• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88693
+
-

یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دیواندری برگزار شد

اخطار قاضی به مدیران تماشاچی

قضایی
اخطار قاضی به مدیران تماشاچی


یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و سایر متهمان مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت نسبت به وجوه بانک‌های ملت و پارسیان روز گذشته در شعبه اول ویژه دادگاه رسیدگی به جرایم اقتصادی دادگاه انقلاب اسلامی تهران و به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی موحد برگزار شد. در این جلسه از دادگاه، نماینده دادستان در واکنش به دفاعیات متهم دیواندری گفت: تسهیلات را شما امضا کردید، از هر طرف با نامه، شب‌نامه و خبرنگار می‌خواهید دادگاه را تحت‌تأثیر قرار دهید. رسول قهرمانی ادامه داد: در اظهارنظر دیگری گفته شد که موضوع، سرمایه‌گذاری است، اما مگر می‌شود قرارداد وجود نداشته باشد و سرمایه‌گذاری به تصویب هیأت‌مدیره نرسد. چرا برای خودرو از هیأت‌مدیره مصوبه می‌گرفتید، اما برای سرمایه‌گذاری، حتی اعضای هیأت‌مدیره از موضوع اطلاع ندارند. نماینده دادستان در بخشی از جلسه دادگاه گفت: آقای دیواندری در دفاعیاتشان گفته‌اند که سعادتی از آرام درخواست کرد که ارز برای ورق آهن تخصیص داده شود؛ درحالی‌که در متن اینگونه نوشته نشده است. متهم دیواندری پاسخ داد: نوشته شده است. قهرمانی گفت: اگر اینگونه است توضیح دهید. شاید وجود دارد و ما نمی‌بینیم و باید به چشم پزشک مراجعه کنیم. آقای دیواندری ما از پشت کوه نیامده‌ایم.

مصائب دور زدن تحریم‌ها
به گزارش میزان، نماینده دادستان خطاب به دیواندری گفت: شما مدیرعامل ارشد بانک هستید و تسهیلات صوری داده‌اید؛ بنابراین باید پاسخگو باشید. شما در بانک پارسیان دستور شفاهی پرداخت سود به فلاحتیان را داده‌اید. وی ادامه داد: آقای دیواندری باید توضیح دهند که سعادتی چگونه مدیر واقعی شرکت امرالد می‌شود؟ آقای احدی در این شرکت نقش دکوری داشته و اصلا از مسائل سررشته ندارد. قهرمانی تصریح کرد: می‌گویند آقای فلاحتیان در لیست سیاه بانکی نبوده است، اما طبق مقررات باید مشتری اعتبارسنجی می‌شد؛ همچنین گفته شده ارائه تسهیلات در راستای دور زدن تحریم‌ها بوده است، اما بگویید مصوبه شما کجاست؟ در ادامه جلسه دادگاه، قاضی موحد از متهم دیواندری پرسید: در دادن وام یا تسهیلات صرف‌نظر از مجاز بودن یا نبودن آیا پولی که به فلاحتیان دادید برای دور زدن تحریم بوده است؟ متهم دیواندری پاسخ داد: ما اساسا هر کاری در ساختار داریس انجام دادیم مربوط به دور زدن تحریم‌ها بوده است.

کنایه قاضی به متهم: بحث 2 میلیون وام ازدواج یک جوان که نبود
قاضی موحد در واکنش به پاسخ‌های مبهم متهم دیواندری گفت: متأسفانه در هیچ موردی از شما پاسخ‌های روشن نشنیدیم. این متهم بیان کرد: به‌عنوان مدیرعامل نمی‌توانم همه عملیات را شخصا کنترل کنم. قاضی موحد گفت: عملیات سنگین و کار کلانی بوده است، بحث 2 میلیون وام برای ازدواج یک جوان که نبوده است، شما مثل کلاس دانشگاه در پاورپوینت مطالب خود را ارائه کردید ما این تمهیدات را فراهم و دفاعیات شما را شنیدیم. اما شما واضح سخن نمی‌گویید. متهم دیواندری پاسخ داد: یک گزارش تخلف به من داده نشده است. قاضی موحد گفت: همه مدیران که حرف من را در نشریات می‌خوانند بدانند که مدیر، تماشاچی و تشریفاتی نیست بلکه مورد سؤال قرار می‌گیرد. آثار تخریبی بعضی ترک فعل‌ها بعضا بیشتر است، عدم‌نظارت منجر به وقوع جرم، مورد سؤال قرار می‌گیرد. عدم‌نظارت ترک فعل است و سیاست قوه قضاییه نیز بر این راستاست. قاضی ادامه داد: شما تکلیف داشتید در مورد سوابق افراد از وزارت اطلاعات استعلام بگیرید، سقف تعیین شده را رعایت نکردید و با استنباط شخصی خودتان عمل کردید.
قاضی موحد ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: دفاعیات آقای دیواندری در مورد باختری سه‌شنبه ساعت ۸:۳۰ استماع خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید