• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88707
+
-

«زغال»؛ دلگرمی زلزله‌زدگان

سانس‌های ویژه فیلم اسماعیل منصف برای حمایت از اهالی آذربایجان از سر گرفته می‌شود

گپ‌روز
«زغال»؛ دلگرمی زلزله‌زدگان


مسعود میر ـ روزنامه‌نگار

17آبان‌ماه دل زمین لرزید و حسرتش ماند به دل آواره‌هایی که در پاییز سرد و سخت امسال، خانه‌هایشان را بی‌سقف و دیوار تحویل‌گرفتند. زلزله، ترکمانچای و سراب و روستاهای اطرافش را ویران‌کرد و پس‌لرزه‌ها آذربایجان‌شرقی را هم به رعشه انداخت.
در همان روزها یک فیلم متفاوت به زبان ترکی در سینماهای هنر و تجربه اکران شد و حالا نمایش این فیلم با احوالات زلزله‌زدگان آذربایجان به طرز جالبی هم‌هوا شده‌ است. اسماعیل منصف، کارگردان فیلم زغال در همان روزهای ابتدایی بعد از زلزله به کمک عوامل فیلمش و البته همراهی پردیس سینمایی ستاره‌باران تبریز یک سانس اکران خیریه برای کمک به زلزله‌زدگان درنظر گرفت. در آن شب 22آبان‌ماه اهالی تبریز همت کردند و سالن سینما پر شد و بعد از آن اتفاق اهالی این فیلم سینمایی در تلاش برای ادامه این روند اکران هستند؛ اکرانی که عواید آن هرچند اندک به زلزله‌زدگان آذربایجان اهدا شود. منصف درباره تلاش اهالی فیلم زغال برای گرم‌کردن خانه زلزله‌زدگان آذربایجان به همشهری می‌گوید: «بعد از اکران در تبریز ما یک برنامه نمایش ویژه در شهر ارومیه هم داشتیم که البته به‌دلیل اینکه سالن سینما آزادی ارومیه متعلق به سازمان سینمایی بود مجبور شدیم سهم سالن را پرداخت کنیم و 50درصد عایدی حاصل از بلیت‌فروشی را برای کمک اختصاص دهیم.» او درباره مبالغ جمع‌آوری شده و هزینه‌کرد آن هم اینگونه توضیح داد: «در نمایش اول حدود 3 میلیون تومان و در نمایش شهر ارومیه نیز بیش از این مبلغ جمع شد. این مبالغ بسیار اندک است اما تلاش‌های کوچک برای برداشتن باری از دوش زلزله‌زدگان هم غنیمت است. البته باید متذکر شوم که به صلاحدید فرید ادهمی، بازیگر نقش یاشار در فیلم این مبالغ را به خیریه فرزندان رحمت واریز می‌کنیم.»
کارگردان فیلم زغال درباره ادامه این روند کمک‌رسانی با نمایش ویژه فیلم هم به همشهری توضیح داد: «بنا دارم فیلم زغال را لااقل یک سانس در شهرهای ترک‌نشین اکران کنم و عواید آن را به زلزله‌زدگان بسپارم. به‌زودی در زنجان، اسکو، خوی، مراغه و آستارا نمایش فیلم را تدارک می‌بینیم و بحث کمک‌رسانی را ادامه خواهیم داد.» منصف درباره حواشی پیش‌آمده درباره کمک اهالی سینما در حوادث طبیعی سال‌های گذشته هم به نکته جالبی اشاره می‌کند. او معتقد است: «اولا عواید بلیت‌فروشی فیلم ما چندان دندان‌گیر نیست که کسی برای آن وسوسه شود. نکته دیگر اینکه باید در چنین شرایطی به‌اصطلاح  به  یک جا اعتماد کرد وگرنه شرایط خوبی در انتظار جامعه و اعتماد عمومی نخواهد بود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید