• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 خرداد 1399
کد مطلب : 102782
+
-

انصراف دوباره تراکتور و شرکا

7باشگاه لیگ‌برتری توماری با 100 امضا تهیه کرده‌اند تا سازمان لیگ را تحت‌فشار بگذارند

انصراف دوباره تراکتور و شرکا

تیم‌های مخالف با برگزاری لیگ‌برتر ایران دست‌بردار نیستند. چندی قبل 4باشگاه خصوصی لیگ‌برتر با انتشار نامه‌ای از حضور در لیگ‌برتر انصراف داده و خواهان تعطیلی این رقابت‌ها شده بودند. دیروز اما در اقدامی جدید این 4باشگاه به همراه 3باشگاه دیگر مجددا یک نامه انصراف منتشر کردند که این بار امضای حدود 100بازیکن هم پای این نامه دیده می‌شود. در بخشی از این نامه آمده است: «...مقایسه لیگ کشور عزیز ما با سایر کشورها به دلایل مختلف قیاس مع‌الفارق است ازجمله اینکه فقط در کشور ماست که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با وجود سیر صعودی ابتلا به کووید-۱۹ مستند به گزارش‌های اعلامی و مضبوط وزارت بهداشت، اصرار بر برگزاری ادامه مسابقات لیگ دارد. نگاهی ولو گذرا به وضعیت کشورهایی چون انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا ادعای ما را ثابت می‌کند...» تنظیم‌کنندگان این نامه، در سطور پایانی آن آورده‌اند: «با عنایت به مطالب فوق و مادامی که این مسئولیت صریحا توسط عالی‌ترین مقام رسمی فوتبال کشور پذیرفته نشده است، به‌منظور صیانت از خانواده و به‌ویژه فرزندان‌مان و حفظ حیات ورزشی خود به‌عنوان تنها وسیله امرار معاش، از شرکت در ادامه بازی‌های لیگ معذوریم.» گویا نویسندگان این نامه تأکید کرده‌اند درصورتی که ظرف 48ساعت به آن رسیدگی نشود، اعضای 7باشگاه لیگ‌برتری نامه را به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه خواهند کرد. ادعایی که البته پایه و اساسی ندارد و قطعا مسئولان این باشگاه‌ها خوب می‌دانند که فیفا و AFC مسئولیت برگزاری بازی‌ها را به فدراسیون فوتبال سپرده‌اند و هرگز به چنین نامه‌ای رسیدگی نخواهند کرد.

  انصراف ندادیم، تعهد می‌خواهیم
اما نکته مهم درخصوص این نامه تومار امضاهایی است که پای آن دیده می‌شود. روز گذشته بلافاصله بعد از انتشار این نامه، برخی رسانه‌ها از اجباری بودن این امضاها خبر داده و مدعی شدند برخی باشگاه‌ها از مربیان و بازیکنان خود امضای اجباری گرفته‌اند. برای اطلاع از صحت‌وسقم این موضوع با چند تن از امضاکنندگان نامه تماس گرفتیم و دلایل این کار را از خود آنها جویا شدیم. محمدرضا خلعتبری یکی از این بازیکنان بود که در پاسخ به تماس همشهری گفت: «من به‌عنوان یکی از بازیکنان شهرخودرو تومار انصراف از لیگ را امضا کردم. این تومار را باشگاه برای بازیکنان آورد و ما با عقل خودمان آن را امضا کردیم. البته باید بگویم که ما نگفتیم از لیگ انصراف می‌دهیم بلکه فقط گفتیم سازمان لیگ باید به ما تضمین بدهد که اتفاقی برای بازیکنان نمی‌افتد.» فرشاد فرجی، دیگر بازیکن شهرخودرو نیز به همشهری گفت: «الان برای دیدار تدارکاتی با پیکان به تهران آمده‌ایم. این تومار را با میل باطنی خودمان امضا کردیم چون سلامتی بازیکنان خیلی مهم‌تر از انجام لیگ است. ما شانس خوبی برای گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان داریم اما هنوز نمی‌دانیم سازمان لیگ اصلا چگونه می‌خواهد لیگ را برگزار کند. اگر سازمان لیگ تعهد بدهد که بازیکنان کرونا نمی‌گیرند ما هم بازی خواهیم کرد و مشکلی برای فوتبال بازی کردن نداریم.» رضا خالقی‌فر از تیم پارس‌جنوبی هم یکی دیگر از امضاکنندگان این تومار بوده است اما او تأکید می‌کند بازیکنان پارس‌جنوبی دلایل دیگری برای این امضاها دارند: «همه تیم‌های لیگ 2یا 3بار تست کرونا داده‌اند اما ما فقط یک‌بار این کار را انجام دادیم و آن یک‌بار هم باشگاه پول نداشت که به آزمایشگاه بدهد و جواب آن را هنوز به ما نداده‌اند! فقط به ما گفته‌اند که 4بازیکن ما به کرونا مبتلا هستند اما ما پول نداریم که از آنها تست دوم را بگیریم و واقعا نمی‌دانم ما که از لحاظ مالی این همه مشکل داریم چرا باید اصلا وارد مسابقات شویم.» به این ترتیب مشخص است که تیم پارس‌جنوبی با مشکلات فراوانی از لحاظ مالی روبه‌روست و دلیل اصلی‌اش برای مخالفت با شروع بازی‌ها به همین موضوع برمی‌گردد.

 همه راه‌ها به تبریز ختم می‌شود
پیکان هم یکی دیگر از باشگاه‌هایی است که به تیم‌های معترض پیوسته و امضای بازیکنان و مربیان این تیم پای نامه دیده می‌شود. شهریار مغانلو، ستاره گلزن این تیم در پاسخ به تماس همشهری توضیح داد: «ما نمی‌توانیم در شرایطی که هر روز باید در هتل و فرودگاه باشیم به راحتی وارد مسابقات شویم و از این شهر به آن شهر برویم. در هتل باید با یک یا دو نفر هم‌اتاق شویم و اگر یک نفر ناقل باشد بقیه تیم هم خواهند گرفت. در لیگ آلمان همه تیم‌ها با پرواز چارتر پرواز می‌کنند اما ما باید در هواپیما با نزدیک به 200 مسافر پرواز کنیم و از این شهر به آن شهر برویم و همین مسائل است که باعث شده تا ما از سازمان لیگ خواهان یک جواب قانع‌کننده باشیم.» جالب اینجاست که پیکان هم‌اکنون تیم آخر جدول رده‌بندی است و شاید نیمه‌تمام ماندن بازی‌ها به‌معنای سقوط این تیم به دسته پایین‌تر باشد. روز گذشته عبدالله ویسی، سرمربی این تیم نیز در گفت‌وگو با ورزش3به‌وضوح گفت امضای این تومار به‌معنای انصراف از لیگ نبوده است. ویسی گفته است: «ما از شرکت در لیگ انصراف نداده‌ایم و این حرف‌ها دروغ است. ما فقط نامه‌ای را امضا کردیم و در آن خواستیم فدراسیون فوتبال تضمین کند که مسائل بهداشتی در تمرینات رعایت می‌شود. منِ ویسی چه‌کاره هستم که بگویم لیگ برگزار بشود یا نه. من و باشگاه پیکان تابع تصمیم سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هستیم و وظیفه‌مان است از تصمیم آنها تمکین کنیم.» آنچه مشخص است، در تنظیم و امضای این نامه باز هم نقش باشگاه تراکتور و مسئولانش از بقیه پررنگ‌تر بوده است. تراکتور و ماشین‌سازی با مالک مشترک‌شان جدی‌ترین مخالف ازسرگیری لیگ‌برتر در هفته‌های اخیر بوده‌اند و دائما در تلاش هستند تا متحدان بیشتری برای خودشان پیدا کنند.خبرنگار همشهری دیروز با یکی از بازیکنان تراکتور که امضایش پای این نامه دیده می‌شود تماس گرفت. این بازیکن میثم تیموری بود که به همشهری گفت: «ما تعداد زیادی از بازیکنان خود را در اختیار نداریم و شرایطمان برای حضور در لیگ‌برتر بسیار مشکل شده است. 4بازیکن اصلی ما خارج از ایران هستند و 6عضو تیم هم مبتلا به کرونا شناخته شده‌اند. این بازیکنان هم اعضای اصلی تیم هستند و از جوان‌ها نیستند. با این شرایط مشخص است که برای آغاز لیگ مشکل داریم و خواهان تعطیلی این رقابت‌ها هستیم.» تراکتور و ماشین‌سازی در موج اول انصراف از لیگ، دو باشگاه شهرخودرو و نساجی را با خودشان همراه کرده بودند و این بار 3باشگاه دیگر یعنی نفت مسجدسلیمان، پارس‌جنوبی و پیکان را نیز وارد کارزار کرده‌اند. کارزاری که به‌نظر نمی‌رسد نتیجه مثبتی برای آنها داشته باشد چون سازمان لیگ برای برگزاری بازی‌ها مسائل دیگری را مدنظر قرار می‌دهد.

واکنش سازمان لیگ:  قطعا برگزار می‌کنیم
سرپرست مسابقات سازمان لیگ فوتبال در واکنش به تومار منتشرشده توسط 7باشگاه لیگ‌برتری اعلام کرد مسابقات با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و فیفا، برگزار خواهد شد. سهیل مهدی ساعتی بعد از انتشار این نامه به فارس گفت: «من هم از طریق رسانه‌ها در جریان این نامه قرار گرفتم. البته با برخی نفرات باشگاه‌ها به‌صورت تلفنی صحبت کردم که همگی انتشار متن چنین نامه‌ای را تکذیب کردند!» او در ادامه افزود: «هیچ‌گونه تغییری در شروع مسابقات انجام نخواهد شد. بنابراین، مسئولیت و رعایت پروتکل بهداشتی در مسابقات توسط باشگاه‌ها باید انجام شود و سازمان لیگ، هیأت‌ها و فدراسیون پزشکی ورزشی بر این امر نظارت خواهند کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید