• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 آبان 1398
کد مطلب : 88193
+
-

دستورالعمل به سفرای خودی و هشدار به فرستادگان غربی

دیپلماسی
دستورالعمل به سفرای خودی و هشدار به فرستادگان غربی

رئیس‌جمهور روز گذشته (سه‌شنبه) با 11سفیر دیدار کرد؛ 9ایرانی و 2غربی. او در دیدار با سفرای جدید استرالیا و سوئد درباره برجام گفت و از کشورهای غربی خواست در برابر آمریکا بایستند؛ او در روزهایی که ایران حال و روز خوشی ندارد به غربی‌ها هشدار داد که فروپاشی برجام به ضرر دنیا خواهد بود.

از بعد از خروج آمریکا از برجام در سال 97ایران یک سال به اروپا فرصت داد تا برای بهره مندی ایران از امتیازات اقتصادی برجام اقدام کنند و پس از یک سال از اردیبهشت امسال هر 2‌ماه یک‌بار تعهدات برجامی خود را کاهش داد تا گام چهارم که 2 هفته قبل و با آغاز غنی‌سازی‌ در سایت فردو برداشته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حسن روحانی هنگام دریافت استوارنامه «لیندال جین سکز»، سفیر جدید استرالیا با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مانعی برای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور باشد، گفت: تحریم‌های آمریکا یک اشتباه بزرگ سیاسی، اقتصادی و اقدامی علیه مقررات و قطعنامه‌های بین‌المللی است و کشورهای مستقل باید برابر اقدامات غیرقانونی آمریکا بایستند و به آنها بفهمانیم که همه باید براساس قانون عمل کنند. رئیس‌جمهور خطاب به «لیندال جین سکز» که کشورش از اعضای ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس است دعوت آمریکا از کشورهای مختلف برای حضور نظامی در منطقه را به ضرر امنیت و ثبات منطقه و جهان برشمرد و تصریح کرد: حضور نظامی کشورهای دیگر بسیار خطرناک خواهد بود. روحانی اظهار داشت: ایران همچنان به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برجام با وجود اینکه آمریکایی‌ها به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شده و اروپایی‌ها نتوانستند یا نخواستند به تعهدات خود عمل کنند، پایبند است؛ ضمن اینکه فروپاشی برجام به ضرر دنیا خواهد بود و همگان باید نسبت به مسائل مهم و منافع جهان توجه داشته باشند. رئیس‌جمهوری در عین حال این را هم گفت که تحریم آمریکا دیر یا زود پایان یافته و آنها نمی‌توانند به این مسیر ادامه دهند و ملت ایران هم از اینگونه فشارها نمی‌هراسد.
همچنین روحانی هنگام دریافت استوارنامه «ماتیاس لنتز»، سفیر جدید سوئد در تهران ابراز امیدواری کرد در شرایط اعمال تحریم‌های غیرقانونی از سوی آمریکا، مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین تهران و استکهلم ادامه یابد.

روحانی با تقدیر از مواضع دولت سوئد نسبت به حفظ برجام و پایبندی طرفین به تعهداتشان، تأکید کرد: ایران همچنان نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و نظارت‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت. رئیس‌جمهور افزود: کاهش برخی تعهدات برجامی هم در چارچوب برجام بوده و به محض اینکه طرف‌های دیگر به تعهدات خودشان برگردند، ‌ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت. «ماتیاس لنتز»، سفیر جدید سوئد نیز در این دیدار با بیان اینکه در زمینه تحولات اخیر منطقه‌ای در کنار ایران و ابتکارات این کشور و آماده همکاری در کاهش تنش‌ها در منطقه هستیم، گفت: سوئد همواره از برجام حمایت کرده و تأکید می‌کنیم که باید همه طرف‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند. ماتیاس لنتز افزود: ما تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را غیرقانونی و محکوم می‌دانیم چرا که معتقدیم این تحریم‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده و تلاش می‌کنیم نقش سازنده‌ای را ایفا کنیم.
در ادامه هشدارهای ایران درباره آینده برجام سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم در دیدار با وزیر خارجه هلند و همتای هلندی خود با انتقاد از بی‌عملی اروپا در اجرای تعهدات برجامی تأکید کرد: اروپا اگر خواستار حفظ برجام است باید در این زمینه آماده پرداخت هزینه باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید