• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 16 اسفند 1396
کد مطلب : 8904
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mOz0
+
-

7چالش دنیای کارآفرینان

   محمد اشرفی| روزنامه‌نگار:

کارآفرینی برخلاف نام زیبایش همواره با چالش‌های گوناگونی همراه است؛ چالش‌هایی که معمولا بسیار دشوار و در عین ‌حال آموزنده هستند. حتی باتجربه‌ترین کارآفرینانی که سال‌هاست در عرصه کسب‌وکار حضور فعال دارند نیز بعضا در زمینه برندسازی، رقابت با سایرین و حفظ روند سودآوری شرکت‌های خود دچار مشکل می‌شوند. کارآفرینان جوان و نوپا نیز به نوبه‌خود با چالش‌های منحصر به فردی مواجه هستند که عبور از آنها مستلزم تحمل دشواری‌های زیادی است. اگر شما به‌تازگی وارد این بازی شده‌اید و به کارآفرین شدن می‌اندیشید، بهتر است ابتدا برخی از این چالش‌ها را بشناسید و خود را برای مواجهه با آنها آماده کنید:

1- کنار گذاشتن شغل اصلی

اگر تصمیم دارید که وقتتان را صرف راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار جدید کنید، مدیریت زمان برای ادامه دادن شغل اصلی‌تان بسیار دشوار خواهد بود. البته ممکن است شما بتوانید با برنامه‌ریزی صحیح، امورات اولیه کسب‌وکار جدیدتان را بعد از ساعات کاری یا در تعطیلات آخر هفته پیش ببرید اما در مراحل بعدی باید برای توسعه کسب‌وکارتان وقت بیشتری بگذارید و احتمالا چاره‌ای جز ترک شغل اصلی خود نخواهید داشت. کنار گذاشتن یک شغل ثابت و شاید پردرآمد به امید پیشرفت کسب‌وکاری که آینده‌اش معلوم نیست، در نگاه اول بسیار ترسناک به‌نظر می‌رسد؛ به‌ویژه در مواردی که فرد تجربه‌ای در زمینه راه‌اندازی و اداره یک کسب‌وکار جدید نداشته باشد. متأسفانه هیچ راه میان‌بری برای عبور از این چالش وجود ندارد و شما باید پیش از تصمیم‌گیری تمام جوانب امر را به‌دقت بسنجید؛ البته نباید احساسات و علایق خود را نیز به‌کلی نادیده بگیرید.

2- تأمین مالی

مسئله تأمین مالی کسب‌وکارهای جدید حتی برای کارآفرینان باتجربه نیز یک چالش جدی است اما آنها در این زمینه نسبت به کارآفرینان نوپا مزیت‌هایی دارند: یکی اینکه کارآفرینان باتجربه می‌توانند با سرمایه‌های حاصل از کسب‌وکارهای قبلی خود اقدام به تأمین مالی یک کسب‌وکار جدید کنند و دیگر اینکه آنها به‌دلیل حضور طولانی‌مدت در این عرصه، با تأمین‌کنندگان مالی بیشتری در ارتباطند و می‌توانند روی آنها حساب کنند.
کارآفرینان نوپا اما اغلب سرمایه شخصی اندکی در اختیار دارند و با توجه به نداشتن سابقه و اعتبار، یافتن تأمین‌کننده مالی برای آنها دشوار است.

3- تیم‌سازی

برای افرادی که قبلا سابقه تشکیل و مدیریت یک تیم تخصصی را نداشته‌اند، انجام چنین کاری دشوار خواهد بود. از طرفی ساختن یک تیم متناسب با شرایط ویژه استارتاپ‌ها حتی برای مدیران باتجربه نیز وظیفه‌ای سنگین و استرس‌زا محسوب می‌شود زیرا در این راه تنها پیدا کردن تعدادی متخصص برای پوشش دادن نقش‌های مشخص کافی نیست، بلکه باید افرادی را برگزید که بتوانند خود را با آداب کار کردن در یک استارتاپ وفق دهند و بار مالی زیادی نیز بر آن تحمیل نکنند.

4- روبه‌رو بودن با آینده‌ای مبهم

کسب‌وکار جدید شما چه مدت دوام خواهد آورد؟ تا چه حد برای شما سود یا زیان مالی به‌دنبال خواهد داشت؟ آیا مشتریان از محصولات شما استقبال خواهند کرد؟ آیا خواهید توانست به یک درآمد پایدار و قابل‌اتکا دست پیدا کنید؟ هیچ‌یک از این سؤالات پاسخ روشن و قاطعی ندارند؛ حتی برای مؤسسان استارتاپ‌هایی که بر پایه ایده‌های فوق‌العاده شکل گرفته‌اند و از لحاظ منابع نیز با هیچ مشکلی مواجه نیستند.
این عدم‌قطعیت بدان معناست که ثبات شغلی شما دائما در معرض تهدید است و برنامه‌های بلندمدت شما ممکن است با هر تحولی در اقتصاد دستخوش تغییر شود.

5- تنهایی

کمتر کسی از تنهایی به‌عنوان یکی از چالش‌های کارآفرینی نام می‌برد و اغلب صاحبان کسب‌وکار تا زمانی که شخصا با این چالش مواجه نشوند، خود را برای مقابله با آن آماده نمی‌کنند. کارآفرین گاهی واقعا تنهاست و حتی نمی‌تواند آنطور که تصور می‌شود، روی همکاران و اعضای تیم خود حساب کند. یک کارآفرین ممکن است مجبور شود ساعت‌ها بدون اینکه خانواده یا دوستان خود را ببیند مشغول کار باشد و تحمل این وضعیت واقعا برای هیچ‌کس آسان نیست.

6- وضع قوانین و مقررات

رئیس بودن تا زمانی جذاب است که مجبور نباشید دیگران را وادار به اجرای دستورات خود کنید. در هر صورت دیر یا زود شما در چنین موقعیتی قرار خواهید گرفت؛ مثلا سرانجام باید روزی در مورد مرخصی‌های کارکنان خود مقررات وضع کرده یا آیین‌نامه‌ای برای برخورد با کارکنان خاطی تنظیم کنید. توجه به جزئیات و وضع قوانین و مقررات شاید به مذاق شما خوش نیاید اما برای هر کسب‌وکاری لازم است.

7- تصمیم‌گیری

شاید مهم‌ترین و سخت‌ترین چالشی که کارآفرینان نوپا با آن مواجه هستند، چالش تصمیم‌گیری باشد. آنها مجبورند روزانه صدها تصمیم کوچک و بزرگ بگیرند؛ از تصمیمات تأثیرگذار بر آینده کسب‌وکارشان گرفته تا تصمیمات خردی که ساعت به ساعت اتخاذ می‌شوند و اثرات محدودی دارند. خستگی حاصل از تصمیم‌گیری یک پدیده واقعی است که کارآفرینان جدیدی که خود را برای این سطح از استرس آماده نکرده‌اند اغلب با آن مواجه می‌شوند. اگر شما بتوانید از این موانع حساس عبور کنید، آنگاه می‌توانید امیدوار باشید که قدم در راه تبدیل شدن به یک کارآفرین واقعی گذاشته‌اید. تحمل چالش‌ها و استرس‌های چند‌ماه اول نقش بسیار مهمی در پیشرفت شما خواهد داشت؛ هرچند نباید فکر کنید که این چالش‌ها به مرور زمان کاملا از بین خواهند رفت

این خبر را به اشتراک بگذارید