شود. تیم‌ها روی جام‌هایی برنامه‌ریزی می‌کنند که از ابتدای سال مشخص باشد که در چه تاریخی و کجا برگزار می‌شود، نه در تورنمنتی که نه محلش مشخص باشد و نه تاریخش. آمریکایی‌ها معترضند که هربار قول داده‌اند در تورنمنتی در ایران شرکت کنند، همه برنامه‌ریزی‌هایشان به هم‌ریخته است.»
در سال‌های گذشته تیم تایتان مرکوری از آمریکا در جام باشگاه‌های جهان شرکت می‌کرد اما امسال این تیم به ایران نمی‌آید. هومن توکلیان، سرپرست ایرانی و عضو هیأت‌مدیره این باشگاه به همشهری می‌گوید: «در این موقعیت حساس سیاسی هیچ تیمی از آمریکا به ایران نمی‌آید. اگر هم تصمیم داشت که تیمی اعزام کند، امکان نداشت، چون باید دو سه‌ماه پیش تیمی را آماده می‌کردند و حداقل 30روز طول می‌کشد که برای تیم آمریکا ویزا صادر شود.» به گفته توکلیان، دلیل مهم‌تری هم برای غیبت تیم آمریکا در این جام وجود دارد: «از اول سال2019 فدراسیون کشتی آمریکا تصمیم گرفت که در این مسابقات شرکت نکند. امسال سال المپیک است و آمریکا و تیم‌های اول روی مسابقات داخلی و انتخابی تمرکز می‌کنند.» 
عبدالمهدی نصیرزاده، رئیس سازمان لیگ دیروز در نشست خبری‌اش تأیید کرد که با جابه‌جایی زمان برگزاری جام باشگاه‌ها، بعضی از تیم‌ها از حضور در این مسابقات انصراف دادند: «قرار بود مسابقات فرنگی13آذر برگزار شود اما به‌دلیل نزدیکی جام‌جهانی مجبور شدیم زمان را تغییر بدهیم و به همین دلیل تعدادی از تیم‌ها منصرف شدند.» 
در بیشتر تورنمنت‌هایی که فدراسیون کشتی ایران میزبان می‌شود، تیم‌ها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. در جام تختی هزینه بلیت را فدراسیون پرداخت می‌کند و مسئولان شهر میزبان هم موظف هستند برای مهمانان هتل تهیه کنند. در جام‌ باشگاه‌ها علاوه بر هتل و بلیت، تیم‌ها جایزه دلاری هم می‌گیرند. حالا گفته می‌شود به‌خاطر همین هزینه‌های فدراسیون، علیرضا دبیر چندان موافق برگزاری این جام نبوده. فدراسیون تقریبا مطمئن است که کشتی‌گیران آمریکا و روسیه در این تورنمنت شرکت نمی‌کنند یا اگر هم تیمی از این 2کشور به ایران اعزام شود، نفرات شاخص به همراه ندارد. آنها به‌خاطر اینکه احتمال می‌دادند جام با کیفیت پایینی برگزار‌شود، تمایل داشتند از میزبانی انصراف بدهند اما گفته می‌شود اسپانسر‌ها، بعضی از مربیان و سرپرستان باشگاه‌ها که از برگزاری جام سود می‌بردند، دبیر را راضی کرده‌اند که مسابقات لغو نشود. 

  نصیرزاده: تلاش می‎کنیم کشتی‌گیران برای استان خودشان کشتی بگیرند 
«وقتی آیین‌نامه لیگ نقض می‌شود و به تیم‌ها اجازه داده می‌شود 4ملی‌پوش جذب کنند، رقابت از بین می‌رود و از ابتدا قابل پیش‌بینی است کدام تیم قهرمان لیگ می‌شود.» عبدالمهدی نصیرزاده، رئیس سازمان لیگ کشتی، دیروز در نشستی خبری در پاسخ به این ایراد خبرنگار همشهری گفت:«باید بپذیریم تیم قهرمان لیگ، حرفه‌ای عمل می‌کند و ارتباط خوبی با سازمان لیگ دارد. آنها همه فوت و فن کار را بلدند و می‌دانند چطور با کشتی‌گیران مطرح قرارداد ببندند. از طرفی اگر توازن رقابتی نباشد باعث کاهش جذابیت لیگ می‌شود. ان‌شاءالله سال آینده تلاش می‌کنیم کشتی‌گیران با نام استان‌های خودشان در لیگ کشتی بگیرند. امسال دوست داشتیم کرمانشاه بیاید و کشتی‌گیرانی مثل تیموری و محبی در آن تیم کشتی بگیرند تا تماشاگران به سالن بیایند. لرستان 4 یا 5کشتی‌گیر خوب داشت که برای تیم خودشان کشتی نگرفتند و به تیم‌های دیگر
 رفتند.»

  چند برش از سفر کشتی‌گیران آمریکا به ایران

حضور کشتی‌گیران آمریکایی در ایران بعد از انقلاب پر تعداد نبوده ولی هر بار حضور آنها حواشی مختلفی به همراه داشته است. اتفاقی که هنوز از آن یاد می‌شود در مسابقات جهانی 1998بود. در وزن 98کیلوگرم عباس جدیدی در فینال مسابقات موفق شد داگلاس آمریکایی را شکست دهد. زمان اهدای جوایز، جدیدی عکس امام خمینی را خودش در دست گرفت و قاب عکس رهبر انقلاب را به داگلاس داد و از او خواست آن را بالای سر ببرد.همچنین آمریکایی‌ها سال‌های 2013و 2017به ایران آمدند که اتفاقا در هر دو دوره چهره‌های سرشناسی را با خود آورده بودند. سال 2017کرمانشاه میزبان مسابقات بود. جردن باروز ستاره سرشناس آمریکایی‌ها پس از پایان مسابقات، از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد بار دیگر بتواند به ایران سفر کند. همسر باروز هم در توییتی جداگانه ابراز علاقه کرد که ایران را از نزدیک ببیند.در مسابقات جام باشگاه‌های جهان تیم تایتان مرکوری آمریکا 3 بار به ایران سفر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید