• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88493
+
-

فقط «سن» او درست بود!

فقط «سن» او درست بود!

بهروز رسایلی| بعد از جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی ایران، خیلی طول کشید تا مارک ویلموتس به‌عنوان جانشین او انتخاب شود. در آن مدت هر بار فدراسیون فوتبال به‌خاطر این موضوع تحت فشار قرار می‌گرفت، مهدی تاج و دوستانش می‌گفتند چون قصد دارند یک انتخاب احسن و درجه یک انجام بدهند، می‌ارزد که کمی زمان بگذارند. حالا اما فارغ از اینکه ویلموتس چه عملکردی داشته، خیلی از وعده‌هایی که آقایان آن اوایل می‌دادند، اساسا زیر سؤال رفته است. به چند مورد، صرفا محض یادآوری توجه کنید لطفا!
  فوق پروازی
یکی از مهم‌ترین ایرادهایی که از کارلوس کی‌روش گرفته می‌شد مربوط به مرخصی‌های طولانی‌مدت او بود. رسانه‌ها به کارلوس لقب مربی پروازی دادند و ابراز امیدواری کردند جانشین او شرایط مشابه نداشته باشد. مهدی تاج در این مورد گفته بود: «ویلموتس مربی پروازی نیست و این قضیه تکذیب می‌شود. در قرارداد او نیز این نکته درج شده که باید تمام بازی‌ها را از نزدیک تماشا کند.» حالا اما می‌بینید که عملا چنین اتفاقی رخ نداده است. اگر در مورد کی‌روش باید روزهای حضور او در تهران را می‌شمردیم، در مورد ویلموتس بهتر است ساعت‌های اقامتش در ایران را محاسبه کنیم!
  تسلط فدراسیون
فدراسیون فوتبال در زمان حضور مربی قبلی متهم می‌شد به اینکه به اندازه کافی روی او تسلط ندارد. مهدی تاج همان روزها ضمن تأیید این نکته، تأکید کرده بود که شرایط در قبال همکاری با سرمربی جدید تغییر خواهد کرد: «ما انتقاداتی به رفتارهای کی‌روش داشتیم. درست یا غلط تیم ملی کی‌روش‌محور شده بود. همین کارهای کی‌روش برای ما یک تجربه بود؛ به همین دلیل درباره ویلموتس سعی کردیم شرایط متفاوتی به‌وجود بیاوریم. باید بگویم تمامی سفرها و اعزام‌های وی با دستور فدراسیون فوتبال انجام خواهد شد.» در عمل اما سطح تسلط فدراسیون بر ویلموتس طوری است که او تا 4 روز قبل از بازی با عراق حاضر نبود به تهران بیاید و البته بلافاصله پس از باخت فاجعه‌بار برابر عراق هم کشورمان را ترک کرد؛ بی‌هیچ توضیحی!
  بندهای دوبرابری
بلافاصله بعد از انتخاب ویلموتس، تاج در مورد او گفته بود: «قرارداد این مربی دوبرابر قرارداد کارلوس کی‌روش بند خواهد داشت و ما سعی می‌کنیم همه‌‌چیز را در قرارداد او ببینیم.» بله؛ لابد در بندهای اضافی قرارداد ویلموتس نوشته شده شما چقدر خوبید، چقدر ماهید، چقدر بزرگید، حق دارید هر کاری دل‌تان خواست بکنید!
  بررسی در بلژیک، پرداخت در ترکیه
مذاکره و توافق نهایی با ویلموتس در بلژیک انجام شد؛ مسئله‌ای که خیلی‌ها به آن اعتراض کردند و گفتند ‌شأن طرف ایرانی در این مورد رعایت نشده است. تاج اما توجیه خاصی برای سفرش به بلژیک ارائه کرد: «به دلایل خاص کشور به بلژیک رفتیم تا شرایط انتقال پول و نحوه اقامت این مربی در کشور ایران را بررسی کنیم.» این در حالی است که نخستین قسط دستمزد ویلموتس بعد از کلی جار و جنجال، نه در بلژیک که در ترکیه به‌حساب او واریز شد! پس رفته بودید آنجا چه چیزی را بررسی کنید آقای تاج؟ بخش دوم یعنی اقامت در ایران هم که بیشتر به شوخی شبیه بوده است.
  رنار چرا پرید؟
تا قبل از اعلام نام ویلموتس، جدی‌ترین گزینه تیم ملی ایران هروه رنار بود. تاج آن زمان ادعا کرد فقط به یک دلیل قرارداد با رنار منعقد نشد: «ما با رنار هم مذاکراتی داشتیم. او قراردادی با مراکش داشت و تأکید داشت که تا بعد از مسابقات جام‌ملت‌های آفریقا باید در این کشور حضور داشته باشد.» این در حالی است که جام ملت‌های آفریقا با مسابقات پیش‌مقدماتی جام‌جهانی در آسیا و آغاز رسمی ماموریت سرمربی ایران هیچ تداخلی نداشت. جام ملت‌های آفریقا در تاریخ 29تیر به پایان رسید و رنار روز هفتم مرداد رسما هدایت تیم ملی عربستان را پذیرفت؛ این در حالی است که نخستین بازی رسمی ایران با ویلموتس، برابر هنگ‌کنگ و در تاریخ 19شهریور برگزار شد؛ یعنی یک ماه‌ونیم بعد از تعیین‌تکلیف هروه رنار!
  بزرگ‌تر از کی‌روش؟
زحمت این یکی را آقای طالقانی، عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال کشید و وعده داد سرمربی جدید تیم ملی قطعا از کارلوس کی‌روش بزرگ‌تر خواهد بود. نه اینکه خیلی دل خوشی از کارلوس داشته باشیم اما حتی اگر ویلموتس بحرین و عراق را هم می‌برد، باز از نظر کارنامه و کاراکتر برتر از کی‌روش نبود!
 آفرین؛ چه سن خوبی!
با این همه جای نگرانی نیست. اگر هیچ‌کدام از وعده‌های تاج در مورد شرایط همکاری با ویلموتس محقق نشد، باز جای شکرش باقی است رئیس فدراسیون فوتبال در مورد سن او به هدف زد. تاج در زمان مذاکره برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی گفته بود: «دنبال کسی هستیم که بین 45تا 55سال داشته باشد؛ یعنی نه جوان و بی‌تجربه به‌حساب بیاید و نه سالمند و بی‌حوصله.» از قضا ویلموتس 50ساله دقیقا در نقطه میانی این بازه ایستاده؛ بنابراین خوشحال باشید که یک مربی با سن مناسب پیدا کرده‌ایم!

6 پله سقوط برای ایران

هـمانـطور که پیـش‌بـینـی می‌شد، تیم ملی ایران در رنکینگ جدید فیفا جایگاه خود را در صدر تیم‌های ملی آسیا از دست می‌دهد و با 6پله سقوط پشت سر ژاپن قرار می‌گیرد. البته رنکینگ رسمی فیفا هنوز منتشر نشده و در پایان‌ماه میلادی اعلام خواهد شد، اما سایت «فوتبال‌رنکینگ» مثل همیشه با توجه به نتایج به‌دست‌آمده و براساس فرمول‌های فیفا اقدام به محاسبه و پیش‌بینی جایگاه احتمالی تیم‌های ملی در رده‌بندی بعدی فیفا کرده است. طبق اعلام این سایت، تیم‌ملی ایران که در بازی رسمی اخیر خود مقابل عراق تن به شکست داد، در رده‌بندی فیفا 6پله نزول خواهد داشت و از رتبه27تا رتبه33 سقوط خواهد کرد. اما ژاپن که تا پیش از بازی‌های این‌ ماه در رتبه28 دنیا و یک پله پایین‌تر از ایران قرار داشت، بدون تغییر جایگاه در همان رتبه باقی می‌ماند تا در رده‌بندی جدید 5پله بالاتر از شاگردان ویلموتس قرار بگیرد. ایران از سال2014 تا‌کنون در میان تیم‌های آسیایی صاحب بالاترین رتبه در رنکینگ فیفا بوده و بعد از 5سال این نخستین‌بار است که یک تیم آسیایی را در این رده‌بندی بالاتر از خودش می‌بیند. طبق پیش‌بینی سایت «فوتبال‌رنکینگ» در صدر رنکینگ تغییر خاصی صورت نمی‌گیرد و تیم‌های ملی بلژیک، فرانسه، برزیل، انگلیس و اروگوئه همچنان رده‌های اول تا پنجم را در اختیار خواهند داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید