ورود ۴۲واگن جدید به خطوط مترو تا پایان امسال
تا پایان سالجاری ۴۲واگن به خطوط متروی پایتخت افزوده میشود.
به گزارش همشهری، علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران در اینباره گفت: علاوه بر این واگنها، دولت برای تأمین ۲هزار واگن براساس ماده۵۸ قانون 5ساله ششم تکلیف قانونی دارد و برهمین اساس، سال۹۵ شورای اقتصاد مصوبهای داشت که ۱۰۵۰مورد از این واگنها برای تهران و ۹۵۰مورد برای سایر شهرها تا سال۱۴۰۰ توسط دولت تأمین شود.
بر همین اساس قرار شد مناقصه تأمین ۶۳۰ واگن برای تهران از همان ۱۰۵۰مورد نامبرده شده برگزار شود ولی فرایند ابلاغ آن به سرعت انجام نگرفت و اواخر سال۹7 به پیمانکار و شرکای چینی موضوع ابلاغ شد؛ البته هنوز بهدلیل مشکلات قرارداد عملیاتی نشده است. مدیرعامل شرکت متروی تهران ادامه داد: وزارت کشور هنوز بانک عامل را برای این مسئله نهایی نکرده و از طرفی قرارداد برای تأمین ۶۳۰ واگن براساس یورو است ولی از آنجا که میخواهند از فاینانس چین استفاده کنند این موضوع به الحاقیه نیاز داشته، بنابراین فرایند لاکپشتی بوده و مسیر طولانی را طی کرده است. امام با اشاره به اینکه سازمان شهرداریها نیز پیگیر این مسئله است، گفت: اخیراً رضا اردکانیان، وزیر نیرو بهعنوان رئیس کمیته مشترک همکاریهای بازرگانی ایران و روسیه به این کشور سفر کرده و قرار است در ۴پروژه کشور روسیه با ایران همکاری داشته باشد که 2مورد آن مربوط به وزارت نیرو، یک مورد به راهآهن و یک مورد مربوط به تأمین واگن در تهران و کلانشهرهاست. وی با تأکید بر اینکه قرار است مسکو تعدادی از واگنهای متروی تهران و کلانشهرها را تأمین کند اعلام کرد: این موضوع هماکنون در مرحله مذاکره است ولی پیشبینیها به این صورت بوده که حدود ۶۸۰ واگن تأمین شود که البته این تعداد فقط برای تهران نیست و امیدواریم بخش زیادی از آن برای پایتخت درنظر گرفته شود.
به غیراز این موضوع ۷۰ واگن قطعات آن سال گذشته وارد گمرک شده و قرار است هفته آینده براساس همین قطعات 2رام قطار را به بهرهبرداری برسانیم که قبلاً ۴رام نیز در شهریور افتتاح شده بود و ۴رام دیگر نیز تا پایان سال تکمیل و به شرکت بهرهبرداری مترو تحویل داده میشود. امام تصریح کرد: با این حساب تا پایان سال ۱۰رام قطار مترو تحویل شرکت بهرهبرداری مترو میشود ولی قرارداد عملیاتی دیگری بهدلیل محدودیت منابع مالی نداریم. براساس استانداردهای بینالمللی هر واگن مترو قیمتی حدود یک میلیون یورو دارد و یک رام قطار هزینه ۷میلیون یورویی درپی خواهد داشت که تأمین آن در شرایط اقتصادی کنونی با سختی مواجه است.