«شکسپیر و شرکا» نمادی در پاریس
در سایت اینترنتی تریپ ادوایزر که یکی از سایتهای مشهور جهانگردی است، نزدیک به 4هزار نقد کارشناسی درباره یک کتابفروشی در شهر پاریس وجود دارد که در آستانه صدسالگیاش در حال تبدیل شدن به یکی از نمادهای اصلی این شهر است. بسیاری از این نظرات و نقدهای کارشناسی در اصل نگاه بسیاری از بازدیدکنندگان فرانسوی و غیرفرانسوی به کتابفروشی «شکسپیر و شرکا» است که در اکثر آنها کلماتی مثلرؤیا یا جادو بسیار دیده میشود. طبق آماری که این سایت ارائه کرده بسیاری از گردشگرانی که از فرانسه و شهر پاریس بازدید میکنند بهطور حتم سری هم به این کتابفروشی میزنند که امسال 100 سال از تاسیس آن میگذرد. به گزارش گاردین، «شکسپیر و شرکا» نخستینبار 17نوامبر سال1919میلادی توسط «سیلویا بیچ» در خیابان هشتم دوپویترن بازگشایی شد و پس از مدتی در سال۱۹۲۲ به محل بزرگتری در خیابان دوازدهم اودئون در منطقه ۶ پاریس نقلمکان کرد. در طول دهه۱۹۲۰، این کتابفروشی به پاتوقی برای نویسندگانی چون ازرا پاوند، ارنست همینگوی، ویلیام اس. باروز، جیمز جویس و فورد مادوکس فورد تبدیل شده بود. یکی از اصلیترین اشتراکات کاربرانی که در سایت گردشگری نظرات خود را درباره این کتابفروشی ثبت کردهاند این است که این کتابفروشی مثل مکانهای مشهور دیگر شهر پاریس چون کلیسای نوتردام، برج ایفل یا موزه لوور به اندازه کافی به شهرت رسیده است که بتوان یکی از نمادهای اصلی این شهر خطابش کرد. ولی چه اتفاقی افتاده است که این کتابفروشی به این درجه از شهرت رسیده است. نمونههای کمتری از این کتابفروشی در کشورهای دیگر وجود دارد، مثلاً کتابفروشی لاندن ریویو شهر لندن یا کتابفروشی کودکان شهر سئول کرهجنوبی هریک دارای مشخصات ویژهای در کشورهای خود هستند ولی هیچکدام به این شهرت نرسیدهاند. به اعتقاد تحلیلگر روزنامه گاردین، جذابیت ظاهری کتابفروشی شکسپیر و شرکا خودش یکی از عوامل شهرت این مکان است. او مینویسد طراحی و دکوراسیون خاص کتابفروشی در جذب گردشگران بسیار تأثیر داشته ولی مهمترین علت جذابیت، از تاریخچه این مکان نشأت میگیرد. اکثر نویسندگان مشهور فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی رابطه خوبی با این کتابفروشی داشتند و بسیاری از گردشگران نیز میخواهند همان تجربهای را داشته باشند که نویسندگان محبوب آنها تجربه کردهاند. از طرف دیگر صاحبان کتابفروشی از سیلویا بیچ گرفته تا دیگران هیچکدام به سود اقتصادی فکر نکردهاند و در اظهارات خود گفتهاند که بیشتر از یک کتابفروشی به فکر راهاندازی یک جنبش اجتماعی-ادبی بودهاند. همچنین در تاریخ این کتابفروشی شاهد هزاران ملاقات نویسندگان مشهور با مردم و ویراستاران بودهایم و همین روح اجتماعی کتابفروشی باعث جذابیت آن برای طرفداران ادبیات شده است.